Deze ontwikkelaars zijn allemaal gesloten door Xbox door de jaren heen

Article
woensdag, 08 mei 2024 om 18:00
xbox series s 1f1605170067
Microsoft heeft maandag besloten om vier studio’s van Bethesda te sluiten. Maar dat is niet de eerste keer dat dat is gebeurd. Voor deze Xbox Game Studios is al eerder het doek gevallen.

Aces Game Studio

Aces Game Studio was een ontwikkelaar met een lange staat van dienst. De studio werd namelijk al opgericht in 1988 onder de naam Bruce Artwick Organization Limited. Uit het brein van Artwick is onder andere de Microsoft Flight Simulator-franchise voortgekomen.
Die games worden alleen niet meer gemaakt door Aces Game Studio, dat in 1995 werd overgenomen door Microsoft. In 2009 gingen er namelijk 5000 banen verloren bij Microsoft, waaronder alle medewerkers van Aces Game Studio. Na de sluiting is door voormalig medewerkers Cascade Game Foundry opgericht, een ontwikkelaar die zich richt op simulatie games.

Carbonated Games

Sommige ontwikkelaars bestaan maar een korte tijd. Dat geldt onder andere voor Carbonated Games. De studio werd in 2004 opgericht en was onderdeel van Microsoft Game Studios - wat later Xbox Game Studios is geworden.
De studio heeft voornamelijk kleinere games gemaakt voor de Windows Phone en Xbox Arcade, zoals Fable II Pub Games en Uno. Daar kwam een einde aan toen de studio alweer werd opgeheven in 2008, minder dan vier jaar na de oprichting.

Ensemble Studios

Eén van de bekendste studio’s die is gesloten door Microsoft is Ensemble Studios. Jarenlang gold de ontwikkelaar als één van de paradepaardjes van de uitgever, dankzij de succesvolle Age of Empires-reeks en de spin-off Age of Mythology. Met Halo Wars moest de studio bewijzen dat het real-time strategy genre ook bestaansrecht heeft op de consoles.
Voordat die game alleen werd uitgebracht, kwam de studio met slecht nieuws. Zodra Halo Wars namelijk gelanceerd werd, zouden de deuren van de ontwikkelaar gesloten worden en al het ‘niet-essentiële personeel’ werd meteen ontslagen.

FASA Studio

De Armored Core-reeks staat tegenwoordig bekend als één van de weinige franchises over mechs, maar vroeger waren er nog veel meer, zoals de MechWarrior games. Die titels werden onder andere gemaakt door FASA Studio, dat ook verantwoordelijk was voor MechCommander en MechAssault.
Later maakte FASA Studio ook de first-person shooter Shadowrun voor de Xbox 360, dat een interessant concept had, maar uiteindelijk niet de verwachte resultaten boekte. Een paar maanden later besloot Microsoft om de studio op te doeken.

Lionhead Studios

Een andere belangrijke studio voor Microsoft was Lionhead Studios, de studio die was opgericht door Peter Molyneux. Met Black & White en Fable heeft de ontwikkelaar gezorgd voor twee franchises die erg geliefd zijn, maar tegelijkertijd controversieel. Molyneux had er namelijk de gewoonte om enorme beloftes te maken en vervolgens de helft niet te realiseren.
Nadat Molyneux besloot te vertrekken bij het bedrijf, werd Lionhead Studios door Microsoft gezet op games as a service-titels. Dat zorgde alleen niet voor succesvolle projecten en in 2016 werd de studio gesloten door de uitgever.

Microsoft Studios Japan

Hoewel Xbox het in de eerste jaren goed deed in de Verenigde Staten, bleef het Japanse publiek grotendeels loyaal aan PlayStation en Nintendo. Om meer Japanse spelers aan te trekken besloot Microsoft om een nieuwe studio op te richten, Microsoft Studios Japan, dat games moest maken voor de Oosterse markt.
Het meest in het oog springende project van de ontwikkelaar, Phantom Dust, werd goed ontvangen, maar was geen commercieel succes. Het is uiteindelijk een cult hit geworden, maar niet voordat de ontwikkelaar werd gesloten.

Microsoft Studios Victoria

Zoals eerder gezegd hebben sommige ontwikkelaars niet veel kans om zich te bewijzen. Dat geldt al helemaal voor Microsoft Studios Victoria. De Canadese studio werd begin 2012 opgericht door Microsoft, maar er werd destijds niet bekendgemaakt waar de ontwikkelaar aan zou werken.
En dat is ook nooit duidelijk geworden. Minder dan twee jaar na de oprichting van de studio kwam Microsoft eind 2013 met het nieuws dat de studio werd opgeheven. Dat werd gedaan om de middelen van het bedrijf ‘te consolideren’.

Press Play

De beslissing van Microsoft in maart 2016 om goed te kijken naar het portfolio van het bedrijf, zorgde niet alleen voor de sluiting van Lionhead Studios. Het doek viel namelijk ook voor de Deense ontwikkelaar Press Play, dat in 2012 was overgenomen door Microsoft.
Press Play werd bekend door debuutgame Max & The Magic Maker uit 2010 en later werden nog meer games in de reeks gemaakt door de studio. Het was alleen niet genoeg om de ontwikkelaar overeind te houden en met het sluiten van Press Play werden er bovendien vijf titels geannuleerd.
Naast het sluiten van meerdere studio’s, heeft Microsoft ook verschillende ontwikkelaars ‘geconsolideerd’. Dat betekent dat het bedrijf is opgeslokt door het grotere geheel, met andere werkzaamheden voor de medewerkers. Dat is gebeurd met onder andere BigPark, Digital Anvil, Hired Gun en Team Dakota.

Populair Nieuws

Laatste Reacties