Metro Exodus gameplay behandeld: Seizoenen, vijanden, karma en meer!

    De releasedatum van Metro Exodus mag dan wel teruggeduwd zijn tot halverwege februari, de makers van de nieuwe titel hebben tot die tijd niet stilgezeten. Nadat we eerder aan de slag gingen met de toenmalige builds, waren we in Londen aanwezig om een drietal levels aan een test te onderwerpen. Alle gespeelde Metro Exodus gameplay wordt behandeld in deze special!

    Seizoen aan vernieuwing

    Wat direct opvalt in de gespeelde Metro Exodus gameplay, is het gigantische verschil tussen levels. Waar je in het deel ‘The Wolga’ over smeltend ijs moet manoeuvreren (en de nodige keren in het water dondert), zal je in ‘The Caspian’ de hitte van de woestijn moeten trotseren. De claustrofobische ruïnes van de steden aan de rivier de Wolga worden ingeruild voor de gigantische open vlaktes in de woestenij van Rusland. Een land met veel gezichten.

    Die gezichten worden per hoofdstuk van Metro Exodus behandeld, waardoor je als speler niet alleen een nieuw level voorgeschoteld krijgt, maar ook een compleet andere ervaring. Van kapot huis naar kapot huis trekken (en je een hoedje schrikken als je mutanten tegenkomt in de kelder) in het ene level, tot massa’s vleesetende zombies die in de woestijn achter je aan strompelen. En zelfs daar hebben de makers van Metro Exodus nog een verrassing in petto.

    Voor de eerste keer kan je in de Metro-games namelijk een voertuig besturen. In het Wolga-level kreeg je een kano aangeboden, in The Caspian een heuse auto: een kapot Volkswagen-busje met een oude stok als stuur. Ons zal je niet horen klagen, aangezien het doorkruisen van een level een stuk sneller gaat op deze manier.

    Doei metrotunnels, hoi oude bekende claustrofobie

    Voor wie (terecht) denkt: De game heet Metro maar de tunnels uit Metro 2033 en Metro: Last Light zijn nergens te bekennen’, is er goed en slecht nieuws. Zo is het goed om te weten dat het traditionele gevoel van claustrofobie nog gewoon terug te vinden is (in sommige levels alleen meer dan andere) en dat ‘alleen de tunnels uit Moskou achter zijn gelaten’, aldus een cryptische Huw Beynon (brand-manager van uitgever Deep Silver) in gesprek met ons in Londen.

    In de drie levels die wij kapot hebben gespeeld (The Wolga, The Caspian en The Taiga), bleven de metrotunnels buiten beschouwing. Wel struinden we door ruïnes van huizen, verlaten bunkers (met onze groter vrienden de spinnen als bewoners) en moerassen met hoog riet. Het gevoel dat je in een besloten ruimte achter elke deur een broekpoepmomentje kan verwachten, bestaat dus nog steeds.

    Een kanttekening die we hier wel bij moeten plaatsen, is dat de overgrote meerderheid van The Caspian zich boven de grond afspeelt en die map behoorlijk kaal is. Vergelijk het met de laatste Mad Max game en je komt dicht in de buurt. Op zand gelopen (en geroeste) schepen en een inmiddels opgedroogde kade waar vijanden hun basis hebben gevormd.

    Wat wij al aankaartten in de preview van het Wolga-level, werd in Londen door Beynon bevestigd. Een deel van studio GSC World, de makers van de originele STALKER-games, kreeg de taak om bepaalde elementen uit die titels in Metro te mengen. Open maps met her en der een club vijanden, is daar één herkenbaar element van. Het is alleen te hopen dat dergelijke uitgestrekte vlaktes geen gewoonte zijn in Metro Exodus.

    Guns ’n bullets

    Niet alleen de metrotunnels van Moskou zijn achtergelaten door Artyom en zijn kompanen, ook de regels en betaalmiddelen die in de hoofdstad van Rusland golden zijn verdwenen. Waar je voorheen met nieuwe kogels kon betalen, ben je nu op jezelf aangewezen om uitrusting te vinden en te maken. Vijanden laten wapens vallen die je kan slopen voor materiaal en her en der kunnen spelers die hun ogen openhouden een verzameling aan materialen vinden.

    Bepaalde voorwerpen kunnen door jou, Artyom, onderweg gemaakt worden (filters voor het gasmaskers, stalen balletjes voor een specifiek wapen, werpmessen), maar anderen vereisen een iets verfijndere aanpak. Kogels voor een geweer kan je enkel maken op een werktafel, die slechts heel af en toe te vinden zijn in een (al dan niet verlaten) basis in een level.

    Negen van de tien keer zal je eerst de huidige bewoners van het pand vriendelijk moeten verzoeken op te donderden (mutanten en menselijke vijanden) voordat je rustig aan het werk kan. Ofja, rustig: Bonjour je een groep vijanden uit een gebouw met een radio, dan kan je (wederom net als in Mad Max) binnen een paar minuten bezoek verwachten. Deze keer ben jij de persoon die de basis (en werktafel) moet verdedigen.

    Het loont daarom om goed voorbereid op pad te gaan. Schone wapens (die lang meegaan en niet haperen door viezigheid in de loop), genoeg kogels (liefst die je onderweg kan maken indien nodig) en een back-up. Om er maar een oude laadscherm-tip van STALKER bij te pakken: ‘An unprepared stalker, is a dead stalker’.

    Verhaalfragmenten

    Uiteraard zou in een Metro-game een sterk verhaal niet kunnen ontbreken, maar veel hebben we daarvan niet kunnen zien. Niet de schuld van het spel (in zekere zin), maar simpelweg omdat we enkel hoofdstukken voorgeschoteld kregen waarin slechts fragmenten van de verhaallijn naar voren kwamen. We zullen geen spoilers geven en ook het bekijken van de meest recente trailer is op eigen risico), maar er staan je wel wat interessante dingen te wachten als Artyom in Metro Exodus!

    Dat mag ook wel, aangezien het gek zou zijn als je de vijanden uit de eerste twee delen net zo hard tegen zou komen in andere gebieden van Rusland. De Dark Ones uit Metro 2033 en Last Light zijn immers vriendelijk (doch dringend) verzocht op te hoepelen, de ‘tunnel trash’ hoef je niet te verwachten op de dorre vlakte van Rusland en ook de ‘librarians’ zullen geen honderden kilometers wandelen om je de schrik van je leven te bezorgen. Laat die eikels maar lekker wegrotten in de bibliotheek van Moskou.

    Wel komen er oude bekenden uit de eerdere delen terug die wat makkelijker van A naar B kunnen. ‘Mamma Beer’ uit Last Light kwam weer langs (deze keer nog bozer), de ‘demons’ (vliegende maniakken) vlogen door de lucht en ook de ‘shrimp’ (watermonstens die lijken op garnalen), ‘watchmen’ (soort van wolven maar dan net niet) en ‘nosalis’ (wezens die met geluidsgolven je het leven zuur maken) zijn weer terug van weggeweest.

    Tot slot is er ook iets anders herkenbaars teruggezien in de Metro Exodus gameplay. In de gameplay die wij op hebben genomen (en binnenkort op ons YouTube-kanaal zal verschijnen) is het duidelijk te zien (we wisten dat het mogelijk was, voorbeelden vinden in een nieuwe game bleek alleen verdraaid lastig): goede en slechte karmapunten zijn terug! Schiet je een onschuldig persoon neer of doe je iets wat niet door de morele beugel kan, dan zal je een onheilspellend geluid horen en een zwarte flits op je beeldscherm zien. Help je iemand en ben je de ‘good guy’, dan krijg je een echo te horen en een witte flits. Afhankelijk van jouw gedrag zal je een ander einde krijgen, dus wees gewaarschuwd!

    Grafische pracht en praal?

    De Metro Exodus gameplay die we voorgeschoteld kregen, werd aangedreven door de nieuwe hardware die je op dit moment kan kopen, afgespeeld op een gigantisch 4K-scherm. Het moge duidelijk zijn dat de grafische kant die we van Metro hebben gezien piekfijn was. Hoogste settings, V-sync uit (tessellation stond ook uit want was voor deze build nog niet geoptimaliseerd) en geen enkele hik onder (in ieder geval) 60FPS. Een blik op het beeldscherm van de spelers op een Xbox One X naast ons, laat zien dat ook die gamers zich negens druk om hoeven te maken.

    Pas zodra we op de opname-setup werden gezet, leek het één en ander te veranderen. Denk aan settings die een stuk lager stonden, graphics die overduidelijk een stuk minder waren (nog steeds mooi, daar niet van, maar niet zo mooi als je misschien mag verwachten met een RTX 2080 Ti in de PC geschroefd) en zelfs emmers aan input-lag in het geval van de PC naast ons. Let wel, dit is nog niet de release-build en er werd gemeld dat enkele grafische ‘hickups’ nog weggewerkt zouden worden.

    In gesprek met de brand manager van Deep Silver werd ons ook beloofd dat je met gemiddelde hardware al een heel eind zal komen. De officiële specs moeten nog bekend worden gemaakt en ook de drivers zullen in de loop naar de release beschikbaar worden gemaakt. In eerste instantie in het voordeel van Nvidia-gebruikers.

    Metro Exodus gameplay als warmhoudertje tot de release!

    In Londen hebben we niet alleen de game voor de derde keer (deze keer met andere, nieuwe levels) mogen spelen, ook is er wat Metro Exodus gameplay opgenomen die getoond zal worden. Veel is het misschien niet, maar tot aan de release op 15 februari, zal het hopelijk genoeg zijn om jullie alvast in de stemming te komen. Dan wordt je als Artyom losgelaten in de bizarre en epische wereld van Metro Exodus!

    Metro Exodus

    Verkijgbaar vanaf 15 february 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.