Biedt de Switch een optie voor custom button mapping?

Article
vrijdag, 17 mei 2024 om 21:00
20211005 switcholed8f1633465772
Ontwikkelaars denken er ongetwijfeld goed over na hoe een game bestuurd moet worden. Maar soms kun je toch iets tegenkomen dat niet helemaal lekker werkt. Kun je daar wat aan doen op de Switch?
Nintendo is niet bepaald bekend om toegankelijkheidsfeatures. Er zijn games waarin je zelfs iets simpels als het volume van verschillende geluiden in de game niet kan aanpassen. Als je graag iets zou willen aanpassen aan de besturing, vind je het dan ook lang niet altijd in de game zelf.
Het komt natuurlijk wel voor. In Breath of the Wild en Tears of the Kingdom kun je bijvoorbeeld de knoppen voor springen en sprinten omwisselen. Dat is alleen geen volledige button mapping en bovendien verschilt het erg per game hoeveel je kunt aanpassen. Gelukkig is er een oplossing.
nintendo joy con problemen worden gratis aangepakt 152977f1650873592

Button mapping voor de hele console

In het instellingenmenu van de Switch kun je namelijk de button mapping van je controller aanpassen. Zodra je dat gedaan hebt, geldt dat met de controller die je aanpast voor de hele console. Je besturing is dus aangepast in games, maar ook in de menu’s van de Switch.
De button mapping aanpassen doe je in het instellingenmenu, onder “Controllers & Sensors”. Daar kun je van een Joy-Con, Pro Controller of Switch Lite vrijwel alle knoppen aanpassen. Alleen de functies van de sync-knop, de Home-knop en de aan/uit- en volume-knoppen van de console kun je niet op een andere knop zetten. Elke andere knop, inclusief de capture-knop kan een andere functie krijgen, of zelfs uitgeschakeld worden.
De enige andere beperking is dat een stick altijd moet dienen als een stick. Je kunt dus niet de A-knop zo instellen dat de game dat ziet als het omhoog duwen van een stick, of andersom. Je kunt wel de linker- en rechter-sticks omwisselen. Het indrukken van een stick wordt gezien als een knop, dus dat kun je wel verplaatsen naar een andere knop op de controller.

Button mapping per controller

Een aangepaste button mapping geldt per controller, dus bij een multiplayer-game hoeven spelers het niet eens te zijn over het beste besturingsschema. Je kunt één speler een aangepaste controller geven en een andere speler met de standaard button-mapping laten spelen, of een geheel ander aangepast schema geven. Schema’s die je vaak gebruikt kun je opslaan in 5 preset slots, zodat je ze snel op een nieuwe controller kan toepassen.
Zoals gezegd geldt je aangepaste besturing voor het hele systeem. Dat is fijn als je de besturing aanpast omdat je met een eventuele beperking niet zo goed bij een bepaalde veelgebruikte knop kan. Het is minder fijn als je je besturing voor een specifieke game wil aanpassen.
Dat betekent namelijk dat je steeds als je van game wisselt, ook je controller weer moet aanpassen. De presets maken dat een redelijk snel proces, het zijn wat extra stappen, vergeleken met wanneer je altijd de standaard besturing gebruikt. Maar zolang het niet de standaard word om in alle games volledige button mapping te hebben, is dit je beste optie.