Nvidia Ansel - Screenshots maken als een professional

Article
zondag, 15 oktober 2017 om 12:02
xgn google image
Eerder dit jaar heeft Nvidia een nieuwe functie toegevoegd aan de GeForce Experience, namelijk Nvidia Ansel. Omdat deze functie nogal verstopt zit binnen het programma, leggen we aan de hand van deze special uit wat de functie inhoudt, hoe je deze kan gebruiken en welke games het ondersteunen. Dus lees snel verder!
Dus wat is dat mysterieuze Nvidia Ansel nou precies? Simpel gezegd is het een stukje software waarmee je op de PC in-game foto’s kan maken en het is het beste te vergelijken met de Photo Mode die we deze generatie bij steeds meer games tegenkomen. Maar Nvidia Ansel gaat een stapje verder dan de reguliere Photo Mode van veel games.
Net zoals met veel Photo Modes kan je je met Nvidia Ansel het vrij bewegen door de omgeving en leuke effecten op jouw kiekjes loslaten. Denk daarbij aan filters of een vignette. Maar daarnaast kan je ook zelf aan de slag met het kleurgebruik door het contrast, de brightness of de intensiteit van kleuren aan te passen.

Een harde schijf volschieten met Nvidia Ansel

Waar Ansel daarentegen een stuk verder gaat is het daadwerkelijke ‘schieten’ van de foto. Je hebt de mogelijkheid om een normale foto te nemen met de resolutie van je scherm, maar je kan ook Super Resolution gebruiken en daarbij is ‘Super’ niet overdreven. Je kan screenshots maken met een maximale resolutie van 63360x35640, dat is 33 keer zoveel pixels als een Full HD-screenshot en resulteert dan ook in een opslaggrootte van rond 30GB.
Nvidia Ansel is daarnaast ook meegegaan met de tijd als het gaat om VR en HDR. Met een druk op de knop kan de software een 360-graden foto maken die je kan bewonderen met een Virtual Reality-bril of een VR Photo Viewer. En op het gebied van HDR kan Ansel een screenshot maken in een RAW-bestand om die met post-processing effects te bewerken naar een screenshot met HDR-belichting. Dankzij Nvidia Ansel is het dus mogelijk om screenshots te maken die meteen gebruikt kunnen worden als promotiemateriaal voor de desbetreffende game.
119388

Hoe kan ik Nvidia Ansel gebruiken?

Allemaal leuk en aardig die functionaliteiten en opties van Ansel, maar het is nutteloos als je het niet kan gebruiken. Om zeker te weten dat je de functie kan gebruiken, kan je hier opzoeken of jouw GeForce-videokaart de functie ondersteunt (het zal vast geen verrassing zijn dat AMD-gebruikers hier geen toegang tot hebben). Daarnaast moet je ook de Nvidia GeForce Experience-applicatie hebben geïnstalleerd. Wanneer je een game opstart en vervolgens een korte notificatie in beeld ziet dat Ansel te activeren is door Alt + F2 in te drukken, dan weet je zeker dat de functie te gebruiken is.
Ten minste, dat betekent dat je de mogelijkheid hebt om op bepaalde momenten Ansel te gebruiken. Het is niet altijd mogelijk om Ansel te activeren – wat ook in beeld wordt aangegeven als het niet kan – en de mogelijkheden verschillen per game die je speelt. Dat is goed te merken bij de twee games die we hebben getest met Ancel: The Witcher 3 en PES 2018.
Bij The Witcher 3 is de functie op elk moment te activeren als je Geralt onder controle hebt. Dat is dus tijdens bijna de gehele game, behalve tijdens cutscenes, een potje Gwent of als je bezig bent in een menu. Daarnaast betekent de vrije camera bij The Witcher 3 ook echt een vrije camera, want je kan enorme afstanden afleggen met alleen de camera, terwijl Geralt een kilometer verderop staat.
Bij PES 2018 daarentegen is Ansel een stuk meer gelimiteerd als het gaat op welke momenten je de functie kan activeren. We hebben het getest in de meeste situaties, maar tot zover hebben we alleen Ansel kunnen gebruiken tijdens de Replay Editor. Dat houdt in dat je de functies dus alleen kan gebruiken wanneer je een doelpunt hebt gescoord en helaas niet bij andere situaties waar je graag een mooie foto van had willen maken.
119389

Welke games ondersteunen Nvidia Ansel allemaal?

We hebben twee games behandeld waarbij het mogelijk is om Nvidia Ansel te gebruiken, maar er zijn er natuurlijk meer titels die de techniek ondersteunen. Hieronder staat de volledige lijst van games die momenteel met Ansel werken. De lijst wordt langzaam groter, wat komt doordat Nvidia de functie niet zelf in games kan stoppen. Het moet worden ingebouwd door de ontwikkelaar zelf en dat kan soms dus wel even duren.
En we willen jullie natuurlijk niet een paar screenshots onthouden die we zelf hebben gemaakt met Ansel.

Populair Nieuws

Laatste Reacties