Column: Nyck de Vries moet nu echt een F1-stoeltje krijgen

Article
woensdag, 14 september 2022 om 15:00
nyck de vries williamsf1663152143
Nyck de Vries staat al een paar jaar op het kandidatenlijstje voor een plek in de Formule 1. De Nederlander kreeg alleen nooit de kans om zich te bewijzen, maar volgens Ralph heeft De Vries een F1-stoeltje verdiend na de GP van Italië.
Het is voor een coureur enorm lastig om door te breken in de Formule 1, nu meer dan ooit. Momenteel rijden er namelijk tien teams in de sport, waardoor er maar twintig stoeltjes beschikbaar zijn. Dat is extreem weinig, gezien het talent dat zich elk jaar weer laat zien in de Formule 2, Formule 3, Indycar en andere race-divisies. En dan moet je al genoeg sponsors of een heel rijke familie hebben om überhaupt daar al in door te breken.
Om rookies iets meer een kans te geven om zichzelf in de schijnwerper te rijden, heeft de FIA besloten dat Formule 1-teams twee keer verplicht een rookie moeten laten rijden in de eerste vrije training. Zo krijgen de jonge coureurs de kans om een klein beetje te wennen aan een Formule 1-auto. Maar hoewel het idee leuk is, geeft het niet echt een kans om zich te bewijzen aan teams. In een vrije training ben je namelijk voornamelijk bezig met het testen van de setup en bepaalde targets aan het halen.

Weinig hoop voor Nyck de Vries

Zo mocht Nyck de Vries al een paar keer rijden in een F1-auto, waaronder de Aston Martin afgelopen raceweekend. Dat is een gunst aan motorleverancier Mercedes, aangezien De Vries test- en reservecoureur voor het team is. Maar ondanks dat leken de kansen op een stoeltje in de Formule 1 voor volgend jaar vrij klein. Zo zou de Nederlander met zijn 27 jaar te oud zijn, kan hij naar verluidt niet goed zijn banden managen en werd hij alleen F2-kampioen omdat het dat jaar een matige line-up was.
Het maakt het allemaal nog een stukje moeilijker voor De Vries, omdat Williams, het enige team waar hij een echte kans maakt, ook zijn eigen talent heeft in de vorm van Logan Sargeant. Hij is bovendien een Amerikaan, wat een goede mogelijkheid geeft om grote sponsors aan de andere kant van de Atlantische Oceaan binnen te harken. En dat geld kan een relatief klein team als Williams goed gebruiken, helemaal als geldkraan van Nicholas Latifi dichtgedraaid wordt.
nyck de vries williams carf1663152286

Een onverwachte kans

Toen Alexander Albon op vrijdag werd afgevoerd met een blindedarmontsteking, was er plotseling een enorme kans voor Nyck de Vries om zichzelf in de schijnwerpers te gooien. En dat heeft de Nederlander dan ook op indrukwekkende wijze gedaan. Op zaterdag wist hij eerst door te stoten naar Q2 in de kwalificatie, terwijl teamgenoot Latifi strandde in Q3.
Door legio gridstraffen werd De Vries gepromoveerd naar de zesde startplek, naast landgenoot Max Verstappen. Een mooie uitgangspositie, maar het zou niet eenvoudig voor De Vries zijn om die plek vast te houden de hele race lang. Hij werd dan ook ingehaald door usual suspects als Carlos Sainz, Lewis Hamilton en natuurlijk Verstappen. Maar indrukwekkend genoeg liet hij zijn ware concurrenten achter zich, zoals Zhou Guanyu in de Alfa Romeo. Daarmee ging hij als negende over de streep op Monza en pakte hij direct twee punten tijdens zijn debuut.

Een debuut waar je U tegen zegt

Dat klinkt misschien niet enorm indrukwekkend, maar wel als je het in perspectief zet. Zo heeft Latifi dit seizoen nog geen enkel punt gepakt - waardoor hij nu op plek 21 staat in een kampioenschap van 20 coureurs - en zelfs Albon heeft met zijn indrukwekkende races niet meer dan 4 punten verzameld over vijftien Grands Prix. Het kostte toptalent George Russell maar liefst 49 races voordat hij zijn eerste punt pakte voor Williams.
De blijdschap bij het team van Williams en de lovende woorden van andere coureurs spreken dan ook boekdelen over de prestatie van Nyck de Vries. Het is al geen eenvoudige opgave om punten te scoren in een Williams, laat staan als je daarvoor alleen maar één vrije training hebt gereden - en ook nog eens in een compleet andere auto. Het laat bovendien ook goed zien dat Formule 1 echt een topsport is, want De Vries kon na afloop niet alleen uit de auto komen, zoveel tol hebben de G-krachten van zijn lichaam geëist.
Hij zal alleen genoeg tijd hebben om zich fysiek voor te bereiden om het seizoen van 2023. De Nederlander heeft nu echt bewezen dat hij klaar is voor een plekje in de Formule 1. Hij heeft één kans gekregen en die met beide handen aangepakt, net zoals Max Verstappen dat heeft gedaan tijdens zijn debuut voor Red Bull Racing in 2016. Ja, De Vries is ouder dan rookies uit de Formule 2 en brengt niet veel sponsorgeld met zich mee. Maar met een line-up bestaande uit Albon en De Vries, zal Williams volgend jaar zich mogelijk echt kunnen mengen in het middenveld. En dat pluspunt zal voor het team veel zwaarder wegen dan de 'minpunten' van De Vries.

Populair Nieuws