Interview: Mark Gamble over Mass Effect 3

Article
donderdag, 02 februari 2012 om 18:00
xgn google image
In maart komt een van de grootste games van 2012 uit: Mass Effect 3. Om alvast wat meer van de epische finale van het drieluik te weten te komen, zijn we in gesprek gegaan met Mark Gamble, de producent van de serie.
Laten we eerlijk zijn: wij van XGN zijn enorme fans van Mass Effect. We waren dan ook lyrisch enthousiast toen uitgever Electronic Arts ons vroeg om het eerste anderhalf uur van Mass Effect 3 te spelen. Daarover vertellen we jullie uitgebreid in onze impressie, maar dat is niet alles: we hebben namelijk ook gesproken met Mark Gamble, de producent van de serie, om erachter te komen wat er precies veranderd is in het derde deel. Hij heeft ons daarover uitgebreid weten te informeren en ons hele gesprek valt hieronder te lezen. Snel scrollen dus!
XGN: Wat meteen opvalt als we de game opstarten, is dat er nu drie verschillende modi zijn. Waarom hebben jullie die keuze toegevoegd?
Mark Gamble: Eigenlijk hebben de verschillende modi nauwelijks impact op de gameplay-ervaring. Het zijn simpelweg aggregaten van verschillende settings die je in de game vindt. Spelers die onbekend zijn met de serie, kunnen bijvoorbeeld op een bepaalde manier willen spelen. Zo is RPG-modus de standaard Mass Effect-ervaring waarin de gevechten een normale moeilijkheid hebben en in conversaties alle opties open zijn. In de Action-modus hebben de gevechten een normale moeilijkheidsgraad, maar worden keuzes in het verhaal voor je gemaakt. Ten slotte is er de Story-modus. De gevechten zijn hier erg makkelijk en richt de game zich meer op het verhaal. Wat je ook kiest, je kunt deze instellingen altijd in de game aanpassen, zodat je de gameplay op je eigen wensen af kunt stemmen.
XGN: Wij hebben ons er nog niet aan kunnen wagen, maar Mass Effect 3 ondersteunt Kinect. Maakt dat de game beter?
Mark Gamble: Ik denk dat Kinect de game inderdaad beter maakt. Ik ben er persoonlijk helemaal weg van. De mogelijkheid om teamgenoten opdrachten te geven met je stem is erg cool. Het is in het begin wel even wennen om naar je metgezellen te schreeuwen, maar zodra je er aan gewend bent is het erg toegankelijk.
XGN: En wat dan als vrienden door je heen schreeuwen, of bijvoorbeeld de radio hard aanstaat?
Mark Gamble: De hardware van de Kinect is verbazingwekkend goed in het blokkeren van omgevingsgeluid en heb er zelf nauwelijks problemen mee gehad. Je vrienden kunnen je natuurlijk wel saboteren, als ze dat willen!
XGN: Een andere toevoeging is de co-op modus. Waarom hebben jullie besloten deze modus te ontwikkelen?
Mark Gamble: We wilden al een hele tijd een vorm van multiplayer aan Mass Effect toevoegen, omdat we het heel erg tof vinden om samen met vrienden van het spel te kunnen genieten. We wilden het echter niet zo brengen dat het er een beetje ‘aangeplakt’ werd; het moest echt in de game geïntegreerd zijn. Daar hebben we hard over nagedacht en toen kwam het idee voor ‘Galaxy at War’. Zoals bekend staat in Mass Effect 3 het gevecht tegen de Reapers centraal en dat gevecht kun je op verschillende manieren aangaan. Een van die manieren is de multiplayer. Door de co-op te spelen, kun je zogeheten ‘conflict zones’ overwinnen om zo de bereidheid van het universum groter te maken. De multiplayer is echter geen vereiste, want als je gewoon de zijmissies speelt in de singleplayer bereik je hetzelfde effect.
XGN: Mass Effect 3 brengt natuurlijk ook veel minder opvallende veranderingen met zich mee. Waar mogen we naar uitkijken?
Mark Gamble: Een paar van de belangrijkste verbeterpunten zijn meer dynamische gameplay en verbeterde AI. Zo heb je vijanden met schilden die rustig op je aflopen, vijanden die je proberen te flankeren of middels rocketboosts achter je terechtkomen. Verder zijn er nu wapen-mods; elk wapen in het spel kun je customizen en op die manier kun je het naar persoonlijke voorkeur aanpassen. Ook heb je nu veel meer invloed op de progressie van je krachten. Die kun je nu veel meer aanpassen en ontwikkelen dan in de vorige games. In Mass Effect 3 kun je dus meer dan ooit met je compleet eigen Shepard spelen.
XGN: Wordt dan ook Mass Effect 3 de beste game in de reeks?
Mark Gamble: Ik denk van wel, en dat meen ik echt. Ik denk dat het een combinatie is van alle dingen die we in de franchise wilden doen. We zijn in staat geweest de game helemaal op te poetsen en alle elementen toe te voegen die we wilden en daarmee is het, naar mijn mening de best gepolijste en meest veelzijdige Mass Effect-game die we ooit hebben gemaakt. Persoonlijk vind ik het de beste Mass Effect-game en zelfs de beste BioWare-game ooit gemaakt.
XGN: Zijn er binnen de classes ook nog grote veranderingen doorgevoerd?
Mark Gamble: Elke class heeft nieuwe krachten gekregen en alle krachten kunnen zich nu op verschillende manieren ontwikkelen in elke class. Wat je overigens zult merken, is dat je in Mass Effect 3 veel krachtiger bent dan in de voorgaande games. Je vecht immers tegen de Reapers waardoor de bedreiging ditmaal veel groter is. Het is dus logisch dat jijzelf ook veel sterker bent.
XGN: Een persoonlijke vraag: als jij Mass Effect speelt, welke class ben je dan?
Mark Gamble: Ik ben altijd een 'Infiltrator'. Ik vind het erg tof dat de manier waarop je met je sniper-rifle omgaat, de uitkomst van een gevecht drastisch kan beïnvloeden, zeker in Mass Effect 3. De vijanden met het schild bijvoorbeeld, hebben kleine kijkgaten. Als je erg goed bent in snipen, kun je ze op die manier uitschakelen. Persoonlijk vind ik de mogelijkheden van een Infiltrator, zoals de stealth, erg tof.
XGN: Even over het importeren van je personage uit het vorige deel. Ikzelf heb Mass Effect 1 op de Xbox 360 gespeeld en Mass Effect 2 op PlayStation 3. Wat als ik Mass Effect 3 weer op de Xbox speel?
Mark Gamble: Poeh, ik weet eerlijk gezegd niet of je een Mass Effect 1 personage direct naar Mass Effect 3 kunt halen. Dat is een hele goede vraag! Ik denk het niet, dus ik raad je aan in dat geval Mass Effect 2 nogmaals te spelen. Maar ook zonder bestaand personage en zonder de voorgaande games gespeeld te hebben, is dit derde deel erg tof.
XGN: Is er dan ook een interactieve comic om nieuwkomers bij te praten, zoals in de PS3-versie van Mass Effect 2?
Mark Gamble: We hebben nog niet besloten hoe we dat gat gaan overbruggen. Althans, daar hebben we nog niets over bekendgemaakt.
XGN: Maar er zal dus wel iets komen om dat gat te overbruggen?
Mark Gamble: Ja, potentieel wel ja. Het is iets dat we in het verleden hebben geïdentificeerd als belangrijk.
XGN: Dan nog één laatste vraag: zullen we huilen in de finale van Mass Effect 3?
Mark Gamble: Ik hoop van wel! Ik huilde toen ik het einde voor de eerste keer zag, dus ik denk dat veel spelers dat ook zullen doen.
Mass Effect 3 ligt vanaf 8 maart in de winkels voor Xbox 360, PlayStation 3, PC.