Mortal Kombat 11 Krypt guide - De belangrijke items en waar je ze vindt

Article
zaterdag, 04 mei 2019 om 11:00
xgn google image
NetherRealm Studios heeft met Mortal Kombat 11 de meest uitgebreide en bloederige vechtgame in de franchise neergezet. In de game wordt niet alleen gevochten, maar kun je ook talloze dingen vrijspelen door bijvoorbeeld The Krypt te bezoeken. In deze Mortal Kombat 11 Krypt guide wijzen wij je de weg naar de belangrijke items op Shang Tsungs eiland.
In Mortal Kombat 11 is een ware schat te vinden in The Krypt. De game laat je onder andere nieuwe outfits, maskers, wapens en augmentations vrijspelen voor iedere vechtersbaas. Daarnaast is er in The Krypt ook een berg aan artwork, soundtracks en items voor de Towers of Time vrij te spelen. Om bij al deze voorwerpen te komen en dan met name de outfits, maskers en augmentations, moet je het hele eiland verkennen.
Los van dat de talloze verwijzingen naar de Mortal Kombat film en de diverse games voor fans een feest van herkenning vormen, kan het een behoorlijke uitdaging zijn om overal op het eiland te komen. Wij geven je de voorwerpen om alle locaties vrij te spelen.
Let op! Dit is een guide die je op weg helpt in The Krypt van Mortal Kombat 11 en dat betekent dat we het een en ander moeten spoilen. Wil jij op eigen houtje alle locaties ontdekken, dan is het wijs om nu te stoppen met lezen.

13. Voordat je op pad gaat…

We beginnen deze Mortal Kombat 11 Krypt guide met een paar handige tips die je sneller overal zullen laten komen. Als gamer wil je zo snel mogelijk alle kistjes openen die je tegenkomt in The Krypt, want hier zitten tenslotte schatten in. Noem het een instinct. Probeer in The Krypt dit instinct in het begin vooral de duurdere kisten even te negeren, want ongeacht de prijs van een (standaard) kist, de inhoud is voor iedereen anders met een uitzondering daar gelaten.
Het kan dus zomaar zijn dat de ene speler een kist van 10.000 koins opent en daarin een pakje, een wapen en een augment aantreft, terwijl een andere speler het moet doen met artwork De kisten die een Shao Kahn helm op de klep hebben, bevatten hetzelfde voor iedereen en dit geldt ook voor de kisten die in brand staan. De monniken en containers met groene energie erin bevatten voor iedere speler iets anders, dus geef hier in het begin ook niet te veel aan uit. De zielen die deze kisten kosten (en het bloed voor de Shao Kahn kisten) zijn namelijk niet makkelijk aan te vullen.
Terwijl je op het eiland kisten opent, krijg je zo nu en dan een Skeleton Key. Hiermee kun je deuren openen op het eiland om zo in andere ruimtes te komen. Zorg ervoor dat je altijd een of twee van deze sleutels op zak hebt. Je hebt er namelijk een paar nodig om belangrijke deuren te openen. Later in deze Krypt guide komen we hierop terug.
Met deze tips op zak kun je met een gerust hart Shang Tsungs eiland op.
150002

12. The Courtyard – Shao Kahns hamer

Na een welkomstpraatje van de boosaardige tovenaar zelf ben je vrij om zijn eiland te verkennen. Om je een snelle start te geven krijg je twee gratis kisten om te openen. In beide kisten zit geld, waardoor je balans op 100.000 koins en 100 harten komt te staan, plus datgeen je al op zak had. Als je door de grote deur loopt zie je in de verte een altaar staan. Op dit altaar staat je eerste belangrijke voorwerp: Shao Kahns hamer.
Met deze hamer kun je vazen en skeletten kapot slaan. Deze leveren je telkens een handjevol goud op. Belangrijker is dat deze hamer je muren kapt laat slaan. Zodra een muur er een beetje afgetakeld uitziet, is de kans groot dat deze kapot geslagen kan worden om een nieuwe ruimte te openen. Je gaat deze hamer nog vaak nodig hebben.
Mortal Kombat 11 Krypt Guide

11. De gong in The Courtyard

Je mag direct met de hamer aan de slag om een nieuwe ruimte te openen, namelijk de deur naar The Courtyard. Dit is het level uit Mortal Kombat 1, maar vandaag de dag zijn de monniken op het plein morsdood. In het midden van het plein staat een podium waar wat lijken aan hangen en links achterin deze ruimte is Kronika's Time Vault te vinden, waarmee je geplunderde kisten tegen betaling weer kunt vullen.
Als je bij deze plek staat zie je een aparte muur die je kapot kunt rammen. Dus trek je je hamer en ram je de muur in gruzelementen. De ruimte die je nu vrijspeelt, bevat een grote gong en een heel aantal kisten. Rebel die je bent sla je natuurlijk met de hamer op de gong. Je speelt hierdoor niet alleen een trophy/achievement vrij, maar er gaat ook een deur voor je open naar de volgende ruimte.
150003

10. The Warrior Shrine – Gem of the Living

Deze deur is aan de andere kant van The Courtyard en leidt naar een enorme haard. Dit is The Forge, waar je voorwerpen kunt maken om in te zetten in de Towers of Time. Ingrediënten voor het maken van voorwerpen vind je overal in The Krypt, maar let op: het maken van dingen kost ook geld. Als je voorbij The Forge loopt en rechtsaf slaat loop je over een houten pad richting The Warrior Shrine.
Halverwege het houten pad is een deur die alleen geopend kan worden met een Dragon Amulet. Hier komen we later in deze special op terug. Voor nu lopen we door naar The Warrior Shrine, wat een iconische locatie is uit Mortal Kombat 1. Als je de Shrine benadert verplettert een komeet het beeld van Raiden. Als je met je hamer de neergestorte steen kapot slaan, krijg je de Gem of the Living.
Mortal Kombat 11 Krypt Guide

9. The Gardens – Cracked horn of Motaro

Deze edelsteen kun je gebruiken om The Gardens vrij te spelen. Dit doe je door bij de gong die in The Courtyard, voorbij de kapotgeslagen muur de steen in een deur te plaatsen. In The Gardens is een krakkemikkige deur te vinden die je met je hamer kapot kunt slaan. Dit leidt je naar een ruimte tussen The Gardens en de plek waar je The Krypt binnenkwam.
Door een hendel over te halen open je een deur die je naar de Cracked Horn of Motaro leidt. Motaro is duidelijk niet heelhuids uit de strijd gekomen. Nu je dit stukje van de tussenbaas uit Mortal Kombat 3 in handen hebt, kun je terug naar de Warrior Shrine. Je kunt als je wil eerst een afkorting openen naar de entree van The Krypt door de andere deur te openen die naast de ruimte met de hoorn van Motaro is.
Als je eenmaal terug gewandeld bent naar The Warrior Shrine zie je een enorme deur waar je de Cracked Horn of Motaro kunt plaatsen. Als je dat gedaan hebt loop je via The Courtyard Cave door naar de lift die je naar een dieper gelegen plek voert. Welkom in Goro’s Lair.
150004

8. Goro’s Lair: The Armory – Spear of Hanzo Hasashi

Dit is de plek waar The Krypt niet alleen een nóg groter feest van herkenning wordt door de vele iconische plekken uit zowel de Mortal Kombat film als de games, maar ook verandert in een enge plek waar je de kriebels van krijgt. Goro’s Lair was al niet de vrolijkste plek, maar het is nu een dode bedoeling. Gelukkig is er wel genoeg te ontdekken in Goro’s Lair. Om te beginnen loop je naar de troon waar je de vierarmige Shokan krijger dood aantreft. Hier sta je letterlijk in Goro’s Lair uit Mortal Kombat 1.
Als je vervolgens de eerste gang rechts van de troon in loopt komt je in The Armory terecht. Ook weer een level uit een van de vele vechtgames uit de franchise. Dit is een belangrijke plek, want hier hangt aan de muur een belangrijk voorwerp: de Spear of Hanzo Hasashi. Deze speer kun je gebruiken om de vele lijken die overal hangen naar je toe te trekken en ze uiteen te rijten in ruil voor wat bloed. Daarnaast kun je met deze speer de brandende kisten beschikbaar maken. Om dit te doen moet je telkens op zoek gaan naar een specifieke lantaarn in de buurt van de kist. Als je deze gevonden hebt kun je de kist open maken tegen betaling.
Mortal Kombat 11 Krypt Guide

7. Goro’s Lair: The Jails – Kenshi Takashi’s Blindfold

Met Scorpion’s speer op zak ga je terug naar het lijk van Goro om vervolgens de gang helemaal rechts vanuit zijn troon te nemen. Deze leidt namelijk naar de gevangenissen in de kerker en daar vind je na even rondkijken een oude bekende (locatie -8760, -12780) die het volgende belangrijke voorwerp in handen heeft. Kenshi is blijkbaar op gruwelijke manier aan zijn einde gekomen en hangt dood in een speer. Zijn erfenis aan jou is zijn blinddoek, die je de geestenwereld laat zien.
Hiermee kun je allerlei verborgen schatkisten vinden en kun je zien welke muren, die met het blote oog normaal ogen, stiekem breekbaar zijn. Handig, want dit leidt ons naar de ruimtes die niet toegankelijk zijn met het blote oog. Als je de blinddoek op hebt consumeer je wel zielen naar mate de tijd verstrijkt en die heb je hard nodig om verder te komen later in deze special.
150005 1

6. The Lower Pit – Ermac’s Amulet

Om het volgende voorwerp te vinden verlaten we Goro’s Lair. Als je voor de troon van de overleden Shokan prins staat, ga je linksaf. Onderweg moet er een aantal poorten geopend worden met de kettingen aan de muur. Na enkele deuren kom je aan in de eetzaal waar Goro altijd een feestmaal opgediend kreeg. Helemaal achterin de ruimte kun je rechtsaf en via een trap naar een gesloten deur lopen die naar een lift leidt.
Via deze lift ga je terug naar de begane grond om te ontdekken dat je onderin The Pit staat. Dit wordt snel duidelijk gemaakt middels een man die net naar beneden is gemept. Het blijkt Ermac te zijn die voor je neus doorboord wordt, waarna je zijn amulet kunt pakken. Dit amulet laat je de groene (zielen)energie gebruiken om allerlei dingen vrij te spelen, maar ook om paden vrij te maken.
Zo kun je met het amulet onderin The pit wat stenen weghalen zodat er een nieuw pad ontstaat, maar ook bovenaan The Pit, dus op de brug, kun je het amulet gebruiken om een pad vrij te maken naar een Shao Kahn kist.
Mortal Kombat 11 Krypt Guide

5. Towers of Time – Heart of Blaze

In Goro’s Lair is een deur verzegeld die alleen open gaat met drie specifieke voorwerpen: the mind of the one being, the soul of the one being en the heart of the one being. Dit zijn drie edelstenen die verdiend kunnen worden in de Towers of Time. Om deze drie voorwerpen te verdienen moet je dertig acties uitvoeren, namelijk tien Brutalities, tien Fatalities en tien keer een Mercy. Op deze manier speel je alle drie deze voorwerpen vrij en kun je de deur in Goro’s Lair ontgrendelen.
Achter deze deur zit een hele serie vallen die je letterlijk in vuur en vlam zetten. Een misstap en je staat in de fik. Helemaal achterin deze gang is een kist van 20.000 koins te vinden die je het volgende belangrijke voorwerp geven: Heart of Blaze. Deze geeft je de mogelijkheid om boven de grond in de Sacrifice Area een puzzel op te lossen en zo wat kisten te ontgrendelen.
150006

4. The Warrior Shrine - Thunder God's Shattered Staff

Voor het volgende voorwerp gaan we even terug naar de Warrior Shrine. Hier is een beeld van Raiden door een meteoor stukgegaan, maar deze kun je maken. Althans, als je toevallig 'random' de Amulet of EarthRealm's Protector hebt gevonden. Deze kun je in het beeld van Raiden stoppen, waarna deze gerepareerd wordt. Als dank krijg je hiervoor de Thunder God's Shattered Staff ofwel Raidens staf.
Intussen ben je ook al een paar keer in Goro's Lair geweest en heb je een en ander ontdekt. Voor de volgende locatie moet je nog even terug Goro's Lair in zodra je de staf hebt. Vanaf de Dining Hall loop je linksaf naar de Torture Halls. De deur naar deze hallen moet je ontgrendelen met een Skeleton Key, waarna je nog een paar vlijmscherpe vallen voor je kiezen krijgt.
Als je de vallen overwonnen hebt en aan het einde van het gangenstelsel bent aangekomen, kun je een deur ontgrendelen met Raidens staf. Hierna kun je twee kanten op, namelijk richting de Kytinn Hive en richting een ruimte waarin nog meer vallen te vinden zijn.
Mortal Kombat 11 Krypt Guide

3. Goro's Lair - Dragon Amulet

Deze laatste ruimte is waar je wil zijn voor nu. Hierin is aan de rechterkant namelijk de Dragon Amulet te vinden waarmee je een deur kunt openen bij de Mountain Pass. Let op voor de dodelijke vallen die ook hier weer aanwezig zijn als je deze kant op loopt. Eenmaal de bocht om zie je op het eerste platform (de locatie is ongeveer op 7453, 3189) een kist staan die er ogenschijnlijk normaal uitziet. Dit is een dure kist, maar bevat het amulet met het Mortal Kombat logo erop. Hiermee kun je weer verder.
150042

1. Kytinn Hive - amuletten plaatsen

Eenmaal door de deur in de Mountain Pass zie je een brug die omhoog staat. Met de speer van Scorpion kun je deze omlaag halen om vervolgens over te steken. Je bent nu in de Kytinn Hive aangekomen waar de volgende uitdaging op je wacht. Er staat een soort enorme slotmachine met drie wielen die je individueel kunt draaien. Hier wordt dus niet gegokt, maar gepuzzeld! Op ieder wiel zit een plek waarin je een amulet kunt steken. In totaal heb je dus drie amuletten nodig als je deze puzzel op wilt lossen.
Een van deze amuletten heb je al op zak, namelijk de middelste. De tweede is te vinden bij het demonische beeld waar je geld kunt offeren. Als je hier je geld offert, krijg je een amulet dat op een van de wielen geplaatst kan worden. De derde moet je maken in The Forge. Het recept hiervan moet je vinden in The Krypt, net als de ingrediënten (Skeletons Soul, Ensorcelled Eye of a Dragon en Ensorcelled Demon's Heart).

The Krypt guide - nog veel meer te ontdekken

Dit was onze gids langs de belangrijke voorwerpen om alle omgevingen te ontdekken. The Krypt is een enorme plek en er is nog veel meer te vinden dan alleen deze dingen. Er is genoeg om uren te verdwalen in de talloze gangen en de vele knipogen naar de andere games en de Mortal Kombat film te ontdekken. Neem bijvoorbeeld Reptile die ergens in The Krypt verstopt zit.
Mortal Kombat 11 is te koop voor Nintendo Switch, Xbox One, pc en PlayStation 4. In de Mortal Kombat 11 review beoordeelden wij de game met een 8.5.