Top 5 FIFA 17 vernieuwingen op een rij

Article
zondag, 12 juni 2016 om 23:00
xgn google image
Eind mei werd FIFA 17 officieel onthuld in Parijs. XGN.nl speelde de game een paar uur en destilleerde uit die speelsessies de vijf belangrijkste FIFA 17 vernieuwingen die EA Sports voor het eerst in de voetbalreeks heeft gestopt.

5. Verbeterde AI

FIFA krijgt soms het verwijt dat je computergestuurde teamgenoten veel te weinig eigen initiatief tonen. Bij aanvallen lopen ze als zoutzakken achter je aan, of ze rennen de verkeerde richting op. Met de eerste van de vijf FIFA 17 vernieuwingen in deze special moet dat verleden tijd zijn.
EA Sports heeft er namelijk voor gezorgd dat AI-spelers in FIFA 17 zelf ruimte op het veld creëren, dat zij beter aangespeeld kunnen worden en dat ze effectievere looproutes nemen. Een voorbeeld: bij een aanval zou je verwachten dat je teamgenoten alleen maar vooruit rennen, maar de AI heeft nu door dat het soms handiger is om het veld 'breder te trekken' om zijdelings aangespeeld te kunnen worden. Een-tweetjes met je computergestuurde vrienden werken beter dan ooit.
92079

4. Betere fysieke animaties

Spelers die half met elkaar in de knoop raken of ledematen die dwars door gezichten en voetbalschoenen vliegen. Je kent dit vast uit de vorige FIFA's, en ook EA Sports heeft er de voorbije jaren ongetwijfeld mee geworsteld. Of deze verbeteringen helemaal perfect zijn uitgevoerd, kunnen we pas dit najaar volledig controleren. Maar wat we in Parijs hebben gezien, is dat spelers realistischer dan ooit botsen, vallen en getackeld worden.
Ook de physics van de bal zijn erop vooruitgegaan. Wanneer een bal door de 'kluts' in eigen doel of in dat van de tegenstander belandt, zal dat altijd kloppen. Dit dankzij de circa twintig 'parameters' die EA Sports op de achtergrond van het spel heeft toegevoegd: van de balans van spelers tot hun gewicht en lengte. Voetbal valt goed wetenschappelijk te benaderen, maar FIFA 17 laat zien dat geluk nog immer een belangrijke factor is om te winnen of verliezen.
92080

3. Vernieuwde spelsituaties

De derde van de nieuwe FIFA 17 vernieuwingen zal voor veel gamers flink wennen zijn, maar daardoor is-ie niet minder leuk. Vrije trappen, strafschoppen en corners zijn na vele jaren op de schop genomen. De trapnemer kan nu zijn eigen looproute en snelheid aanpassen nog voordat hij of zij het schot daadwerkelijk neemt. Wil je de bal snel nemen of schiet je liever op doel na een lange aanloop zoals Roberto Carlos? In FIFA 17 kan het allemaal.
Interessant is verder dat de camera bij vrije trappen achter de trapnemer blijft hangen. Vanuit zijn gezichtspunt zie je vanaf nu dus hoe hij het schot richting doel of strafschopgebied neemt, in plaats van dat de game naar het bekende 'televisie-aangezicht' schakelt. Deze innovatie maakt het spel een stuk 'persoonlijker' en levensechter.
De meest fascinerende vernieuwing wordt bereikt bij de hoekschoppen. Waar je voorheen maar geluk moest hebben dat er toevallig een speler van jouw team op het juiste moment op de juiste plek was om te koppen of schieten, kan de sporter die de corner neemt nu met een gele crosshair precies richten waar zijn bal terechtkomt. Bovendien kun je daarop anticiperen door, terwijl de bal nog door de lucht vliegt, de controle te nemen over een speler in de zestien.
De twist aan de genoemde crosshair is dat de tegenstander hem ook kan zien: je speelt immers op hetzelfde scherm. Om hem of haar te slim af te zijn, kun je dit richtpunt snel uitschakelen met een druk op de pijltjestoetsen (D-Pad op de Xbox One). Chaos en onbegrip gegarandeerd!
92081

2. Afschermen en jezelf aanspelen

EA Sports was in Parijs goed te spreken over het '360 graden afschermen'. Als je de linkertrigger (R2 op de PlayStation 4) ingedrukt houdt, kun je vrij eenvoudig een bal onder controle houden terwijl je belaagd wordt door een tegenstander. Als tegenwerping kan die tegenstander een zogenoemde 'Across body tackle' inzetten, die net zover reikt als een sliding maar niet vereist dat je contact maakt met de grasmat.
Die tackle vereist echter wat handigheid met de knoppen van je controller, terwijl het afschermen een stuk gemakkelijker is. Het is dus afwachten of EA Sports hiervoor de juiste balans vindt. Andere vermakelijke toevoegingen qua FIFA 17 vernieuwingen zijn de 'fake run' (een schijnbeweging waarbij het lijkt alsof je een andere kant op rent dan je daadwerkelijk doet), 'flick to self' (jezelf aanspelen als er geen teamgenoot in de buurt is of om een tegenstander te omzeilen) en het 'low driven shot' (dat je activeert door de schietmeter te vullen en daarna nogmaals snel op de schietknop te drukken.
92082

1. The Journey

De voornaamste peiler waar EA zich qua nieuwe FIFA 17 vernieuwingen op richt, is de verhalende modus 'The Journey'. De ontwikkelaar heeft duidelijk inspiratie opgedaan bij de bestaande FIFA-modus Be A Pro en MyPlayer van de sportgames van uitgever 2K, maar dat maakt de potentie niet minder groot. De speler kruipt in de huid van Alex Hunter, een veelbelovend talent dat net zijn contract heeft getekend bij Manchester United.
De jonge carrière van Hunter wordt gekenmerkt door allerlei facetten, niet alleen in maar ook buiten het veld. Hierbij moet je denken aan het verschijnen voor de camera's van de voetbalpers, besprekingen met teamgenoten en trainers tijdens trainingen, maar ook meer persoonlijke handelingen zoals praten met je vader in je ouderlijk huis in Engeland.
Een nadeeltje is wel dat The Journey zich vooralsnog beperkt tot Alex Hunter als 'verplichte' hoofdpersonage, en de Engelse Premier League is in FIFA 17 de enige league die in The Journey aan bod komt. Dat leed wordt dan wel verzacht door de overvloed aan mogelijkheden: van 'Traits Points' waarmee je Hunter als een soort RPG versterkt op het gebied van schotkracht en conditie, tot het feit dat het spel je prestaties in én buiten het veld van minuut tot minuut bijhoudt.

FIFA 17 vernieuwingen - Gemonitord binnen en buiten het veld

In het veld krijg je te maken met een real-time spelersbeoordeling, die tot dusver pas na de wedstrijd werd toegekend. Een slechte tackle of een doelpunt hebben letterlijk effect op je negentig minuten lang veranderende cijfer. Buiten het veld voer je dialogen met journalisten, vrienden en medespelers, waarbij je à la Fallout meerdere antwoorden kunt geven die op hun beurt ieder een andere scène als gevolg hebben.
De producenten van EA Sports lieten in Parijs weten dat zij voetbaljournalisten (waaronder de biograaf van David Beckham) en spelers als Martial en DiMaria hebben ingeschakeld om achtergrondverhalen in The Journey na te lopen en om hun bewegingen en stemmen aan de game te verlenen. Hoe dit precies in elkaar steekt blijft vooralsnog erg geheimzinnig, maar onze interesse naar het verhalende speltype als grootste van deze vijf FIFA 17 vernieuwingen is in ieder geval gewekt.