Dark Souls II vs. Scholar of the First Sin - de 5 grootste verschillen

Article
zaterdag, 18 april 2015 om 10:00
xgn google image
Inmiddels zijn we alweer helemaal gewend aan de next-gen versie van Dark Souls II: Scholar of the First Sin. Toch is er nogal wat veranderd ten opzichte van het origineel. Dark Souls II vs. Scholar of the First Sin: dit zijn de vijf meest ingrijpende veranderingen.

5. Verplaatsing van vijanden

Zoals je ook al in onze review van de game kon lezen, werden we al snel onaangenaam verrast door een vijand aan het begin van de game die op een plek stond waar hij oorspronkelijk niet stond.
Scholar of the First Sin heeft een aantal van de vijanden die je tijdens je avontuur tegenkomt eens goed door elkaar geschud en op andere plekken gezet. Zo kom je de witte Heide ridders tegen in Heide's Tower of Flame (eigenlijk heel logisch) en zit daar ook een draak op je te wachten die je eigenlijk pas tegen het einde van de game tegenkwam.
Voor spelers die de game voor de eerste keer beleven zal dat niet veel uitmaken, maar voor veteranen van Dark Souls II die ook met Scholar of the First Sin aan de slag gaan is het een leuk extraatje, omdat je niet zomaar een gebied in kunt redden met de gedachte dat je alles wel kent.
Zo werden wij met onze neus op de feiten gedrukt door de Pursuer, een eind- en tussenbaas die ineens in bepaalde gebieden opduikt en je totaal verrast met zijn keiharde aanvallen. Zelfs het openmaken van een kistje is in Scholar of the First Sin niet meer veilig.
69920

4. Items en wapens liggen op andere plekken

Om het gevoel van vertrouwen verder weg te nemen bij de speler, heeft From Software er bovendien voor gekozen om items zoals armor en wapens op andere plekken te leggen dan je gewend was.
Vooral voor de mages onder ons is dit goed nieuws, want de sterkste staf uit de originele game kom je op deze manier al veel eerder tegen. Ook belangrijke ringen hebben hierdoor een ander plekje gekregen. Wederom een slimme manier om bekende spelers op het verkeerde been te zetten, en het moedigt weer aan om alle gebieden in de game uit te kammen op zoek naar dat ene zwaard.
69921 1

3. Een extra coöp-speler

In de originele Dark Souls II kon je maximaal twee andere spelers oproepen om je een handje te helpen in de game, en in Scholar of the First Sin is er een extra aan dit rijtje toegevoegd. Met vier man een eindbaas te lijf gaan is echter wel heel erg gemakkelijk, zo blijkt uit onze ervaringen.
De AI van de bosses in de game is duidelijk niet opgewassen tegen vier spelers die er rondom rollen en klappen uitdelen, en oorspronkelijke taaie gevechten veranderen daardoor in een kwestie van een halve minuut rammen totdat diens levensbalk leeg is.
Handig als je echt niet verder komt, maar om de meeste plezier aan de game te beleven raden we het je aan om een boss eerst in je eentje of samen met een andere speler te proberen.
69922

2. Je wapens breken een stuk sneller!

Een functie waar From Software niet mee te koop liep is het feit dat je wapens een heel stuk sneller kapot gaan dan voorheen het geval was. Wat blijkt: dit gaat om een glitch, die te maken heeft met het verhogen van de framerate naar 60 frames per seconde.
De wapens in de originele Dark Souls II verloren namelijk durability aan de hand van het aantal frames waarin ze een vijand of een oppervlakte raken. Dit is in Scholar of the First Sin ook het geval, maar omdat je hier met twee keer zoveel frames per seconde te maken hebt, neemt de durability van je wapen ook twee keer zo snel af.
Deze glitch zal er ongetwijfeld in de toekomst zonder twijfel uitgehaald worden, maar voorlopig is het verstandig om altijd een goed extra wapen op zak te hebben, voor het geval je middenin een nieuw gebied ineens met een kapot zwaard komt te zitten. Ook de Bracing Knuckle Ring is hierdoor een stuk belangrijker geworden, omdat deze ring er voor zorgt dat je wapens wat minder snel slijten.
69923

1. Nieuwe lore diept het verhaal verder uit

Liefhebbers van het verhaal in Dark Souls II kunnen hun hart ophalen met Scholar of the First Sin. Niet alleen vertellen de nieuwe plaatsing van de vijanden wat meer over het verhaal (zoals de Heide Knights), maar zijn er ook beschrijvingen toegevoegd aan bekende voorwerpen en wapens, zodat je wat meer te weten komt over de wereld waarin de game zich afspeelt.
De Dark Souls-games hebben het verhaal nooit duidelijk uitgelegd, maar wij kwamen wat dingen tegen die het ook voor mensen die geen Lore video's op YouTube op willen zoeken mogelijk maakt om het verhaal wat beter te begrijpen.
Zo kwamen we in The Forest of Fallen Giants twee ondode ridders tegen, die tegen het versteende lijk van een gigantische reus stonden te slaan. Hierdoor hoeft From Software geen cutscenes of andere dingen toe te voegen om wat meer te vertellen, en is het nog steeds aan de spelers om er hun eigen interpretatie aan te geven.