Het leek een briljante zet van Sony om in 2022 Bungie over te nemen. Nu blijkt alleen dat het een grote miskoop is geweest, zo beargumenteert Ralph in zijn column.
Het was duidelijk dat de bal aan de voeten lag bij Sony in 2022. Aan het begin van het jaar kondigde Microsoft aan dat het Activision Blizzard wilde overnemen voor het gigantische bedrag van 69 miljard dollar. Als reactie ging Sony aan de slag met een ware shopping spree en kocht het verschillende ontwikkelaars, waarvan de grootste met afstand Bungie is.
De voormalige studio van Microsoft en het bedrijf dat verantwoordelijk is geweest voor Halo en Destiny, werd ruim twee jaar geleden overgekocht voor 3,6 miljard dollar. Destijds werden er al veel vraagtekens gezet bij dat bedrag, want in tegenstelling tot Activision Blizzard is Bungie maar één ontwikkelaar met één IP. Volgens analist Michael Pachter betaalde Sony veel te veel voor de studio en leek de actie puur gedreven door de ambitieuze plannen van Microsoft.
Maar de overname van Bungie was niet alleen vanwege het succes van Destiny 2. Bungie heeft bewezen dat het kennis heeft van live-service games en die kennis is schaars bij Sony. De studio moest dan ook de verschillende live-service projecten overzien die in ontwikkeling zijn bij de verschillende PlayStation Studios en Bungie zou veel meer macht en autonomie krijgen dan de rest.
Twee jaar later is de situatie bij Sony alleen flink veranderd. De grote plannen voor live-service games zijn ineens op een veel lager pitje gezet, omdat de projecten niet verlopen zoals gepland. Eén van de grootste titels was de multiplayer game van The Last of Us.
Naughty Dog had veel ambitie met het project, maar de studio is een specialist op het gebied van meeslepende singleplayer avonturen, geen live-service games. En zelfs met de expertise van Bungie was het niet genoeg. Eind 2023 werd het project officieel de nek omgedraaid.
Hoeveel van de tien live-service games die in ontwikkeling waren ooit daadwerkelijk het levenslicht zien, is de grote vraag. In ieder geval komt een game wel uit, Concord is namelijk één van de games die onder de paraplu van het project valt.
Of de shooter ook een succes wordt, dat is een tweede. Qua gameplay zit de game volgens spelers prima in elkaar, maar mits het tegelijkertijd een ziel en lijkt er weinig animo voor de game te zijn. Het is goed mogelijk dat Concord al snel zit met een groot spelerstekort.
Het ene aspect waarvoor Bungie werd overgenomen, het overzien van het de live-service projecten, is dus geen succes geworden. Allesbehalve zelfs. Maar natuurlijk is Destiny 2 de andere kant van het verhaal. In 2022 zat de looter shooter zo’n beetje op het hoogtepunt qua populariteit en hoe tevreden spelers waren over de staat van de game.
In 2023 kwam daar alleen verandering in. Bungie voerde een aantal veranderingen door, waar de fans niet blij mee waren. Er kwam een flinke daling in het aantal actieve spelers en dat heeft ook invloed op de hoeveel geld die er wordt behaald met in-game aankopen. De omzet was maar liefst 45 procent lager dan verwacht en de uitbreiding The Final Shape moest worden uitgesteld.
Destijds gingen er al geluiden dat de onafhankelijkheid van Bungie in het geding was en dat lijkt nu helemaal het geval te zijn. Maar liefst 155 werknemers van de studio worden weggesnoept door Sony, om intern een nieuwe studio op te zetten. Volgens Jeff Grubb raakt Bungie de onafhankelijkheid nu kwijt en wordt het een ‘gewone’ PlayStation Studios-ontwikkelaar onder de macht van Hermen Hulst.
En daar blijft het niet bij. Bungie raakt niet alleen 155 werknemers kwijt aan Sony, maar studiobaas Pete Parsons heeft ook aangekondigd dat nog eens 220 werknemers zijn ontslagen. Die twee groepen samen bestaan uit 29 procent van het personeel bij Bungie, waardoor er dus een enorme aderlating is geweest.
Die vele ontslagen gaan bovendien in tegen een belofte van de leiding van de studio. Toen Bungie werd overgenomen, zei de top dat er geen ontslagen zouden volgen of een grote reorganisatie. Naar verluidt werd er zelfs 1 miljard dollar opzij gezet van de 3,6 miljard, om werknemers te kunnen behouden.
Sony en Bungie hebben zich allebei dus niet aan de afspraken gehouden en de werknemers van Bungie zijn daar nu de dupe van. Alle grote plannen van de partijen zijn stuk voor stuk uitgelopen op een teleurstelling en de kans is groot dat Sony nooit de 3,6 miljard dollar gaat terugkrijgen. De overname is dan ook een enorme miskoop geweest en misschien wel de grootste ooit van Sony.