Column: Nintendo heeft de 4K Switch niet nodig

Article
zaterdag, 10 april 2021 om 15:00
pexels michael adeleye 6993182f1615204764

Geruchten over een Nintendo Switch 4K-versie gaan al lange tijd rond. Als Nintendo fan is het misschien gek om te zeggen, maar ik vind dat Nintendo dit totaal niet nodig heeft of dat het een verbetering geeft aan huidige titels.

Net zo lang als dat ik op de aardbol rondloop, ben ik al fan van Nintendo. Dat wil niet zeggen dat ik gelijk een die-hard fan ben van Nintendo, zowel PlayStation als Xbox games zijn net zo goed en soms nog wel beter, en PC-gaming is ook een fantastische wereld. Nu er geruchten rondgaan dat Nintendo bezig is met een 4K editie van de Nintendo Switch, ben ik me ook gelijk af gaan vragen of dat Nintendo dit nou eigenlijk wel werkelijk nodig heeft.

Nintendo heeft altijd achter gelopen

Nintendo heeft een korte tijd bovenaan gestaan met grafische kwaliteit. De Nintendo GameCube zag er grafisch beter uit dan de Xbox en PlayStation 2. Dit was niet met elk spel het geval, maar Nintendo had heel even de beste looks op een systeem. Tegenwoordig is dat wel anders. Nintendo loopt ondertussen, als het aankomt op grafische kracht, enorm achter. Dat betekent alleen niet dat het slecht is.

We kunnen er eerlijk over zijn dat de Nintendo Switch sommige spellen heeft die er enorm goed uitzien, zoals The Legend of Zelda: Breath of The Wild. Alleen zijn er ook veel spellen die er nog beter uitzien op een Xbox 360 of PlayStation 3 dan de Nintendo Switch. Daar is op zich niets mis mee, het hangt natuurlijk allemaal af van de ontwikkelaar. Maar ook bij Nintendo haar eigen games, is duidelijk te zien dat ze nooit alles inzet op de hoogst haalbare grafische uitstraling. En nogmaals, dat Nintendo niet het maximale aan grafische kwaliteit wil behalen is echt niet slecht, zo is Nintendo de laatste jaren geweest en daar zit denk ik weinig verandering in. Want wat Nintendo wél altijd beter weet te doen dan de concurrentie is een verhaal heel goed vertellen of overbrengen, hiermee weet Nintendo altijd goed te scoren.

Het zou mij stomweg verbazen als Nintendo ineens het roer besluit om te gooien om games naar 4K te maken en hier zich vooral op richt op een hogere kwaliteit van de grafische uitstraling dan de gameplay zelf. Door Nintendo ben ik juist opgegroeid met het idee dat grafische kwaliteit minder uit maakt dan de gameplay zelf en het zou in mijn ogen, zonde zijn als Nintendo ineens totaal verandert hierin.

breath of the wild 2 reveal tijdens nintendo direct e3 2019 151740 2

Gameplay boven graphics

Zoals hierboven ook al staat, weet Nintendo haar verhalen van spellen enorm goed over te brengen en daar is grafische kracht totaal niet bij nodig. Waar PlayStation en Xbox proberen te gaan richting de 4K en 120 fps, blijft Nintendo in haar eigen bubbel. Ik vind zelf ook dat een game helemaal niet mooi eruit hoeft te zien om heel goed te zijn. Natuurlijk het is een prettige toevoeging als ik in Ultra HD het gezicht van mijn eigen personage kan zien, maar dat is enkel een leuk detail.

Nintendo heeft ook altijd deze insteek gehad, vooral met haar eigen games. Zelda, Mario, Metroid en nog veel meer, zijn nooit bekroond voor de beste graphics, maar wel voor hun enorm goede gameplay en dat zegt iets. PlayStation en Xbox heb beide ook fantastische titels met veel prijzen, dat mogen we zeker niet vergeten. Maar Nintendo heeft altijd een bepaald soort magie bij haar games, waardoor je totaal vergeet hoe mooi en adembenemend het eruitziet en helemaal in het verhaal op gaat.

nintendo charactersf1573648607

4K Exclusieve titels werken niet

De geruchten lijken ook te gaan over het idee dat Nintendo als vervolg op de sterkere console, games maakt die alleen nog werken op het duurste systeem. En ja, het zijn slechts geruchten, maar toch wil ik het even aankaarten. Het gaat simpelweg niet werken. De Nintendo 3DS heeft hetzelfde probleem meegemaakt.

Toen de New 3DS en New 3DS XL, uitgebracht waren, waren er een heel klein aantal aan games die exclusief werkten op deze systemen. Het was niet eens alleen het idee dat er weinig spellen waren die écht exclusief waren, maar het wekte ook verwarring op bij mensen die een nieuw spel probeerden te kopen als cadeau of als deze er niet bij stilstaan dat er verschil in zit.

nintendof1610963237

Een 4K Switch is voor nu overbodig

Goed, na dat allemaal te hebben gehad, denk ik dat het weinig tot geen zin gaat hebben voor Nintendo om een 4K versie van de Switch te maken. Ik kan het daarentegen wel begrijpen, iedereen moet bij de tijd blijven. Nintendo heeft dat alleen nooit echt gedaan, ze komen juist altijd met vreemde nieuwe systemen, die vrijwel altijd weten te scoren (naast de Wii U en Virtual Boy dan).

Nintendo is ook constant bezig met kwalitatief goede games te maken als we het over gameplay hebben. Ik heb zelf niet vaak gezien dat een bedrijf een video maakt om aan te kondigen dat ze een game compleet opnieuw maken vanaf het begin, omdat het niet voldeed aan de eisen die ze zelf stelde. Gameplay staat centraal voor Nintendo, niet de grafische kracht dat je kan behalen met de juiste componenten.

Daardoor denk ik dat het totaal niet nodig is om een 4K versie van de Switch te hebben. Natuurlijk ik sta altijd open voor verandering en ergens vind ik het stiekem ook heel gaaf om, mogelijk de nieuwe Zelda games op 4K te spelen, maar het is zeker niet nodig. En als we terugblikken naar hoe Nintendo altijd zaken heeft gedaan nog steeds doet, zal het heel weinig toegevoegde waarde hebben.