Yoshi's Crafted World Review - De confetti-game van dit moment!

woensdag, 27 maart 2019 om 15:00
yoshis crafted world review de confetti game van dit moment 148827
Een geliefd Nintendo karakter is de groene draak Yoshi. Het is daarom goed dat er avonturen zijn waarin hij zelf in de hoofdrol schittert. Yoshi’s Woolly World was in 2015 een ware hit op de Wii U en Nintendo hoopt met een nieuwe avontuur op de Switch weer indruk te maken. Of dat gelukt is, lees je in deze Yoshi’s Crafted World review.
Als je op de kermis rondloopt en naar een snoepkraam gaat, vliegt het snoepgoed op je af met suikers in de meest rare felle kleuren. Roze, blauw, paars: een ware kleurendisco voor ieders kindertijd en een waar je geen genoeg van kunt krijgen. Eigenlijk doet Nintendo iets soortgelijks met Yoshi’s Woolly World en nu Yoshi’s Crafted World. De levels zijn ontzettend kleurrijk. Een moderne kunstenaar is er niets bij en van al die vrolijkheid krijg niemand straks genoeg. Jongeren én ouderen worden weggeblazen, neem dat van ons aan.

Prachtig vormgegeven wereld

Allereerst is er een waanzinnig mooie vormgegeven wereld. Dit keer zien we geen wol, zoals in Yoshi’s Woolly World, maar karton. Alsof een uniek brein laat zien dat knutselen zeker niet alleen iets voor kinderen is, maar ook voor volwassenen. Voor je het weet spring je met een Yoshi (die er in vele kleuren zijn) door een wereld waarin je om de haverklap eieren uitpoept en eierdozen dé plateaus zijn om een hoger gebied te bereiken. Want in essentie is Yoshi nog altijd een platformer, waarbij zo’n 50 levels doorlopen moeten worden, terwijl vijanden een kopje kleiner worden gemaakt en jij reikhalzend alle geheimen van een level probeert te ontdekken.
Er zijn mensen die misschien denken dat Yoshi’s Crafted World te makkelijk zal zijn, maar zij hebben het mis. De eerste paar levels zijn misschien met je ogen dicht te spelen, maar al snel worden de levels ingewikkelder en zal het meer op timing en skills aankomen om alles in een level te halen. Zo zit elk level vol met verstopte bloemen die verzameld moeten worden. Deze bloemen heb je nodig om volgende werelden vrij te spelen, waarbij een soort poortwachter vraagt om ‘blije bloemen’ in te leveren. Oftewel: die bloemen – die af en toe behoorlijk goed verstopt zitten in de levels- zijn de sleutel naar succes!
Yoshi's Crafted World review

Op bloemetjesjacht

Daarnaast zitten de levels, waarbij je geregeld niet alleen van de voorgrond, maar óók van de achtergrond gebruik moet maken, vol met geheimen en dingen om te verzamelen. Neem dus van ons aan dat je niet zomaar even deze game uitspeelt. Daarvoor duurt het spel té lang en zijn de levels lang niet altijd zo eenvoudig. Het beste advies, alsook het leukste, is om de game samen met iemand anders te doorlopen. Want Yoshi’s Crafted World bevat een complete co-op en twee paar ogen zien meer dan één. Bij sommige puzzels is dat af en toe behoorlijk handig!
Zo zitten er bijvoorbeeld stukken bij waarbij je ongeveer 20 bloemetjes tegelijk ziet waarbij de tijd als een tikkende bom voorbij gaat. Binnen luttele seconden moet jij tussen al deze boos kijkende bloemetjes één goed bloemetje vinden. Dat is het bloemetje dat blij kijkt én zodra je daar met een ei – een soort kind vriendelijke kogel- op schiet, is de vangst binnen.
Dit gaat allemaal zo snel dat je lang niet altijd meteen ziet welke bloem je moet hebben. Daarom is het handig om samen te spelen en dus ook om goed samen te werken. Daarbij moet je bovendien geluk hebben dat je genoeg eieren op zak hebt. Want als jij geen eieren bij je draagt, loop je automatisch de bloem al mis. Heeft jouw co-op partner nog wel eieren, heb je geluk en profiteer je daar dus van mee.
Yoshi's Crafted World review

Zorg voor voldoende eieren

Sowieso is het advies om continu genoeg eieren mee te brengen. Die krijg je op bepaalde plekken vanzelf, maar Yoshi kan ze ook verkrijgen door vijanden in te slikken en ze dan als ei uit te poepen. Ga dus niet op ze springen, want dan verdwijnen ze. De game neemt je nooit bij het handje om te gaan vertellen waar je de eieren nodig hebt, dus zorg dat je altijd een voorraad hebt. Anders sta je voor verrassingen en loop je dingen mis in een level. Niet dat het heel erg is om er eens één opnieuw te spelen, want ze zijn erg leuk.
Hoewel die co-op veel pluspunten heeft, is deze niet subliem uitgewerkt. Je zult elkaar namelijk te vaak in de weg lopen en onbedoeld op de ander springen of de ander inslikken. Als je allebei een vijand ziet en die wil inslikken is de kans groot dat je niet de vijand inslikt, maar je co-op buddy. Dit heeft tot gevolg dat die persoon al zijn eieren kwijt raakt. Helaas is dit stuk niet helemaal smooth verwerkt door Nintendo.
Yoshi's Crafted World review

Wat is dit?!

Een ander minpunt is dat de bazen te makkelijk zijn, de eindbaas is zelfs teleurstellend. De levels zelf bieden meer uitdaging dan de bazen en dat is een vreemde zet. Nog vreemder is het dat de baas Burt the Bashful, die al in heel wat Yoshi-games zat, nog altijd niet kindvriendelijk is gemaakt. Je moet nog altijd zijn broek uitdoen en als je nagaat dat Nintendo van oorsprong kindvriendelijke games maakt is dat toch wel een beetje vreemd. Al is het nu iets minder vreemd dan in Yoshi’s Woolly World omdat je nu niet langzaam met garen werkt en z'n broek uittrekt.
Voor de rest heeft Yoshi’s Crafted World alleen maar positieve punten. Naast het leveldesign waar je U tegen zegt en de speellengte om je vingers bij af te likken heeft de game nog zoveel meer in petto. Nadat je de levels uitgespeeld hebt kun je ze allemaal nog in tegenovergestelde richting spelen, op zoek naar Poochy puppy’s, waarmee je bloemen kunt verdienen. Het is grappig om de levels om een andere manier te doorlopen én een makkelijke manier om nog even wat extra bloemen te verzamelen als je ergens nog wat te kort komt.
Yoshi's Crafted World review

Poezelige Poochy

Sowieso is het leuk dat Poochy weer van de partij is, een aangename extra was hij in de 3DS-versie: Poochy & Yoshi’s Woolly World. Al kleeft er wel een klein nadeel aan: alleen zij die deze 3DS-versie gespeeld hebben, kennen de kracht van de vrolijke hond. Zo gebeurde het bij een speelsessie dat ondergetekende precies wist wat te doen met Poochy en speler twee niet, omdat hij heel Poochy niet kende.Tip: let goed op, want het spel geeft kennelijk uitleg, maar die kun je zomaar missen als je druk aan het ouwehoeren bent!
Overigens is het fijn dat de game meerdere moeilijkheidsgraden kent. Zij die de game eenvoudig willen spelen, hebben een extra stand. De rest van de spelers kan gewoon op normaal spelen en zal dan merken dat het in de latere levels aankomt op pure skills om alles in een level te behalen! Als je dan eenmaal klaar bent met spelen, ben je er nog niet, want dan speel je een extra wereld vrij. Puur genieten dus!

Yoshi's Crafted World Review - Een en al vrolijkheid

Yoshi's Crafted World is een heerlijke game geworden voor de Switch, een die elke platformliefhebber in huis moet halen. Hoewel de game leuk is om alleen te spelen, raden we je aan het spel vooral samen te spelen, want de co-op is om van te smullen. Laat je mee voeren door prachtig ontworpen levels waarbij je nog net je vingers niet aflikt. De game is prachtig! Het is fantastisch om continu dingen te zien gebeuren in de voor- en achtergrond waar de vrolijkheid continu van afspat.
De soundtrack is misschien af en toe een tikkeltje te vrolijk, maar dankzij alle felle kleuren in de levels, kan er maar één conclusie getrokken worden en dat is dat dit dé confetti-game van dit moment is. Hier word je blij van en dit spel wil de komende maanden nog heel wat uurtjes spelen. Yoshi is en blijft een baas.
Ben je nog steeds niet overtuigd om deze game te spelen? Wij hebben een artikel geschreven met vijf redenen om uit te kijken naar Yoshi's Crafted World om je nog enthousiaster te maken.