Beste gamelevels ooit gemaakt - Effect and Cause uit Titanfall 2

Article
zondag, 11 augustus 2019 om 14:00
Ronddwalen door een gigantische open wereld is leuk, maar een doel of objectief hebben is wat je als gamer vooruitduwt; een legendarische schat of een wapen dat essentieel is. Levels en missies zijn belangrijk en daarom duiken wij in de geschiedenis van de beste gamelevels ooit. Deze keer een level uit Titanfall 2.

Beste gamelevels ooit – Wat is het?

Het gebeurt wel vaker dat een gamerelease compleet overschaduwd wordt door het uitkomen van meerdere grote titels en daardoor vaak niet wordt opgemerkt door gamers. Niet alleen draait het dan om de naam van de titel of de reputatie van de ontwikkelaar, maar ook de vele marketing eromheen. Een game als Red Dead Redemption 2 had een scala aan reclameborden, tv-spotjes en trailers om gamers lekker te maken voor het aankomende avontuur in het Wilde Westen.
De latere maanden in het jaar zijn dan ook weggelegd voor de grotere series en de nieuwste toevoegingen; Call of Duty, Battlefield, FIFA en Assassin’s Creed zijn bijna jaarlijkse aanwezigen, terwijl ook andere grote titels, zoals het eerdergenoemde Red Dead Redemption 2, in die maanden verschijnen.
Maar wat als jouw titel nu precies in de periode uitkomt dat twee van de grootste shooterfranchises een nieuwe telg verwelkomen? Er is dan een grote kans dat die game volledig ondergesneeuwd raakt door de twee recente releases. Juist dat overkwam Respawn Entertainments Titanfall 2. Door het uitkomen van Battlefield 1 en Call of Duty: Infinite Warfare waren er weinig gamers die oog hadden voor de shooter.
En dat is bijzonderlijk jammer, want de game werd na de release warm onthaald door gamers en de pers. Wij gaven de titel een 7.5 in de review en waren enthousiast over de “ijzersterke campagne”. En één van die levels in die sterke singleplayermodus is het level Effect and Cause.
153372

Beste gamelevels ooit – Wat is het level?

Effect and Cause is de vijfde missie van de Titanfall 2 campagne, waarin jij door de ruïnes van een onderzoeksfaciliteit moet dwalen op zoek naar Major Anderson. Maar als jij de ruimtes betreedt en langzaam rondloopt, begint het geluid te vervormen en sta je ineens midden in een hypermoderne ruimte met allerlei robots om je heen. Niemand heeft het door en binnen de kortste keren flits je weer terug naar het vervallen vertrek waar je net was.
In de volgende hal gebeurt precies hetzelfde en dan begint het kwartje te vallen: er zijn bepaalde plekken in de game die jou transporteren tussen het heden en verleden. Dit is niet iets nieuws in hedendaagse titels, maar de manier waarop Titanfall 2 dit aanpakt is fenomenaal.
153373

Beste gamelevels ooit – Waarom is het zo goed?

De eerste stappen in Effect and Cause zijn er om je kennis te laten maken met het level en wat er precies gaat gebeuren. Ontwikkelaar Respawn Entertainment probeert elk level zo vermakelijk mogelijk te maken en gooit in elk level een nieuwe gameplayfeature die op dat moment centraal staat. In Effect and Cause is dat de veranderende tijd en dat jouw acties gevolgen hebben.
Zo vind je al snel een ruimte die is afgesloten met lasers. Er is geen mogelijkheid om de rode doodsstralen te passeren, maar een tripje terug naar het verleden zorgt ervoor dat de lasers er nog niet zitten. Games als Quantum Break en Singularity zijn op zulke puzzels gebouwd en ook een level in Dishonored 2 biedt zoiets.
Maar het enerverende aan Effect and Cause is dat Respawn Entertainment de macht in jouw handen legt. Niet langer zijn er bepaalde gebieden in het level waar een tijdsverandering plaatsvindt, maar jij krijgt een apparaat waarmee je tussen het heden en verleden kunt springen. Met een simpele druk op je knop sta je in de vervallen ruïnes of dwaal je door een levendige faciliteit met robots en diverse soldaten.
Met die kracht ontstaan er meerdere scenario’s hoe jij jouw vijanden te lijf gaat. Is een ruimte tot de nok toe gevuld met vuurgrage soldaten? Ren rond, flits even terug naar het heden en schiet de vijand van achteren neer. Ze verwachten het niet en het constante geschreeuw dat jij weg flitst en terugkomt is fantastisch om te horen.
Maar hier komt het heden om de hoek kijken, want de vervallen onderzoeksfaciliteit mag dan geen patrouillerende soldaten kennen, maar de natuur heeft wel haar intrede gedaan. Meerdere wilde dieren dwalen door de gangen en jij moet tussen de vele hectische vuurgevechten ook in de gaten houden waar die hongerige beesten zitten, voordat jij hun volgende smakelijke hapje wordt.
De kracht is oneindig vaak te gebruiken en biedt jou als gamer de optie om compleet je eigen gang te gaan tijdens de gevechten. Maar Respawn Entertainment wilde meer aan de Titanfall-gamer geven en aan het einde van het level krijg je platformstukken, waarin je huppelt tussen het verleden en heden.
Het meest memorabele moment is dat jij als gamers door een schacht moet gaan, maar halverwege zie je al een uitslaande brand. Teleporteer jezelf naar het verleden en ineens vlieg je rechtstreeks op een ventilator af! Tijd om weer snel naar het heden te gaan, waar ineens meerdere branden woeden. Je zal blij zijn als je het einde van die schacht hebt gehaald.
Wij hebben het dan nog geeneens over de explosieve finale gehad, waarin de tijd is stilgezet en jij langs explosies, rondvliegende stukken en lichamen dwarrelt. Maar door jou als gamer de keuze te geven in dit level in Titanfall 2, mag Effect and Cause uit Titanfall 2 één van de beste gamelevels ooit worden genoemd.
Ontwikkelaar Respawn Entertainment bracht in 2019 haar nieuwste titel uit: Apex Legends. De battle royale game is free-to-play en kreeg in onze review een 8.5. Het nieuwste project van Respawn Entertainment is Star Wars Jedi: Fallen Order, die op 15 november verschijnt voor de Xbox One, PlayStation 4 en PC.