5 Fallout 76 features die minder bekend maar even zo belangrijk zijn

    Ondertussen weet de gehele wereldbevolking, inclusief je schoonmoeder, dat de nieuwe Fallout een multiplayer game wordt en hoe deze in elkaar steekt. Toch gaan er wat meer elementen achter dit spel schuil dan simpelweg het ontmoeten van andere spelers. Hier hebben wij 5 Fallout 76 features voor je op een rij gezet, waar je misschien nog niet bekend mee bent.

    Het duurt nog minder dan een maand voor je een zwanenduik kan nemen in een berg vol radioactief afval. Vanaf 14 november gaan de poorten naar het “paradijs” genaamd West Virginia open om de verschrikkingen van de nucleaire oorlog te tonen. Het basis concept hiervan is al lang en breed duidelijk, maar er is ook een aantal minder voor de hand liggende features te vinden. Deze zijn zeker het vermelden waard, want je kan maar beter goed voorbereid zijn voordat je denkt de situatie te overschatten.

    Hunter/Hunted

    Zoals eerder aangegeven is de multiplayer van Fallout 76 al veelzijdig beschreven, maar het spel blijft zelfs op dit gebied nog met verrassingen komen. Zo werd er in eerste instantie gedacht dat een eerlijke Player versus Player aanvaring alleen geïnitieerd kon worden als beide spelers elkaar beschoten, maar dit blijkt niet de enige mogelijkheid te zijn. Er is namelijk een directere vorm om andere spelers uit te schakelen, zonder als moordenaar bestempeld te worden. Hier moet alleen wel een speciale functie voor ingeschakeld worden.

    Net als in eerder games uit de franchise, heeft Fallout 76 een aantal verschillende radiostations waar je naar kan luisteren. Naast frequenties waar je heerlijk onderuitgezakt naar sfeervolle klassiekers kan luisteren, is er ook een zender genaamd Hunter/Hunted. Als je hierop inschakelt, zul je als premiejager achter andere spelers aan kunnen gaan. Wel zit hier een addertje onder het gras waar je rekening mee moet houden.

    Iedereen die Hunter/Hunted heeft aangevinkt zal op elkaar kunnen jagen, maar je krijgt maar één doelwit totdat deze is uitgeschakeld. Dit is een willekeurig slachtoffer net als dat jij er waarschijnlijk één bent voor iemand anders. Hierdoor word je niet alleen de gevreesde jager, maar tegelijkertijd ook de prooi voor iemand anders. Weet dus waar je aan begint, want Hunter/Hunted is een tweesnijdend zwaard.

    Atoms

    Microtransacties, een woord dat de laatste tijd een nogal smerige nasmaak achterlaat. Ook Fallout 76 komt ermee in aanraking, maar probeert dit spelers niet op te dringen als iets wat noodzakelijk is. Zo zullen de vrij te spelen voorwerpen en bonussen slechts cosmetisch zijn en geen verschil maken in PvP situaties. Het is zelfs nog eerlijker gemaakt, want mocht je na de aanschaf van de basisgame liever geen geld meer uitgeven, biedt het spel genoeg mogelijkheden om de virtuele valuta op andere manieren te sparen.

    Het goedje gebruikt voor bijvoorbeeld nieuwe skins heet atoms. Dit betaalmiddel is te koop via microtransacties, maar de prijs ervan is nog niet bekend. Wel kan je atoms bij elkaar sparen door tijd de besteden in het post-nucleaire West Virginia en een flink aantal uitdagingen te behalen. Hierbij is te denken aan opdrachten als omhoog gaan in niveaus, het slachten van monsters en het volbrengen van opdrachten.

    Mensen die Fallout 76 op de Xbox gaan spelen, worden getrakteerd op 500 gratis Atoms waar je helemaal niks meer voor hoeft te doen. Dit aantal kan ervoor zorgen dat je al een unieke outfit in elkaar kunt zetten, voordat je überhaupt andere spelers bent tegengekomen om het aan te showen. Zo lang de Appalachia maar niet in een enorme catwalksessie verandert, is het in ieder geval een goede start om met de kracht van atoms in aanraking te komen.

    VATS

    Het Vault-Tec Assisted Targeting System, oftewel VATS, keert terug! Dit handige hulpmiddel zorgde in Fallout 3 en New Vegas ervoor dat je de tijd stil kon zetten om met volledige precisie ledematen eraf te schieten. In Fallout 4 was dit principe iets aangepast en werd complete stilstand omgezet in zeer vertraagde gameplay. De VATS van Fallout 76 zal geen van deze afspeelsnelheden hebben, omdat het dan tegenover andere spelers niet heel eerlijk is.

    In plaats daarvan krijgt de tool voor de schietgrage speler een kleine downgrade. VATS zal zich afspelen in real time dus zonder enige vorm van tijdsverandering. Bovendien is het gericht schieten op bepaalde ledematen niet meer mogelijk, tenzij je een perk card van de Perception skilltree inzet die dit wel voor elkaar krijgt. De percentages van het raken van een vijand tijdens VATS hangen af van hoe dichtbij of ver weg de tegenstander is en hoe lang deze al in VATS-zicht is.

    Alhoewel het handige cadeautje van Vault-Tec zelfs uitgerust is met het lossen van kritieke treffers, opgebouwd door onder andere het maken van kills, moet je wel oppassen hoeveel tijd je in VATS spendeert. Zo zuigt het jouw Ability Power (AP) leeg, waardoor je bijvoorbeeld niet meer kan rennen. Dus houdt een oogje op die energiemeter, want ghouls wachten echt niet totdat deze weer vol is.

    Survivalen!

    Eén van de Fallout 76 features werd al enigszins geïntroduceerd tijdens New Vegas door middel van een hardcore modus. Dit hield in dat personages zouden sterven als zij niet genoeg aten, dronken en zelfs sliepen. Het werkelijke survival aspect kwam door deze realistische benodigdheden naar boven drijven, met als resultaat dat de moeilijkheidsgraad met open armen ontvangen werd.

    Fallout 76 krijgt geen optie om de hardcore modus aan of uit te zetten, maar heeft deze features al standaard in de gameplay inbegrepen. Je ontkomt er dus niet aan om eens in de zoveel tijd een goede hap naar binnen te werken, ook al bevat een broodje gezond waarschijnlijk meer radiatie dan de gemiddelde radscorpion. Mocht jij jouw personage niet fit kunnen houden, dan worden er flink wat nadelen geconstateerd. Zo zullen vaardigheden slechter worden, evenals schade en conditie. Ook hier is een overtreffende trap aanwezig, die voor serieuze consequenties zorgt.

    Je kan in het spel ziek worden van het eten van rauw voedsel of het drinken van niet gezuiverd water. Ook hier ervaar je nadelen die pas weer verdwijnen als je medicijnen gebruikt of als er een bepaalde periode verstrijkt. Toch is radiatie niet per se een slecht woord, want het kan ook mutaties opleveren. Een verandering in de cellen kan en potentiële en vooral permanente bonus opleveren waar je liever niet vanaf wilt.

    Zware botten

    In talloze spellen kan je rustig met een paar ton wegende uitrusting lopen zonder dat het personage daar last van heeft. We willen niet zeggen dat Fallout hier heel realistisch mee is, maar de franchise heeft altijd geprobeerd de boel een beetje in te perken. Het aankomende deel is hier geen uitzondering op en gaat opnieuw met een beperkt gewicht aan de gang dat, zoals vertrouwd, uit te breiden is met wat punten in de strength categorie. Vooral nu je de computergestuurde bondgenoten mist die je als pakezel kon gebruiken, moet er met dit limiet rekening gehouden worden.

    Kogels kosten gewicht, haarspelden kosten gewicht en de beschadigde tuinkabouter kost gewicht. Voor je het weet weeg je al een kleine 200 kilogram en dat is wanneer de problemen beginnen. In een game als Fallout 3 betekende dit dat je nauwelijks meer vooruit kwam, maar om online niet gelijk als een muis in de val te zitten na het oppakken van een appel, zijn er een paar aanpassingen aangebracht om de game multiplayer vriendelijk te houden.

    In Fallout 76 kan je zelfs na het overschrijden van het draaggewicht nog normaal lopen en springen. Wat alleen niet meer mogelijk wordt, is het gebruik van fast travel en sprinten. Alsnog vervelend, maar wat vergevingsgezinder dan je gewend bent. Om te voorkomen dat je vanaf het eerste uur al beperkt wordt in je mobiliteit, is er toch een manier om te spullen die je graag bewaard op te slaan.

    Jouw mobiele basis, C.A.M.P. kan dienen als magazijn voor al jouw hebbedingetjes. Hier kan je zonder zorgen de grote collectie aan wapens, collectibles en overlevingspakketten kwijt. Heerlijk om met een lege rugtas op stap te gaan om deze binnen een kwartier vol te stouwen met rommel die je denkt ooit nodig te hebben.

    Fallout 76 features - Houd XGN.nl in de gaten!

    Kan je niet wachten om met de game aan slag te gaan en deze Fallout 76 features zelf te ontdekken? Houd dan de komende tijd XGN.nl in de gaten voor meer content over de eerste multiplayer game binnen de franchise. Gelukkig hoef je niet al te lang meer te wachten. Na de op 23 oktober startende beta komt het spel op 14 november uit voor Xbox One, PS4 en PC.

    Fallout 76

    Verkijgbaar vanaf 14 november 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.