Interview: XGN spreekt met Ronimo Games over Awesomenauts

Article
donderdag, 05 april 2012 om 14:00
xgn google image
Na het interview dat XGN onlangs hield met Two Tribes over Toki Tori 2, is het nu tijd om af te reizen naar een andere Nederlandse ontwikkelaar. In het hart van het Utrechtse centrum huisvest Ronimo Games zich, een studio die momenteel bezig is het spel Awesomenauts te complementeren. Vanaf 2 mei is de game te downloaden en dat was voor ons reden genoeg om met game designer Jasper Koning in gesprek te gaan over de nu al awesome game.
Awesomenauts is een zogeheten Massive Online Battle Arena game. Dat houdt in dat je online met twee andere teamgenoten de strijd aangaat met een vijandig team. Daarbij is het doel om de basis van de tegenstander als eerste uit te schakelen. Die basissen worden verdedigd door grote kanonnen en produceren robotjes. Op die manier wordt het erg lastig om bij je doelwit te komen en dat levert regelmatig potjes op van rond de dertig minuten.
XGN: Inmiddels is het wel duidelijk dat Awesomenauts vooral gemaakt is voor de online modus. Hoe denken jullie straks de balans te gaan vinden in de multiplayer? Wordt het ene team niet veel sterker dan de ander?
Jasper Koning: Het hoeft straks in feite niet zo te zijn dat iemand van level 45 veel beter is dan iemand van level één. Iemand die al ver in het spel gevorderd is, heeft wel als voordeel dat hij andere items en personages kan kiezen. Op die manier belonen wij de trouwe spelers. Ik denk dat uiteindelijk wel de level 45's beter zullen zijn, omdat zij meer ervaring hebben.
Tijdens de wedstrijden zelf zul je merken dat je tegen mensen speelt die hetzelfde niveau als jij hebben. Zo kan bijvoorbeeld een level tien die alles en iedereen overhoop knalt, terecht komen in een wedstrijd waar alleen maar level 45 gold prestiges zitten. Het prestigesysteem zoals je dat van Call of Duty wellicht kent, zit namelijk ook in Awesomenauts. Als je ervoor kiest om die optie toe te passen, dan raak je wel al je upgrades kwijt. In ruil daarvoor krijg je een icoontje voor je naam. Eerst zal dat een bronzen icoontje zijn, daarna een zilveren en uiteindelijk een gouden icoontje.
XGN: Hoe zit het met de variatie in Awesomenauts?
Jasper Koning: Wat betreft mappen zijn er in principe drie. Dat betekent niet dat er weinig variatie is. Het is namelijk zo dat ieder level iets speciaals heeft. Zo is er in de ene map een stuk waar de zwaartekracht wat minder is waardoor je een soort van zweefgevechten krijgt. Bij de andere map heb je weer een soort van zandworm die je op kan roepen om degene die op het platform staat te vermoorden.
De echte variatie haal je uiteindelijk uit de personages en upgrades. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de cowboy te pakken en zijn pistool op te waarderen tot het maximale of juist zijn stier en dynamietstaven te combineren tot iets dodelijks. Uiteindelijk zullen we nog een aantal personages toevoegen in de vorm van downloadbare content. Die personages zijn al bijna af, maar hoe we dat gaan brengen moeten we nog overleggen met de uitgever.
XGN: Bij het uitleggen van de game gebruiken jullie vaak League of Legends en Defense of the Ancients als voorbeelden. Heeft het spel daardoor nog wel een eigen karakter?
Jasper Koning: Sowieso! De manier waarop we met voorwerpen en personages omgaan is heel anders en daarnaast is onze game veel meer gericht op console. En we willen een spel creëren waar je iets makkelijker lol mee kunt hebben. Daarmee bedoel ik dat je niet extreem veel kennis moet hebben om goed te zijn, zoals dat bij League of Legends het geval is. Uiteindelijk haal je wel je voordeel uit kennis, maar het hoeft niet zo te zijn dat je alles weet.
XGN: Het is wel opvallend dat je aanhaalt dat Awesomenauts vooral voor de console is. Onlangs gaf je namelijk aan dat je graag een PC-versie wil maken.
Jasper Koning: Een PC-versie zou wel heel tof zijn ja. Alles wat we tot nu toe gemaakt hebben is in principe op de console gericht. Feit is wel dat iedereen die het gespeeld heeft om een PC-versie vraagt. Daarom willen we er graag een maken.
XGN: Vorig jaar kondigden jullie aan dat Awesomenauts rond februari verkrijgbaar zou zijn. Dat is helaas niet meer gelukt. Hoe komt dat?
Jasper Koning: We liepen vooral tegen een probleem aan bij de Xbox 360-versie. Daar is het zo dat bij het spelen in split-screen modus, iedere controller een eigen account kan hebben. Soms was het zo dat je daardoor iemands savegames overnam, en daardoor niet het juiste level had. Ook waren er meerdere kleine technische foutjes, zoals in de demo. Die kan je in principe 30 minuten online spelen, maar met bepaalde trucjes kon je dat rekken. Het was technisch allemaal net iets lastiger dan we dachten.
XGN: Jullie zijn ongeveer drie jaar bezig geweest met ontwikkelen. Hoe is die periode verlopen?
Jasper Koning: In het begin was het allemaal wat serieuzer maar op een gegeven moment hadden we zoiets van: we gaan voor die keiharde vibe. Dus toen zijn we op zoek gegaan naar een animator en er vol voor gegaan. Uiteindelijk heeft dat tot het spel geleid zoals je dat nu ziet en verschijnt het op 2 mei.
XGN: Dit keer werken jullie voor het eerst met een uitgever boven jullie. Hoe ervaren jullie dat?
Jasper Koning: Zonder een uitgever kun je tegenwoordig bijna niet meer op Xbox Live Arcade komen. We zijn heel blij dat dat met uitgever dtp entertainment AG wel mogelijk wordt. Zij laten ons heel vrij in de keuzes die we maken en het is fijn om met hun investering iets te kunnen maken. Inhoudelijk heeft de uitgever nog nooit iets gezegd over wat we doen. Ze vertrouwen ons volkomen.
XGN: Awesomenauts verschijnt midden in de zogeheten periode Arcade Next. Gaan jullie daar nog iets van merken?
Jasper Koning: We zijn in ieder geval blij dat we Minecraft ontlopen. Die gaat waarschijnlijk sowieso scoren. We wisten eigenlijk niet dat Arcade Next er aan zat te komen en nu zijn we blij dat we Fable: Heroes naast ons hebben. Dat lijkt me ook wel een toffe game, maar ik heb iets meer vertrouwen in de andere drie. Daarnaast denk ik dat Awesomenauts het beter op de PlayStation 3 gaat doen, omdat op Sony's consoles iedereen online kan.
XGN: Op jullie site vinden we een stukje met de titel 'Who's YOUR Awesomenaut?' Laat ik de vraag eens aan jou stellen. Who's Your Awesomenaut?
Jasper Koning: Dat is heel moeilijk om te zeggen want ze hebben allemaal wel wat. De kameleon kan bijvoorbeeld onzichtbaar zijn wat erg tof is, terwijl de cowboy ook weer zijn eigen charmes heeft. Die gebruik ik de laatste tijd heel vaak en dan laat ik hem alleen maar schieten. Uiteindelijk zijn ze allemaal leuk en zul je ze allemaal uitproberen.
XGN: Kun je in een paar woorden onze bezoekers overtuigen om Awesomenauts straks te kopen?
Jasper Koning: Wij als ontwikkelaar zijn de game nog steeds niet beu, ondanks dat we het al drie jaar spelen. De multiplayer is eigenlijk alles wat een gamer zich kan wensen. Kortom: het is gewoon awesome!
Awesomenauts verschijnt op 2 mei voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Een PC-versie wordt ook nog op gehoopt, al moet de uitgever daar eerst mee instemmen.

Populair Nieuws