Nieuwe Battlefield 5 gameplay - Rotterdam, hand in hand! [gespeeld op gamescom]

    Onlangs werd Battlefield 5 voorzien van een gloednieuwe trailer, waar we voor het eerst het Rotterdam level in de game te zien kregen. Laat het dan net zo zijn dat we tijdens gamescom 2018 daar mee aan de slag konden. Dit is hoe wij de nieuwe Battlefield 5 gameplay hebben ervaren!

    Rotterdam prachtig weergegeven

    Nederlandse steden worden niet vaak in games gestopt, dus het was extra speciaal dat we aan de slag konden met de nieuwe Rotterdam map in de game. Het viel meteen op dat de stad op een prachtige manier werd afgebeeld. Door de stad heen stonden verlaten trams, schuiten lagen eenzaam in de grachten en de achtergelaten huizen maakten een mooie achtergrond. Het was dan ook extra zonde om het allemaal aan gort te schieten toen de actie eenmaal echt begon.

    Op gameplay gebied heeft Rotterdam veel weg van de map Amiens in Battlefield 1. Het terrein wordt afgewisseld door vernietigde gebouwen en huizen die nog rechtop staan, wat ervoor zorgt dat je veel plekken hebt om jezelf te verschuilen van vijanden. Éen van de gebieden in de map was bijvoorbeeld een binnenplein omring door huizen. Dit bleek een lastig punt om te veroveren, omdat er overal wel iemand kan zitten.

    Wat Rotterdam anders maakt dan Amiens is als eerste het water. Door de stad heen liggen grachten die gebieden scheiden, waar je ook doorheen kan zwemmen. Als je er voor kiest om door het water te gaan in plaats van over een brug, kan je vijanden verrassen. Ook ontstonden al snel vuurgevechten van de ene gracht naar de andere.

    De map was een stuk beter dan de met sneeuw bedekte map die we in de closed alpha konden spelen. In tegenstelling tot die map is Rotterdam een stuk meer gericht op gevechten van dichtbij in plaats van sniperduels op lange afstanden. Hopelijk kunnen de andere maps in de game deze twee elementen goed combineren en ervoor zorgen dat de gameplay van Battlefield 5 naar een hoger niveau getild wordt.

    Samenwerken is nog steeds belangrijk

    Toen wij de game weer konden spelen werd het meteen duidelijk dat één ding nog altijd waar is over Battlefield: samenwerken en goed als team communiceren is belangrijk. Doe je dat niet, dan bestaat de kans dat het team van de tegenstanders als een stoomwals over je heen raast en je snel de controle over het slagveld kwijtraakt.

    We konden aan de slag met de klassieke Conquest modus, waar het doel is om verschillende Control Points op de map over te nemen. Hoe meer van deze punten in het bezit van het team zijn, hoe langzamer de tickets van jouw team omlaag gaan. Tickets geven aan hoeveel je nog kan spawnen. Als de tickets op zijn, dan verlies je.

    Daarom is het belangrijk om altijd het overzicht te hebben en strategische keuzes te maken. Hier hoort ook goed communiceren met je team bij. Dit doe je het liefst met teamchat, maar gelukkig heeft DICE in tegenstelling tot de eerder versie van de game die we konden spelen een verbeterd commandosysteem toegevoegd. Je hebt nu meer keuze in de dingen die je kan vragen aan teamgenoten.

    Meer aanpassingen bij wapens

    In de voorgaande keren dat we met de Battlefield 5 gameplay aan de slag konden was er vrij weinig aan te passen aan je speelstijl. Elke class had maximaal 2 wapens, dus heel veel variatie was er op dat gebied niet aanwezig. Gelukkig konden we dit keer een stuk meer zien hoe je aan de slag gaat met de wapens in Battlefield 5.

    We konden nu eindelijk zien hoe je de wapens kan aanpassen in de game. In Battlefield 1 was dit nog beperkt tot een kleurtje en een scope, maar nu is dit sterk uitgebreid. Je kan nog steeds een scope kiezen voor je wapen (als is dit in vergelijking met Battlefield 1 een stuk uitgebreider) en je schietijzer verder qua uiterlijk aanpassen.

    Denk bijvoorbeeld aan een camouflagekleur voor de loop van een Assault Rifle, of een geweerlade met een metalen afwerking. Bij het zien hiervan werd het ook duidelijk dat dit waarschijnlijk de manier is waarop EA en DICE extra geld verdienen met de game. Het krijgen van skins in lootboxes of microtransacties is te logisch om niet waar te zijn. We zullen het zien als er meer informatie over wordt onthuld.

    Battlefield 5 gameplay veranderingen na de closed alpha

    Omdat we de game al eerder gespeeld hadden op E3 en tijdens de Closed Alpha, konden we nu controleren of er nog verbeteringen gedaan zijn aan de Battlefield 5 gameplay. Hoewel er niet gigantisch ingrijpende aanpassingen waren, was het duidelijk dat er op bepaalde gebieden wat verbeterd was.

    De nieuwe manier waarop je teamgenoten kunt reviven was eerst niet optimaal. Je ligt op de grond te sterven en je kan een knop indrukken om een revive aan te vragen voor teamgenoten. Prima systeem, behalve als er geen teamgenoten in de buurt zijn om je te helpen. Dan lig je voor niets daar en verspil je de tijd.

    Dit is nu gelukkig anders. Wanneer er helemaal geen teamgenoten in de buurt zijn wordt het hele proces overgeslagen en krijg je meteen weer het scherm te zien waar je een spawnplek kan kiezen. Als er wel teamgenoten zijn kan je nu kiezen voor ‘give up’ als niemand besluit om je te helpen.

    Open beta

    Wij zijn benieuwd wat voor aanpassingen of veranderingen het ontwikkelteam gaat maken om de game nog meer te onderscheiden van Battlefield 1. Want zoals het er nu voor staat gaat de game zelf heel gaaf worden, maar de echte unieke elementen zien we nog niet echt terug in de Battlefield 5 gameplay. De voertuigen en het bouwen van barricades kwamen nog niet echt lekker tot hun recht.

    Battlefield 5 komt op 19 oktober naar de PlayStation 4, Xbox One en PC. Binnenkort start ook de open beta van de game, waarmee je Battlefield 5 zelf kan proberen.

    Battlefield 5

    Verkijgbaar vanaf 20 november 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.