FIFA 17 release - Alles wat we tot nu toe weten

Article
vrijdag, 01 juli 2016 om 16:10
xgn google image
De FIFA 17 release komt steeds dichterbij. We zijn nu enkele weken verder sinds de officiële bekendmaking van FIFA 17. In de weken na de bekendmaking is er weer een aantal nieuwe dingen bekend geworden over de aankomende FIFA game. We hebben alles wat we tot nu toe weten even op een rij gezet.
FIFA en EA Sports hebben vaak in het verleden kritiek gekregen van spelers en critici dat de game niet vernieuwend genoeg is, dat elke editie ongeveer hetzelfde is en speelt en dat er veel competities, teams en spelers ontbreken.
EA Sports heeft beloofd met FIFA 17 de meest vernieuwende FIFA game ooit neer te zetten. Maar wat is op dit moment bekend over die vernieuwingen en wat betekend het voor de FIFA 17 release? Je leest het in onze FIFA 17 special.

Resolutie en framerate

EA Sports heeft tijdens een presentatie in Spanje waar ze de game presenteerde bekendgemaakt dat FIFA 17 op Xbox One en PlayStation 4 op 60fps zal draaien en dat ook altijd zal blijven doen. Daarnaast zal FIFA 17 voor beide consoles in Full-HD 1080p op het televisie scherm schitteren. Eerder FIFA edities kregen dat niet voor elkaar. Vooral de framerate van de game viel op PC voor veel spelers tegen. Ook de PlayStation 3 versie had vaak problemen met het terugvallen van het aantal frames per seconde.
Bij de FIFA 17 release zal dit volgens EA verleden tijd zijn. De reden hiervoor zal waarschijnlijk voornamelijk toegeschreven kunnen worden aan het gebruik van de nieuwe Frostbite engine.
De Frostbite engine staat er om bekend dat het een ijzersterke engine is. De engine heeft in het verleden bij bijvoorbeeld Star Wars Battlefront al bewezen prachtige graphics aan te kunnen. In FIFA 17 zal de Frostbite engine er dan ook voor zorgen dat de game een stuk realistischer zal gaan aanvoelen. De spelers in FIFA 17 zullen namelijk door de engine een eigen massa krijgen waardoor contact tussen spelers ook realistischer zal aanvoelen volgens EA.
Daarnaast zorgt de engine voor animaties die een stuk minder repetitie in de animaties en is de belichting een stuk verbeterd. De belichting en weersomstandigheden zijn volgens EA vooral goed te zien tijdens wedstrijden in slecht weer zoals regen of mist.
94166

Nieuwe competities

Het is behoorlijk logisch dat bij deze editie van FIFA er weer gekeken is welke competities de game wel en niet zullen halen. Over competities die afwezig zijn in FIFA 17 is nog niets bekend. Wel is al één nieuwe competitie bekendgemaakt die zal verschijnen bij de FIFA 17 release.
De Japanse J1 League zal vanaf september zijn intrede doen in de wereld van FIFA. Met de toevoeging van de Japanse J1 League komen alle 18 teams van deze competitie in de game alsmede een nieuw stadion. Het nieuwe stadion is van Suita City Football Stadium van Osaka.
Volgens een bericht op gamesradar.com zijn de Israëlische en Turkse competities enorm populair. Ook bij deze onafhankelijke poll staan de beide competities bovenaan. Dit geeft natuurlijk geen garantie dat EA de competities zal toevoegen aan de game.
Zeker gezien de tijd tot de FIFA 17 release zal het te laat zijn voor EA om nu nog een nieuwe competitie toe te voegen maar wellicht dat EA al zelf van plan is om deze competities toe te voegen.
Het is nog even afwachten welke competities de FIFA 17 release wel en niet zullen overleven. Wat in ieder geval zeker is is dat er de komende tijd steeds meer nieuwe competities bekend worden gemaakt door EA.
94176

Verbeterde AI en animaties

Volgens EA Sports zal FIFA 17 ook veel verbeteringen krijgen in de AI van de spelers op het veld. Waar voorheen veel kritiek kwam dat medespelers niet tactisch liepen, vaak de verkeerde kant op liepen en te ver of juist niet ver genoeg liepen, zal dat met FIFA 17 niet meer het geval zijn. Volgens EA Sports zullen spelers in FIFA 17 zelf ruimte creëren of de ruimte inlopen wanneer de speler die heeft veroorzaakt. Daarnaast zouden de spelers beter positie kiezen waardoor ze beter aanspeelbaar zijn en kiezen ze kortere looproutes om op de juiste positie te komen.
Het zal bij FIFA 17 vaker gebeuren dat teamgenoten, wanneer deze door de AI bestuurd worden, Niet automatisch kiezen om naar voren te stormen om zo snel mogelijk het doel van de tegenstander te bereiken maar het zal in FIFA 17 ook wel eens gebeuren dat een teamgenoot er voor kiest om zijwaarts het veld over te steken om het spel bredere te trekken en daarmee ruimte te creëren voor andere teamgenoten, een steekpass of een hoge bal het strafschopgebied in.
Naast de verbeterde AI zullen de animaties bij het tackelen, vallen en botsingen tussen spelers ook flink veranderd zijn. EA Sports zegt deze animaties en de 'physics' van de bal flink op de schop te hebben genomen met als resultaat een stuk realistischere situaties zonder dat er ledematen door hoofden, ballen of andere fysieke objecten zullen schieten.
Met de vernieuwde bal 'physics zal er een nieuw element worden toegevoegd aan de game. Door dit element zal de bal namelijk realistischer reageren als deze terechtkomt in een kluts van spelers. De bal zal door 20 parameters die aan de bal en de spelers zijn gekoppeld zodoende reageren dat dit "altijd" zal kloppen.
94178

Vernieuwde spelsituaties

In FIFA 17 zullen de dode spelsituaties zoals corners, vrije trappen en strafschoppen ook flink verschillen met voorgaande versies. Bij het nemen van zo'n dode spelsituatie kan de speler nu een eigen looproute kiezen en ook de snelheid van de aanloop bepalen. Ook kan je er voor kiezen om de bal snel richting doel te trappen of juist kiezen voor een lange en trage aanloop.
Naast dit systeem zal de camera bij het nemen van de vrije trappen achter de speler blijven hangen in plaats van terug te schakelen naar de standaard camera positie. Wanneer je dus in FIFA 17 een vrije trap neemt zie je vanuit het punt van de trapnemer de bal richting het doel vliegen wat bijdraagt aan het realisme van de game.
De grootste innovatie van de dode spelsituaties komt bij het nemen van corners. Bij FIFA 16 en eerdere edities was het nemen van een hoekschop vaak meer gokken dan weten waar de bal terecht kwam. Bij FIFA 17 zal dat niet meer het geval zijn. Het nemen van een corner wordt nu namelijk vergezeld door een gele 'crosshair'.
Deze kan de speler plaatsen waar hij wil en de bal zal daar dan ook terechtkomen. Hierdoor kan je de bal veel gerichter op de plek van bestemming krijgen en je spelers in het strafschop gebied hebben een grotere kans op de bal ook daadwerkelijk te bereiken.
Aangezien alle spelers tijdens een potje FIFA naar hetzelfde scherm zitten te kijken, of het nu op één console is of online, kunnen de verdedigers natuurlijk ook zien waar de bal terecht gaat komen. Om dit te omzeilen heeft de aanvaller de keuze om de 'crosshair' uit te schakelen door te drukken op een van de pijltjestoetsen op PC of op het D-pad op Xbox One of PlayStation 4.
94179

Edities

Er zijn drie edities van FIFA 17 bekend die bij de FIFA 17 release gehaald kunnen worden. Ten eerste is er natuurlijk de standaard editie.
Deze editie bevat alleen de game, 5 Ultimate Team Draft Tokens, 8 keer de mogelijkheid om tijdens een Ultimate Team wedstrijd gebruik te maken van Hazard, Martial, Reus of Rodriguez en een speciaal ontworpen Ultimate Team tenue, ontworpen door de designers of soundtrackartiesten van de game.
De tweede editie is de Deluxe Edition. Naast de inhoud van de standaard editie krijg je bij de Deluxe Edition ook nog 20 FIFA Ultimate Team Jumbo Premium Gold Packs.
Hiemee krijg je 24 items die gebruikt kunnen worden in de Ultimate Team modus. In de pakketten kunnen spelers, contracten, stadions, managers, personeel, conditie-items, genezende items, ballen, tenues, badges en teamgeest stijlen zitten. In de Goud pakketten zitten minimaal zeven zeldzame items en spelers met een minimale beoordeling van 75.
Naast de Premium Gold Packs krijg je bij de Deluxe Edition ook de mogelijkheid om voor drie wedstrijden lang FIFA Ultimate Team leenspelers te krijgen van het team van de week.
Dit is gelimiteerd tot één keer per week gedurende 20 weken. De derde bonus in de FIFA 17 Deluxe Edition is de mogelijkheid om een FIFA Ultimate Team leenspeler te krijgen voor een maximaal aantal van acht wedstrijden. Ook hier zijn deze spelers Hazard, Martial, Reus, of Rodriguez.
De laatste editie van FIFA 17 is de Super Deluxe Edition bevat dezelfde bonussen als de Deluxe Edition, alleen krijg je 40 Premium Gold Packs in plaats van 20. Ook de Ultimate Team leenspelers zijn gedurende 3 wedstrijden beschikbaar. Het verschil met de Deluxe Edition is dat bij de Super Deluxe Edition deze spelers twee keer per week kunnen worden opgeroepen in plaats van één keer.
94181

The Journey

Het laatste nieuws wat tot nu toe bekend is over de FIFA 17 release is natuurlijk de komst van The Journey. De verhaallijn modus van FIFA 17.
Binnen The Journey volg je Alex Hunter, een nieuwe en jonge speler die zijn eerste stappen zet in de Engelse Premier League. Hier ligt meteen een probleem van The Journey. Op dit moment is het alleen mogelijk om bij een team van de Engelse Premier League te komen, hier is het dan wel mogelijk om bij ieder team te komen.
In The Journey betreed je voor het eerst de voetbalwereld buiten het veld zelf. Er is een soort RPG elementen toegevoegd waarbij de speler Hunter kan laten kiezen hoe hij reageert op situaties.
Je zal vaak in gesprek raken met teamgenoten, trainer, coach en pers. Afhankelijk van wat je antwoordt, zal dit gevolgen hebben op de carrière van de jonge speler. Daarnaast kan je Hunter zogeheten 'Trait Points' geven wat er voor zorgt dat hij beter wordt in bepaalde spelelementen zoals conditie, schotkracht of passes.
Een ander nadeel van The Journey naast het ontbreken van andere competities dan de Engelse Premier League is dat het niet mogelijk is om met een andere speler dan Hunter de spelmodus te spelen. Hoe goed The Journey wordt hangt af van hoe goed EA Sports de dialogen, keuze opties en consequenties heeft gemaakt. Daarnaast zal de lengte van deze verhaalmodus erg veel invloed hebben op het succes van de modus.
EA Sports heeft er in ieder geval alles aan gedaan om van The Journey een succes te maken. EA Sports heeft namelijk verschillende consultants ingehuurd zoals Anthony Martial van Manchester United, DiMaria van Paris Saint-Germain en verschillende voetbaljournalisten waaronder de biograaf van David Beckham.
Deze personen hebben meegewerkt aan onder andere motion-captures, voice-overs en het checken van achtergrondverhalen die in The Journey zitten.

Populair Nieuws