De ontwikkeling van Minecraft - blokje voor blokje naar de top

    Minecraft is voor veel spelers geen onbekend spel. Het is immers een razendpopulaire game. De game, hoe groot deze nu ook is, is ooit heel klein begonnen. Hoe zag Minecraft er vroeger uit? Kijk mee met ons hoe wij per jaar laten zien wat de ontwikkeling van Minecraft is geweest.

    2009 - een game voor testers

    Minecraft, toen nog Cave Game, werd door Markus Persson (ook bekend onder zijn bijnaam Notch) voor het eerst uitgebracht op 17 mei 2009 voor de pc. Oorspronkelijk was het toen nog een testgame voor ontwikkelaars. Er is dan ook weinig bekend over deze versie van Minecraft, gezien hij nooit publiekelijk uit is gebracht.

    De oorspronkelijke versie van de sandbox game bevatte alleen uitgestrekte vlaktes vol gras en zand. Een ideale plek om dingen te testen voor ontwikkelaars die graag iets willen bouwen. Later in 2009 kwamen er wat versies van Minecraft voor het publiek beschikbaar en toen werd de game razendsnel populair. Mensen bouwden meteen de gekste dingen, gingen op avontuur en raakten massaal verslaafd aan de blokkenwereld die Minecraft heet.

    2011 - Een oneindige game

    Voordat de grote update van 2011 er was kon je al veel doen in Minecraft. Je kon bijvoorbeeld een huis bouwen of een mijn graven. Daarnaast kon je al vechten met monsters in de game en dingen maken via het crafting systeem

    Minecraft 1.0 voegde veel elementen toe aan de game. Er werd bijvoorbeeld een Hardcore Mode geïntroduceerd waarbij je in een survival wereld terecht kwam. Als je dood ging was ook de wereld verloren waarin je je bevond. Je kon naast het bouwen van dingen dieren laten broeden, speciale potions maken en je wapens enchanten om je ze zo sterker te maken.

    De update gaf niet alleen maar nieuwe voorwerpen en mogelijkheden maar het gaf ook een heel nieuw ervaring. Voor het eerst kon je Minecraft uitspelen door de eindbaas te verslaan in The End. Maar er waren ook nieuwe landschappen toegevoegd zoals een paddestoeleneiland en nieuwe gebouwen die willekeurig in de wereld gegenereerd werden. Op die manier bleef Minecraft een oneindige game die spelers bleef boeien.

    2012 - Een enge update

    De updates van 1.1 naar 1.4.2 ’Pretty Scary Update' in 2012 heeft veel veranderd in Minecraft. Zo zijn er meer texturen die je kan vinden naast het gras en het zand, zoals steen, steenkool en metaal. Dit gaf spelers een het gevoel dat er ineens veel meer mogelijk wat op het gebied van bouwen en liet spelers nog meer afwisselende bouwwerken tegenkomen in de wereld.

    Het voegde niet alleen gebouwen toe aan de wereld, maar ook werd het ineens mogelijk om met mensen te ruilen. Van sommige voorwerpen was er immers nog niet zoveel beschikbaar tenzij je er heel veel moeite voor deed. Ook werden nieuwe monsters geïntroduceerd onder andere The Wither.

    Minecraft zat toen al vol met nieuwe elementen. De verkopen van Minecraft waren op dat moment ook goed: er waren toen al 10 miljoen geregistreerde gebruikers in Minecraft. Dat is behoorlijk veel. De game zat zelfs op de lijst van de grootste games in die tijd.

    2013 - De wereld van Minecraft die verandert

    2013 was het jaar dat de wereld veranderde! Althans, de Minecraft wereld. De game kreeg in 2013 maar liefst drie grote updates. Begin 2013 werd Minecraft '1.5 - The Redstone Update’ uitgebracht waardoor je geavanceerd kon werken met redstone. The Redstone Update was ook meteen één van de grootste updates van Minecraft samen met Minecraft 1.1 en ‘Pretty Scary Update’.

    Je kon erg efficiënt werken door dingen automatisch te laten verlopen. Je kon een automatische farm maken waardoor je nooit het eten zelf hoefde te pakken. Maar je kon ook structuren automatisch maken zodat het allemaal veel makkelijker ging.

    In het midden van 2013 werd er een update uitgebracht voor de paardenliefhebbers! Je kon een paard temmen en gebruiken als vervoersmiddel voor jezelf of voor de vele items die je in bezit had! Het was een grote update aangezien de paard veel toevoegde aan de game. Je kon makkelijk grote afstanden afleggen als je tenminste een zadel had.

    In oktober 2013 werd er een update bekendgemaakt die de hele wereld veranderde, letterlijk! De update heette ‘1.7.2 – The Update That Changed The World’. De naam zegt het al, veel in de wereld werd veranderd door nieuwe landschappen toe te voegen aan de game. Het was een heel nieuw avontuur!

    2014 - Een nieuw avontuur en de verkoop van Minecraft

    In 2014 kwam er één grote update uit genaamd 1.8 -The Adventure Update. Er werden bij de update niet al te veel elementen toegevoegd aan de game. Het was meer een item en commands update.

    Zo kwamen er nieuwe dieren en monsters naar de game, maar ook een nieuwe baas. Deze nieuwe baas bevond zich in het water waardoor spelers creatief moesten zijn om deze te verslaan. Maar dat was niet alles wat er in 2014 gebeurde.

    2014 was namelijk het jaar waarbij Mojang werd verkocht voor 2.5 biljoen dollar aan Microsoft. Op de forum van Mojang werd aangegeven dat Notch de druk niet aan kon om één van de grootste spellen ter wereld te bezitten en daarom besloot om het hele bedrijf te verkopen aan Microsoft.

    De Minecrft community was geschrokken van het nieuws. Veel fans vonden dat het een slechte stap is omdat ze dachten dat Microsoft de game zou verpesten. Desondanks viel dit best mee, iets dat jaren later bleek. Of Notch Minecraft van de hand gedaan heeft vanwege de druk zullen we waarschijnlijk nooit weten.

    2016 - Vechten in Minecraft

    We slaan een jaartje over en springen naar 2016, gezien 2015 niet veel op updategebied om het lijf had. In 2016 werden drie grote updates gelanceerd; 1.9, 1.10 en 1.11. Begin 2016 werd '1.9 - The Combat Update’ uitgebracht voor iedereen. Dit was de update waar de community erg van schrok.

    Het hele systeem van vechten tegen monsters en spelers in de game werd veranderd. Minecraft was voorheen voornamelijk een game waarin mensen op avontuur gingen. Maar het overgrote deel van de community speelde na de update ineens op grote servers waar ze het tegen andere spelers opnamen in duels. Een groot deel van Minecraft bestond uit multiplayer en mensen die elkaar links en rechts te lijf gingen.

    Minecraft 1.9 was een update die dan ook veel veranderde voor de mensen. Vooral voor spelers die hielden van intense duels tegen andere spelers veranderde er veel. In plaats van dat je je linkermuisknop moest blijven indrukken om je vijand te slaan, moest je nu steeds afwachten voordat je weer kon slaan. Er verscheen een metertje in beeld dat aangaf wanneer jij de volgende slag kon nemen.

    Minecraft vond dat het meer een strategisch update was aangezien je goed moest bepalen wanneer je ging slaan. Je kon nu nog steeds meerdere keren achter elkaar slaan, maar wanneer het metertje bijna was kon er meer schade toebedeeld worden. Met een lege meter deed je vervolgens bijna geen schade.

    Veel spelers vonden de update onnodig en vonden dat het de game grotendeels verpestte. Er waren genoeg servers die daardoor minder populatie hebben en minder goed liepen. Er waren zelfs servers die niet meer verversten met updates na 1.9 aangezien ze de normale vechtsysteem wilden behouden.

    Anderzijds kon je vanaf dat moment ook terecht op plekken met meerdere servers, waarbij eentje dan het nieuwe vechtsysteem hanteerde en de andere de oude.

    Later in 2016 werden er meer toevoegingen gedaan an de game. Zo kwamen er nieuwe elementen in de sneeuwlandschappen zoals bijvoorbeeld beren. Maar ook nieuwe monsters en nieuwe structuren kwamen met de update mee.. Je kon bijvoorbeeld als je de eind baas in The End had verslagen, naar een nieuwe plek gaan waar je een item te vinden was waardoor je kon vliegen.

    2017 - Minecraft op alle platformen

    Updates voor Minecraft op de PC kwamen na 2016 telkens later uit. De game zat in 2017 zelfs bijna op het punt om een game te zijn waarbij updates niet zozeer nodig meer waren. Er waren tenslotte al veel elementen aan de game toegevoegd en daarbij kende de game tal van mods. Als je een hele nieuw ervaring wilde kon je ook deze mods installeren en samen spelen met vrienden.

    Microsoft had ook meer tijd gestopt in het uitbreiden van de speelbare platforms. Er bestond al een Minecraft Pocket Edition voor Android en iOS, maar er waren ook versies van de game uitgebracht op PlayStation en Xbox. Minecraft werd uiteindelijk ook uitgebracht voor de Nintendo Switch. Als kers op de taart kwam er nog een kleine update die de wereld van Minecraft wat kleurrijker maakte.

    2018 - Een natte bedoeling

    Begin 2018 werd er een screenshot uitgebracht voor Minecraft 1.13. De update heette heette 'The Aquatic Update’. Zeven maanden later in juli werd de update uitgebracht voor de Minecraft Java Edition (PC). De update ging alleen maar over water! De oceanen in Minecraft werden na 9 jaar echt tot leven gebracht. Minecraft probeerde dit eerder in 2014 door een baas in het water te maken, maar de community had daar niet veel aandacht aan geschonken. Logisch ook, gezien de onderwaterbaas moeilijk te verslaan was.

    De Aquatic update bracht wat nuances aan in het water van Minecraft. Er werden met de update dolfijnen en schildpadden toegevoegd, en de vissen die je kon vangen waren ineens fysiek zichtbaar. Ook werden er gezonken structuren toegevoegd, waaronder ruïnes, kapotte boten, schatkisten en nog meer!

    Er werd ook een nieuwe wapen toegevoegd, de Trident. Dit is een wapen waar je mee kan gooien of met de hand kan vechten. Nieuwe enchantments werden toegevoegd voor je Trident en andere wapens zodat dit wapen direct compleet met de rest van de wapens mee kon doen.

    Minecraft

    Verkijgbaar vanaf 18 november 2011

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.