Alles wat we weten over de PlayStation 5

    Deze week heeft Sony bekendgemaakt dat de PlayStation 5 zal lanceren voor de feestdagen in 2020. Maar wat weten we nu eigenlijk zeker over de next-gen console? Wij hebben alle feiten op een rijtje gezet.

    Josh Hallett

    In deze lijst lopen we alle informatie na die Sony officieel heeft bekendgemaakt over de PlayStation 5 en waarvan we dus zeker weten dat het in het eindproduct aanwezig zal zijn. Voor alle geruchten over de console verwijzen we je naar dit artikel door.

    Een nieuwe controller

    Door de jaren heen is er niet veel veranderd aan de controllers van de verschillende generaties PlayStations. Hoe de PS5-controller eruit gaat ziet van buiten weten we nog niet, maar van binnen gaat er in ieder geval veel veranderen voor de spelers.

    Sony stapt bijvoorbeeld over van de ouderwetse rumble naar haptic feedback, dat een veel grotere range heeft in het overbrengen van trillingen. Met de PlayStation 5 release zal dus niet langer alles dezelfde trilsensatie opleveren.

    Er worden verschillende soorten feedback doorgeven op basis wat er in de game gebeurd. Een klein tikje in een game zal dus een compleet andere ervaring geven dan een flinke rechtse. Wired noemt als voorbeeld dat lopen door zand veel slomer voelt, terwijl je op ijs juist rond glijdt.

    Een andere nieuwe technologie in de controller is adaptive triggers. Dat betekent dat ontwikkelaars een bepaalde gevoeligheid kunnen instellen voor verschillende activiteiten. Denk daarbij aan het aanspannen van een boog of het gaspedaal indrukken van een auto op ruig terrein. In combinatie met de haptic feedback zal het een speciale ervaring worden.

    De controller krijgt daarnaast een USB C-aansluiting in plaats van Micro USB en een grotere batterij. Samen met de nieuwe technologieën zal het wel gaan zorgen voor een zwaardere controller, maar volgens Toshi Aoki, Product Manager van Sony, is het nog steeds lichter dan een Xbox One-controller met batterijen.

    TAKA P.P.R.S

    Sneller gamen met een SSD

    Frustrerend lange laadtijden. Er zijn weinig dingen tijdens het gamen die meer irritatie kunnen opwekken dan minutenlang te moeten kijken naar een statisch scherm. Dat terwijl er een simpele oplossing voor is. De huidige generatie consoles maken namelijk gebruiken van een ouderwetse Hard Disk Drive, maar de harde schijf is al jarenlang oude technologie.

    Gelukkig stapt de PlayStation 5 daarom over op een Solid State Drive, beter bekend als een SSD. Deze ‘nieuwe’ schijven kunnen data veel sneller overschrijven, wat resulteert in laadtijden die nog meer een fractie zijn van wat je gewend bent.

    Ook ‘naadloze’ laadtijden zoals deuren die langzaam openen zijn daardoor verleden tijd. We hadden eigenlijk al gehoopt dat Sony de overstap naar een SSD zou maken met de PS4 Pro, maar gelukkig maken ze met de PlayStation 5 wel die keuze.

    De noodzaak voor het dupliceren van assets in games verdwijnt met de introductie van de SSD ook, volgens systeem architect Mark Cerny. Daarmee kunnen ontwikkelaars ervoor kiezen om de grootte van games flink in te perken of om grotere werelden te maken voor hun games.

    Een voorbeeld van ray tracing in Minecraft op de PC.

    Realistische belichting met Ray Tracing

    De belichting in een game kan een enorm groot verschil maken. Neem een prachtige scène uit een titel als Uncharted 4, haal de belichting weg en je houdt een lelijke verzameling pixels over. Stop anderzijds belichting van de bovenste plank in een game die allesbehalve bekend staat om haar graphics en je hebt plotseling een pareltje te pakken.

    Dat heeft bijvoorbeeld Nvidia recent nog gedaan met Minecraft in samenwerking met ontwikkelaar Majong. De fabrikant van videokaarten heeft dat kunstje geflikt met een technologie genaamd Ray Tracing en de PlayStation 5 gaat daar ook gebruik van maken.

    Ray Tracing is een bepaalde manier van renderen, waarbij enorm accuraat wordt berekend hoe licht in een bepaalde scène valt. Daarmee worden spelers getrakteerd op de meest realistische versie van licht, schaduwen, weerkaatsingen en het breken van licht. Je ogen zullen getrakteerd worden gaan worden met de PS5.

    De hardware van de PlayStation 5

    De indrukwekkende technologie van Ray Tracing kan natuurlijk niet zomaar uit de hoge hoed worden getoverd. Dat is de taak van de grafische kaart in de next-gen console. Welke dat precies is, is nog niet bekendgemaakt door Sony. Wel weten we dat de hofleverancier AMD is en dat de GPU zal vallen onder de Navi-familie van de fabrikant.

    De eerste Navi-kaarten zijn eerder dit jaar in juli gelanceerd, in de vorm van de RX 5700 en RX 5700 XT. AMD heeft hierbij de oude ontwerp achter zich gelaten en is voor de zogeheten ‘Radeon DNA’ teruggegaan naar de tekentafel. De nieuwe architectuur zorgt voor minder latency en is een stuk efficiënter. De GPU kan daardoor meer berekeningen uitvoeren per clock cycle.

    Ook qua processor kiest Sony voor AMD. Hierbij zal het gaan om één van de CPU’s uit de Ryzen-stal. Sinds kort werd Intel gezien als de superieure processorleverancier, maar AMD heeft in de afgelopen jaren enorme stappen gezet en is sindsdien een geduchte concurrent geworden met de Ryzen CPU’s. Goed nieuws dus voor PlayStation 5.

    Fysieke games voor de PlayStation 5 zullen daarnaast gebruikmaken van optische disks van 100GB. Die worden gelezen door een optische drive die tevens dienst doet als een 4K Blu-Ray-speler. De keuze voor 100GB lijkt bijzonder, want Blu-Ray discs kunnen slechts maximaal 80GB bevatten. Om die reden werd Red Dead Redemption 2 op meerdere discs geleverd.

    Een dynamische User Interface

    Het hoofdmenu van de PlayStation 4 doet wat het moet doen, maar daar is ook alles mee gezegd. Voor veel informatie ben je meerdere klikken verder, opties zitten soms diep verstopt en activiteiten van vrienden zien is leuk, maar voor de meeste acties moet je de game alsnog opstarten.

    Gelukkig heeft Sony dat zelf ook opgemerkt en wil het een dynamische User Interface gaan gebruiken, waardoor spelers veel meer acties kunnen ondernemen op het hoofdscherm zelf. Titels die bijvoorbeeld multiplayer functies hebben tonen die in het hoofdmenu, waardoor je meteen kan duiken in de actie. Games met singleplayer kunnen weer informatie tonen zoals beschikbare missies en welke beloningen je daarvoor krijgt.

    Volgens Cerny zal je dus niet constant in een game moeten duiken, voordat je kan zien wat er op dat moment mogelijk is. Helemaal handig dus voor games met tijdelijke activiteiten of unieke evenementen.

    Games voor de PlayStation 5

    Over games gesproken: wat kan je eigenlijk gaan spelen op de nieuwe console van Sony? Daar is eigenlijk bijna niks over bekend. Behalve de geruchten dan. Denk aan Horizon Zero Dawn 2, God of War 2, The Elder Scrolls VI en ga zo maar door. Alleen al die titels zijn tot op heden of nog niet officieel aangekondigd of nog niet bevestigd voor de PlayStation 5.

    Er is daarentegen wel één stukje informatie officieel bekendgemaakt voor de nieuwe console: ontwikkelaar Bluepoint Games werkt aan ‘een grote titel’ voor de PS5. De studio leverde vorig jaar de remake af van Shadow of the Colossus en heeft hetzelfde gedaan voor de eerste drie titels in de Uncharted-reeks. Wat voor game het precies wordt, dat houdt president Marco Thrush nog dicht tegen de borst.

    Volgens Wired komt de developer kit van de PlayStation 5 ook met een port van Gran Turismo Sport. De racegame is een perfecte test om de haptic feedback van de nieuwe controller uit te testen, maar het zou mogelijk een hint kunnen zijn naar een nieuwe titel of een port van de bekende race-serie naar de PS5.

    Dit is wat we weten van de PlayStation 5 release

    Er zijn dus al flink wat details bekend over de PlayStation 5. Als je het systeem alvast wil bestellen is dat ook mogelijk. Game Mania geeft je namelijk de mogelijkheid om het systeem alvast in de pre-order te zetten.

    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.