Hoewel 2024 nog een paar maanden te gaan heeft, zijn in de eerste acht maanden al genoeg games voorbijgekomen. Dat niet alleen, in de game-industrie is er ook al het één en ander gebeurd waardoor de gemoederen hoog oplopen. Tijd om de grootste flops in de game-industrie in 2024 tot dusver onder de loep te nemen.
Voor het lijstje kijken we niet alleen specifiek naar games, maar ook naar grote zaken die momenteel spelen in de game-industrie. Het lijstje was dan ook vrij snel gevuld, want in drie maanden tijd zijn er al meer dan genoeg flops te vinden. En dat begon eigenlijk allemaal in februari…
Suicide Squad: Kill the Justice League
Toen verscheen al vrij vroeg
Suicide Squad: Kill the Justice League en dat met flink wat bombarie. De game was bij lancering namelijk niet in orde voor iedereen die extra geld had neergelegd om de game drie dagen eerder te spelen. Wie bijna honderd euro betaald had, kon de eerste volledige dag gewoon niet spelen wegens onderhoud aan de servers van de live-service game.
Daar hielden de problemen alleen niet op. De live-service game van Rocksteady was namelijk vrij eentonig volgens velen, terwijl post-launch de endgame content en updates niet bepaald beter zijn geworden.
Zelfs toen de altijd populaire Joker als speelbaar personage aan de game werd toegevoegd, maakte dat weinig indruk. Het wist de game op Steam nog een kleine bump te geven in spelersaantal, maar dat had geen echte langetermijngevolgen. Een kleine twee maanden na release had de game nog maar zo'n 1000 spelers. Zeven maanden na release mag Suicide Squad blij zijn met 100 spelers.
Grootschalige gameontwikkeling ontslagen
Ook lijkt de game-industrie op grotere schaal flink te floppen, specifiek als het aankomt op het aantal banen dat verloren gaat in de game-industrie. Vorig jaar werden naar schatting 10,500 banen geschrapt.
In 2024 gaat het alleen maar harder. Na maar drie maanden stond de teller alweer op ongeveer 8000 en sindsdien is er geen verbetering geweest. Uitgevers reageren op het falen van games door personeel te ontslaan en studio's te sluiten, zo bleek onlangs ook weer door
ontslagen bij Rocksteady. Ook
PlayStation en Microsoft hebben afscheid genomen van talloze mensen; er zijn vrijwel geen uitzonderingen op waar mensen de laan uitgestuurd worden.
Vooral bij PlayStation is het opvallend, gezien het bedrijf het ogenschijnlijk enorm goed doet. Al sinds de PS4-generatie pronkt de Japanse consoleboer met de verkoopcijfers en records worden om de haverklap verbroken. En dan gingen er ineens toch 900 banen verloren, kort nadat duidelijk werd dat het bedrijf in nog geen vier jaar tijd alweer 50 miljoen PS5-consoles verkocht.
Skull and Bones
Een andere game waarvan je nu al bijna zou vergeten dat deze is uitgekomen, is
Skull and Bones. Na jarenlange ontwikkelingshel verscheen de game in februari, maar vrijwel niemand leek te kunnen genieten van het piratenavontuur. Zo wijzen de scores van Metacritic bijvoorbeeld uit, waar de game gemiddeld slechts een score van 59 heeft.
Volgens
Insider Gaming zou de game in de eerste twee weken nog geen miljoen spelers hebben getrokken. Dan zou je denken dat het gaat om verkoopcijfers, maar dat is niet het geval. Ook spelers van de gratis open beta zouden hieronder vallen, wat des te meer wijst op dat de game een catastrofe is gebleken.
Xbox’ communicatiedebakel
Een koerswijziging kan zeer goed zijn voor een merk. Alleen is het niet bepaald handig als dit plan uitlekt voordat alle besluiten intern genomen zijn. Of dat je als bedrijf toelaat dat er enorm veel ophef ontstaat rondom die uitgelekte plannen, waardoor hardcore fans het merk de rug toekeerden.
Dat is namelijk wat
Xbox liet gebeuren toen uitlekte dat een aantal Xbox-exclusives naar Switch en PlayStation 5 zouden komen. De Amerikaanse consoleboer reageerde heel traag op de berichten, waardoor chaos en paniek de overhand kregen onder Xbox-fans. Velen dachten dat Xbox zou stoppen met het maken van consoles. Pas na ruim een week kwam Xbox met een podcast met daarin wat duidelijkhied. Die podcast had net zo goed een persbericht kunnen zijn, want het enige dat het bedrijf bevestigde was dat vier games multiplatform zouden gaan.
Dat stukje communicatie is achteraf gezien zelfs nog beroerder geworden, want Xbox liet het destijds lijken alsof het allemaal wel mee zou vallen met hoeveel Xbox-games er naar PS5 zouden komen. Spoel een paar maanden door en Xbox heeft bevestigd dat Indiana Jones and the Great Circle
maar heel even een exclusive is. Na zijn release in december 2024 moet hij al in het voorjaar van 2025 naar PS5 komen. Het gevoel dat Xbox de handdoek in de ring gooit is meteen weer helemaal terug.
Foamstars
Square Enix is nooit tevreden over de prestaties van zijn games en vaak is dat omdat het bedrijf onredelijke verwachtinten heeft. Maar dit jaar kwam de uitgever met een game die daadwerkelijk flopte:
Foamstars. Je zou haast vergeten dat die game in februari verscheen en zelfs een kleine maand voor helemaal niks te spelen was als je PlayStation Plus had.
De live-servicetitel wist alleen weinig indruk te maken op spelers. Na iets meer dan een maand op de markt lijkt de game dan ook al een stille dood te sterven. En dat zat er eigenlijk al aan te komen vanaf de dag dat de game onthuld werd. Vanaf oktober wordt Foamstars free-to-play, een tactiek die vaker moet dienen als reddingsboei voor geflopte betaalde game, maar lang niet altijd werkt.
Star Wars Battlefront: Classic Collection
De originele Star Wars Battlefront-games waren zeer geliefd onder fans. Dat kon ook bijna niet anders: grootschalige veldslagen spelen met je favoriete Star Wars-personages is als een droom die uitkomt. Een remaster van de originele Battlefront-games had dat ook moeten zijn, maar spelers waren onaangenaam verrast door wat er uiteindelijk op de markt kwam.
De eerste tekenen dat er iets niet in de haak was, kwamen nog voordat spelers zich überhaupt op het slagveld konden begeven. Door een serverprobleem had de game maar ruimte voor ongeveer 200 gelijktijdige spelers, aanzienlijk minder dan er pre-orders verkocht waren. Wie wel in de game kwam, merkte al snel dat er allerlei problemen waren die de originele games niet hadden. Opvallend was bijvoorbeeld dat er assets van Battlefront 2 in Battlefront 1 waren beland en andersom.
Ontwikkelaars Aspyr had eerder best goede remasters van klassieke Star Wars-games gemaakt en ook de opgepoetste versie van Star Wars Bounty Hunter die onlangs verscheen viel niet tegen. Maar de spelers hebben de Battlefront Classic Collection als een blok laten vallen. De originele versie van Battlefront 2 kan op Steam momenteel op meer spelers rekenen dat de Classic Collection.
Concord
Multiplayer-games en met name live-service games zijn een rode draad als het gaat om de gameflops van dit jaar. Ze zitten slecht in elkaar of presteren niet en verliezen vervolgens snel spelers. Geen enkele game lijkt immuun, maar
Concord heeft het wel erg moeilijk. Het hing al enigszins in de lucht dat de game zou floppen, maar hoe hard het gaat is ongekend.
De game kwam meteen al voor geen meter van de grond: bij lancering kwam de game niet eens aan de 100 spelers op Steam. Zelfs The Lord of the Rings: Gollum, één van de grootste flops van vorig jaar,
wist rond zijn release beter te presteren. De verkoopcijfers zouden ook niet al te best zijn en minder dan twee weken na release
haalt Sony de hele game offline.
Het lijkt erop dat hij nog terugkomt, misschien als free-to-play game, maar daar is nog wat onduidelijkheid over. Spelers die de game hadden gekocht kunnen hun geld terugkrijgen, wat eigenlijk het enige positieve bericht is.