De mobile gaming pros & cons op een rij - Afvoerput of de toekomst?

    Mobile gaming heeft niet bepaald een goed imago. Soms kun je ze het afvoerputje van de game-industrie noemen. Anderzijds zijn er ook veel toekomstperspectieven voor de markt. Wij zetten mobile gaming pros & cons op een rij. Op deze manier wordt direct duidelijk dat het mes aan twee kanten snijd.

    We starten deze lijst met mobile gaming pros & cons met de nadelen van deze mobile markt. Op die manier kunnen we na het lezen van wat meer negatieve punten toch zonnig af te sluiten. De mobile gaming pros & cons lopen in ieder geval flink uiteen.

    Verkeerd geld verdienen

    Een van de grotere frustraties bij de mobiele games, is dat de makers vaak op de verkeerde manier proberen om via hun game brood op te plank te brengen. Het meest frustrerende voorbeeld is nog wel Harry Potter Hogwarts Mystery. In deze game kosten alle handelingen die je verricht energie, waardoor je een game speelt waarin je constant het gevoel hebt met je auto voor een rood stopsein te staan. De manier om dan het stoplicht snel op groen te zetten is erg frustrerend: om te kunnen spelen moet je de makers van het stoplicht omkopen.

    Er zijn meer spellen die op de verkeerde manier gebruikmaken van microtransacties. De spellen zelf zijn in essentie vaak leuk, maar zijn zo gebouwd dat je vaak belemmerd wordt om van al die leuke dingen te kunnen genieten. Als je de betaalmuur even wegdenkt zijn het vaak degelijke tijdverdrijvers. Maar het veelvuldig misbruiken van microtransacties is iets wat al een lange tijd tot derving binnen de mobiele game-industrie zorgt.

    Minder fijne besturing

    Een andere ergernis aan mobiel is de vaak achterhaalde manier waarmee je de games erop bestuurt. Je bent ook heel erg beperkt als je een mobiel hebt die maar een paar knopjes en een touchscreen kent. Nog stommer is dat je veel van die knopjes niet eens kunt gebruiken omdat die al worden gebruikt om je mobiel te laten functioneren. Al snel zit je dus vast aan simpele touch-spellen of aan een onhandig virtueel keyboard.

    Het is ook niet gek, want een mobiel is ook in essentie ook niet gemaakt met de gedachte dat je er games op hoort te spelen. Zeker voor mensen die ook games op PC of console spelen zal dit hen vaak in de weg zitten. Een mobiel kan namelijk nooit dezelfde ervaring geven als een controller voor de PlayStation of Xbox dat kan doen! Zelfs niet met de verschillende gadgets die je tegenwoordig als een controller aan je iPad of mobiel kunt klikken.

    Verkoop je ziel aan de duivel

    Je geeft voor mobile gaming van alles op. Je weet van meer dan de helft vaak niet waar je toestemming voor geeft. Zelfs al had er gestaan dat jij je ziel aan duivel verkoopt, heb je dit onwetend waarschijnlijk met een 'ja' beantwoord.

    Mobiele games zijn verder niet altijd even transparant in wat ze nu eigenlijk van je mobiel nodig hebben. Soms heb je het gevoel dat je voor de meest gekke dingen toegang moet geven om het spel te kunnen spelen. Een voorbeeld is het mobiele spel Lumines. Het spel is een lange tijd razend populair geweest onder casual gamers, maar heeft bij veel mensen ook vraagtekens opgeroepen waarom Lumines toegang moet hebben tot je telefooncontacten.

    Dergelijke dingen wekken zorgen op, want waar is die informatie voor nodig? Is de informatie veilig in handen van de maker? Wie zegt dat je gegevens niet worden doorverkocht? Kortom: een game zomaar over toegang toe geven en zodoende je privacy op het spel zetten, laat niet altijd bij iedereen een even veilig gevoel achter.

    Low budget

    Een hoop van de games in de Google Playstore en Apple Store zijn free-to-play of beschikbaar voor nog minder dan een paar euro. Stel dat je elke maand een euro krijgt om te besteden aan games, dan nog zou je heel de maand lang elke keer dat je een drol draait of moet wachten in de bus, een game kunnen spelen. Alles in deze stores is low budget.

    Nu kun je zeggen dat dit iets goeds is, maar dit kent ook een schaduwzijde: alle games zijn minimaal getest. Omdat het low budget is, steken de ontwikkelaars weinig tijd in het optimaliseren van de spellen. Uiteindelijk betekendt dit dan ook dat er bijzonder veel Shovelware op de mobiele markt verkrijgbaar is. Shovelware is niks anders dan een denigrerende term voor games waarbij duidelijk is dat kwantiteit ruim boven kwaliteit staat.

    Shovelware wekt al jaren discussies op. Het is nu niet leuk om uren door troep te spitten om toch iets moois te vinden, iets wat dan ook menig gamer tegenhoud om mobiel te gamen. Gelukkig heeft niet enkel de mobiel er mee te maken, ook op pc wordt er op kanalen als Steam veel Shovelware uitgebracht.

    Bijzonder veel clones bij mobile gaming

    Het laatste mobile gaming probleem op deze lijst is na-aperij.

    Naast de veelvuldige Shovelware, worden de digitale winkels op mobiel ook volgegooid met games die letterlijk een andere populaire game klonen. Op die manier proberen makers zonder zelf al teveel moeite te hoeven verrichten in het creatieve denkproces achter game design, toch lekker makkelijk games uitbrengen. Zelfs Ketchap die een heleboel toffe mobiele Ketchap games op de markt heeft gebracht, maakt zich schuldig aan dit probleem.

    Het mooiste voorbeeld is nog wel het klonen dat gepaard ging met het massale succes van Flappy Bird. Iedereen heeft deze game wel eens gespeeld en ook een hoop mensen hebben wel eens een clone van het spel gespeeld. Elke game in de Google Playstore met in zijn naam ´Flappy' laat zien dat het loont om rijkelijk misbruik te maken van anderen hun succes.

    Na al die negativiteit is het eigenlijk ook wel eens tijd om de zonnige zijde te belichten. Zo zijn er vijf pro's aan mobile gaming die het gevoel geven dat er toch nog toekomstsperspectief is voor deze markt.

    Succes met beste mobile games

    Er zijn al verschillende spelers die succes weten te behalen door mobile gaming. Flappy Bird was niet een van de beste mobile games, maar behaalde toch eenmalig belachelijk veel succes. En daarboven staan ook nog eens grotere bedrijven die op structurele basis succes ervaren. Neem bijvoorbeeld makers van Pokémon GO, wat zo een hype was dat al die verslaafde spelers op hun beurt bijzonder veel overlast veroorzaakten.

    Dat Pokémon GO een succes is, blijkt ook uit de toekomstplannen van maker Niantic Inc. Ook het populaire Harry Potter krijgt zijn eigen Pokémon GO-achtige game. Eerder schreven we hierover dan al een special hoe deze game kan profiteren van alle goede dingen die Pokémon GO heeft gebracht sinds dat deze op de mobiel verscheen. En wanneer je denkt dat Pokémon GO een eenmalig succes was: eerder flikte het bedrijf het ook al met Ingress.

    En dan hebben we het nog niet over Monument Valley gehad. Deze game is voor een mobiele game best goed. Verkrijgbaar op iOS, Android en Windows Phone! Na het succes van deze game, mag deze wel worden geschaard onder één van de beste mobile games.

    Nieuwe doelgroepen

    Alhoewel er veel over mobile gaming te zeggen valt, is er één ding dat vaak voorop staat in de beslissing om een game wel of niet uit te brengen: hoeveel mensen gaan het spelen? Wanneer grote bedrijven de beste mobile games willen uitbrengen, letten ze ook goed op of ze wel of niet in de mobiele markt willen investeren.

    Door een game in de Google Playstore of Apple Store uit te brengen, zorg je er in ieder geval als maker voor dat je game beschikbaar wordt voor mensen die je anders niet zou hebben bereikt. Alhoewel echte gamers vaak op PC of een console spelen, heb je ook een bijzonder grote groep casual gamers die een console al snel te duur en ingewikkeld vinden.

    Er is één grote uitzondering: bij de Nintendo Wii zagen we al hoeveel mensen er wel niet bereid zijn om te gamen, als de drempel om te starten zo laag mogelijk komt te liggen. Dit apparaat was immens populair omdat het met veel spellen een nieuwe markt tegemoet kwam: de casual gamers. Er waren immens veel mensen die zo een apparaat in de woonkamer hadden, zelfs als ze enkel in het bezit waren van Wii Sports. Maar dit laat wel zien dat er nog een enorme doelgroep ligt waar de mobiele markt zich de komende jaren op kan richten.

    Ze doden je lange reistijden

    Hoewel je een Nintendo Switch en handhelds als de 3DS of Vita kunt gebruiken om onderweg ook van games te genieten, is het een stuk makkelijker om daarvoor een apparaat te gebruiken dat je altijd op zak hebt. Dan hebben we het niet over een horloge (alhoewel die langzaamaan ook voor gaming geschikt raken), maar over je mobiele telefoon. Iedereen heeft wel zo een ding op zak en het is makkelijk om hem er toch even bij te pakken.

    In plaats van Facebook te checken, zou je bijvoorbeeld ook eens één van de beste mobile games erbij kunnen pakken. Voor je het weet is je bus- of treinrit voorbij, want ze zeggen niet voor niets: de tijd vliegt als je het leuk vind. En mocht je dan denken alleen maar prutspellen te kunnen spelen, zelfs populaire spellen als Minecraft en Runescape hebben hun mobiele eigen versie. En de Old School Runescape heeft zich op PC al jarenlang terug bewezen.

    Bedrijven zien er toekomst in

    Nintendo zag de Wii groeien door haar casual markt en ziet in dat diezelfde doelgroep ook is weggelegd voor mobile gaming. Al meermalen heeft Nintendo aangegeven zich meer op de mobiele markt te willen richten. Hiermee lijken ze recht tegenover de heersende negatieve opinie tegenover mobile gaming in te staan, maar Nintendo is een bedrijf die ook wel tot dit soort dingen in staat is. Ze zijn eigenwijs, wat bijvoorbeeld blijkt uit de zet om karton als nieuw speelgoed te verkopen.

    In het verleden heeft Nintendo in ieder geval al bewezen te weten hoe je games naar de mobiel brengt. Super Mario Run wist zo zijn successen te behalen en ook de mobiele Animal Crossing wist fans bezig te houden met een hoop schattige dierenbuurtjes en dingen die je voor hen verzamelde. Ook Fire Emblem kreeg zijn eigen mobiele games, waardoor casual gamers ook nog een snufje strategie in hun games terug kregen.

    Daarnaast zijn er ook nog games die we graag op mobiel zien. Wat dacht je van Kirby, een schattig roze bolletje dat met gemak de casual mobiele gamer ook kan bedienen.

    Wat zijn volgens jou mobile gaming pros & cons?

    Hoopvolle afsluiting mobile gaming pros & cons

    En als je denkt, Nintendo is een mal bedrijf, dan kunnen we dat niet ontkennen. Maar wacht, dat is niet wat we bij dit kopje wilden vertellen. We wilden namelijk duidelijk maken dat andere bedrijven al net zo mal zijn. Mobile gaming neemt namelijk ook een steeds prominentere rol in op de grootste conventies, want op Gamescom en E3 is het ook al raak!

    Sinds jaren geleden is er al op de E3 aandacht voor games die je even kunt spelen wanneer je wacht op een Whatsapp-reactie. Drie jaar terug begon dit al op te vallen met aankondigen van spellen als Lara Croft GO en Kingdom Hearts Unchained x. Dit zijn allemaal games gebaseerd op vrij populaire hardcore games. Door het franchise te pakken en de gameplay heel erg af te laten wijken van het origineel, zijn ook deze games naar de mobiel te vertalen.

    Sindsdien is het alleen maar meer geworden, want ook met de Final Fantasy Portal App, liet Square Enix er geen twijfel over bestaan: mobile gaming is big business voor de uitgever. Ubisoft, EA en Bethesda hebben ook hun steentje al bijgedragen aan de industrie. Denk aan Fallout Shelter (Bethesda), Minions Paradise (EA) en deze lijst met toffe Ubisoft mobile games van Gamescom 2017. De lijst is nog lang niet compleet.

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.