Tijdens
Opening Night Live waren een paar grote onthullingen, maar niet alles was een feestje. Dit zijn de vijf grootste teleurstellingen die (niet) de revue passeerden tijdens de show.
‘Nieuwe’ onthulling van Borderlands 4
De liveshow gisteravond begon volgens Geoff Keighley meteen met de aankondiging van een nieuwe game. Een teaser verscheen met in de sterrenhemel groot de woorden 2K Games, gevolgd door Gearbox Software. Vanaf dat moment was het eigenlijk voor iedereen wel duidelijk om welke game het ging. Om het nog echt even duidelijk te maken, verscheen niet veel later het iconische psycho-masker in beeld en de woorden
Borderlands 4.
Het was alleen niet echt een aankondiging te noemen. Gearbox heeft namelijk een paar maanden geleden al bekendgemaakt
dat er een nieuwe Borderlands in de maak is. Oké, niet specifiek met ‘4’ erachter, maar dat kon iedereen wel raden.
Toen het meteen duidelijk was dat het om de nieuwe Borderlands ging, hoopten veel fans eigenlijk op iets meer dan wat er werd getoond. De
korte teaser liet eigenlijk niks zien, behalve dat de game in 2025 moet verschijnen. Een teaser naar de nieuwe personages of een hint naar de setting had de ‘aankondiging’ in ieder geval nog iets waard gemaakt.
Peter Molyneux is zijn magie kwijt
In de game-industrie mag de naam Peter Molyneux geschaard worden onder één van de groten. De Brit is verantwoordelijk geweest voor meerdere games die voor iets compleet nieuws zorgen, zoals Black & White, Dungeon Keeper en
Fable. Tegelijkertijd staat Molyneux er alleen ook om bekend dat hij nooit al zijn beloftes nakomt.
Tijdens Opening Night Live was de ontwikkelaar aanwezig om een nieuwe game uit de doeken te doen: Masters of Albion. De game lijkt een combinatie te zijn van Black & White en elementen uit Fable, maar het lijkt bovendien vast te hebben gezeten in de tijd van die games. De gameplay zag er namelijk niet heel denderend uit, alsof de game eigenlijk eerst voor mobile is gemaakt en later besloten is om hem naar PC en consoles te brengen.
Bovendien werd tijdens de onthulling duidelijk dat Molyneux een stuk ouder is geworden dan toen hij enthousiast op podia stond om te praten over Fable. Het tempo van de presentatie lag zo laag, dat het ons niet zal verbazen als meerdere kijkers in slaap zijn gevallen.
Geen releasedatum voor Monster Hunter Wilds
Dat Capcom aanwezig zou zijn bij Opening Night Live met
Monster Hunter Wilds was al voor de liveshow bekendgemaakt door Keighley. De ontwikkelaar is de laatste tijd ook flink bezig met een campagne-offensief. Vlak voor
gamescom zijn namelijk alle wapens voor Monster Hunter Wilds onthuld in
veertien korte video’s.
Fans hoopten er dan ook op dat Capcom zou bekendmaken wanneer de nieuwste game in de franchise precies verschijnt. Momenteel staat de releasedatum nog steeds te boek als ‘2025’, terwijl het erop lijkt dat de game vrij ver is in de ontwikkeling.
Maar hoewel fans werden getrakteerd op
een toffe trailer, is er geen duidelijkheid gekomen over de releasedatum voor Monster Hunter Wilds. Dat wordt nog langer geduld hebben.
Veel geklets, weinig gameplay
Bij de liveshow van Geoff Keighley is er altijd een duidelijk ritme te herkennen. Meestal worden er veel trailers achter elkaar getoond om het om de zoveel tijd af te wisselen met een grotere focus op een game. Een ontwikkelaar komt dan op het podium voor een praatje met Keighley om dan vervolgens nieuwe gameplay te laten zien.
In sommige gevallen werd op dat moment nogal het tempo eruit gehaald. Zo waren de ontwikkelaars van Lynked duidelijk erg zenuwachtig om hun verhaal te doen voor 5000 aanwezige fans. Het verhaal in kwestie kwam er dan ook niet heel soepel uit.
Dat laatste is alleen te begrijpen voor een kleine studio die geen ervaring heeft met grote optredens. De verschijning van
Blizzard was alleen een ander verhaal. De nieuwe president van het bedrijf, Johanna Faries, stond een lange tijd op het podium en kwam erg soepel uit haar woorden, maar er werd niets noemenswaardig gedeeld. Het deed ons erg denken aan de slaapwekkende persconferenties van Sony tijdens de PlayStation 3-era.
Nog steeds geen Hollow Knight Silksong
Oké, Geoff Keighley had ons voorafgaand aan Opening Night Live al gewaarschuwd, maar toch is het wel een teleurstelling:
Hollow Knight Silksong schitterde opnieuw door afwezigheid. De sequel is ondertussen één van de meest geanticipeerde games in de industrie geworden, maar Team Cherry blijft stilletjes over de voortgang van het project.
Dat fans niet kunnen wachten op meer nieuws is ook niet zo vreemd. Tijdens de Xbox & Bethesda Showcase in 2022 werd namelijk onthuld dat de titel op Game Pass zal verschijnen en binnen twaalf maanden uit moet komen. Maar vlak voor die deadline, in mei 2023, maakte Team Cherry bekend dat de game is uitgesteld.
Sindsdien hebben we niets meer gehoord van de ontwikkelaar over het project. En dat terwijl de ontwikkeling al vrij ver gevorderd leek te zijn. Sterker nog, in 2019 hebben wij al
een hands-on met de game gehad. Vijf jaar geleden was de game dus al in een speelbare staat.