Minecraft ray tracing creëert een gloednieuwe ervaring [gespeeld op gamescom]

    Het is moeilijk om te geloven, maar Minecraft is inmiddels al meer dan tien jaar oud. In die tijd heeft de game een onwijs grote fanbase opgebouwd die vandaag de dag nog steeds actief bezig is met het bouwen van werelden, kunst en nog veel meer. Tijdens gamescom 2019 gingen wij aan de slag met Minecraft ray tracing en dat belooft een ware revolutie te worden voor wat ooit een klein passieproject was van Mojang.

    Tijdens het Nvidia GeForce evenement dat de avond voor gamescom 2019 begon gingen we met een paar titels aan de slag, zoals Call of Duty Modern Warfare, om te zien wat ray tracing kon betekenen voor een game. Eén van de titels waarbij het verschil het meest duidelijk werd is Minecraft. Voordat we daar verder over uitweiden is het alleen misschien wel slim om eerst uit te leggen wat ray tracing precies is.

    Wat is ray tracing?

    Ray tracing is een technologie die we de laatste tijd steeds vaker in games zien om het grafische pracht en praal nog realistischer te maken. Bij deze techniek wordt licht namelijk per pixel aangepakt en omgezet in de game om een realistisch beeld te creëren. Dit zorgt voor een grote sprong in de belichting van games.

    Denk aan een plas water waarin je de reflectie kan zien van een kast die in de kamer staat bijvoorbeeld. Waar je deze zonder ray tracing niet zou zien, kan de technologie inschatten wat realistisch zou zijn vanaf een bepaalde camerahoek en creëert hij daar het correcte effect bij. Het klinkt op het eerste gezicht niet heel indrukwekkend, maar in de praktijk zie je het onwijs goed. En dan al helemaal bij Minecraft.

    Minecraft ray tracing blaast je omver

    Anno 2019 zijn hardcore gamers nog maar moeilijk van hun stoel te blazen door mooie graphics. Het dak lijkt bereikt te zijn en hoewel het steeds mooier kan, zijn de stappen niet zo heel groot meer. Daar komt met Minecraft en haar gebruik van ray tracing verandering in. De hele game verandert zodra ray tracing aanstaat, omdat er als het ware een nieuwe artstyle ontstaat.

    Met realistische lichtinval ontstaat er ineens een betoverende sprookjeswereld in plaats van een blokkendoos waarin je de pixels kunt tellen. Water is ineens fotorealistisch en blokken krijgen een hele nieuwe dimensie. Zo schijnt een diamant die in een blok verborgen zit in grotten al een klein beetje en zijn er bijvoorbeeld discoblokken waarmee je daadwerkelijk een feestje kunt bouwen.

    Minecraft blijft Minecraft

    Hoe mooi het allemaal ook oogt, is en blijft het natuurlijk Minecraft. Er wordt dan wel een gloednieuwe artstyle toegevoegd via ray tracing, de kern van de game blijft hetzelfde en niet iedereen wil daar weer induiken. Voor kinderen, de doelgroep die de game nog steeds met veel plezier speelt, zal Minecraft met ray tracing zeker voor een gloednieuwe ervaring zorgen.

    De vraag is en blijft hoeveel oude spelers de game opnieuw oppakken met de toevoeging van ray tracing. Het is namelijk niet zo dat iedereen het geld heeft om gloednieuwe hardware te kopen die ray tracing ondersteund. Gelukkig moet daar met de volgende generatie consoles wel verandering in komen. Tot die tijd blijven we (dan wel niet met onze kin op de grond van verbazing) afwachten tot we zelf aan de slag kunnen met Minecraft ray tracing.

    Voor meer over gamescom 2019, kun je naar onze speciale gamescom 2019-pagina.

    Minecraft

    Verkijgbaar vanaf 18 november 2011

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.