Yoshi's Woolly World Review - Yoshi in wollig wonderland

dinsdag, 23 juni 2015 om 19:34
Onze groene dino uit de Mario games is terug, maar nu in een jasje van wol. Vanaf 26 juni speelt Yoshi de hoofdrol in zijn eigen game voor de Wii U. Of deze game net zo zachtaardig is als zijn uiterlijk lees je in deze Yoshi's Woolly World review.
Yoshi Woolly World speelt zich af in een wereld waar alles van pluizige bollen, zachte garen en zijden stoffen is gemaakt. Hier leven alle Yoshi’s erg gelukkig totdat Kamek, Yoshi’s vijand uit Yoshi’s Island, de vrede verstoort. Hij verandert alle Yoshi’s in wonderwol, ontvoert ze en verspreidt ze over de werelden. Het is jouw taak om achter hem aan te gaan en alle Yoshi’s weer te repareren.
Je reist door zes verschillende werelden met diverse thema's. De werelden hebben acht levels waar je bij het vierde level een tussenbaas tegenkomt en het laatste level de eindbaas. Kortom, de bekende Nintendo formule. Overigens is er in elke wereld een extra level vrij te spelen, als je het goed doet heb je dus 54 levels plus bonusgames.
Yoshi's Woolly World review

Bolletjes slikken

Letterlijk alles in de game is gemaakt van garen, vilt en andere stoffen, dus ook de omgeving, onderdelen in levels en personages. Daarnaast komt het nog weleens voor dat onderdelen nog niet zijn gemaakt, dan gooi je een bol wol er tegenaan en wordt het onderdeel gebreid. Ook heb je een level waarin je aan gordijnen hangt en water bestaat uit losse blauwe draadjes. Alle onderdelen uit de handwerkdoos komen voorbij.
We hebben dit idee natuurlijk al eerder gezien bij Kirby's Epic Yarn op de Wii, toch is dit op een compleet andere manier uitgevoerd. Bij Kirby's Epic Yarn was niet alles van garen gemaakt, terwijl dat in deze game wel is. Het concept is hier beter doorgevoerd en met Yoshi's Woolly World ben je langer zoet.
In de levels kom je net zoals in andere Yoshi games vijanden tegen die je kunt inslikken. Nieuw is dat je ze als een bolletje wol achter je kunt hangen. Vervolgens kun je deze bolletjes weer wegschieten tegen andere vijanden, onderdelen ermee bouwen en wolkjes schieten om hulpmiddelen te krijgen.
yoshi's woolly world review

Wii U Controls

In Yoshi's Woolly World zie je het gamescherm op je televisie en ook op je gamepad. Over het algemeen is dit een beetje overbodig, maar het spel is ook erg goed te spelen op de gamepad alleen. Toch had de gamepad effectiever gebruikt kunnen worden. In de game is het namelijk handig om je vooruitgang bij te houden, je wilt weten hoeveel bloemen en wonderwol je hebt. Het was gemakkelijker geweest als je dit bij kunt houden op het scherm van de gamepad, in plaats van in het pauzemenu.
De game is op vier verschillende manieren te besturen: met de gamepad, met de Wii-controller, de Wii-controler in combinatie met de nunchuck en de Wii U Pro controller. Toch blijft de gamepad het gemakkelijkst om te gebruiken, vooral bij het gooien van bolletjes. Wel duurt het gooien van bolletjes zelfs met de gamepad iets te lang als je in een wat moeilijker level zit.
Yoshi's Woolly World review

Telkens iets nieuws!

De levels variëren erg van uiterlijk, maar ook in de gameplay. Telkens krijg je weer een nieuwe uitdaging om aan te gaan, kom je nieuwe vijanden tegen en heb je een nieuw soort puzzel om op te lossen. De variatie is erg aangenaam en daardoor zal het spel niet snel gaan vervelen. Je weet nooit wat voor level je te wachten staat wanneer je eraan begint.
Ondanks de andere stijl geven de levels het oude vertrouwde gevoel van de Mario-games waar we Yoshi van kennen. In grote lijnen lijken de levels en de platform-elementen op die van de eerdere games. Yoshi is ook nog steeds de vrolijke groene dino die we kennen: zijn grappige geluidjes, zijn tong waarmee hij objecten vastpakt en het gooien van bolvormige objecten zijn er allemaal. Hij is nog steeds onze goede oude Yoshi, maar nu in een wollen jasje.
Wat in zo'n vrolijk game als Yoshi's Woolly World niet kan ontbreken is natuurlijk de humor. Het loopt uiteen van flauwe woordgrapjes waarin wol centraal staat tot het uitkleden van een eindbaas, die vervolgens knalrood wordt. De humor in de game is voornamelijk erg gemakkelijke humor, maar daardoor zeker niet minder gepakt.
Yoshi's Woolly World review

Bloemen en wonderwol

Vaak besef je niet eens hoe groot een level eigenlijk is. Na het voltooien van een level merk je vaak dat je de meeste geheime plekken nog niet hebt gevonden. Je moet goed zoeken in deze game, alleen zo ontdek je alle mogelijke plekken in het spel. Hoewel dit normaal is voor Nintendo games, blijft het knap lastig om al deze verborgen gangen en ruimtes te vinden.
Maar het is heel belangrijk om de geheime plekken te vinden. Dit zijn vaak de plekken waar je bloemen en wonderwol kunt vinden. In elk level zijn vijf bloemen en vijf bollen wonderwol verstopt. Wanneer je bij elk level in een wereld vijf bloemen hebt gevonden, speel je een extra level vrij.
Wanneer je vijf bollen wonderwol hebt verzameld, speel je een nieuwe Yoshi vrij. Dit kan bij elk level en heeft vaak een patroon dat bij het level past. Vervolgens kun je ervoor kiezen om jouw Yoshi om te ruilen voor de nieuwe, zodat je met deze kunt spelen. Het verzamelen van alle Yoshi’s werkt erg verslavend en je zult levels opnieuw willen spelen wanneer je een bol wonderwol gemist hebt.
Yoshi's Woolly World review

Vliegensvlug door de levels

De levels in Yoshi's Woolly World worden steeds moeilijker namate je verder komt. Niet alleen de levels zijn moeilijker door te komen, maar bij boss fights wordt het ook moeilijker te achterhalen wat je moet doen. Als het je iets te moeilijk wordt heb je twee mogelijkheden om hier iets aan te veranderen.
De eerste is om de speelstijl op gemakkelijk te zetten, zodat je Yoshi vleugels krijgt. Nu kun je wel denken: ‘Ja, dan wordt het wel heel gemakkelijk als je gewoon door het level kan vliegen’, maar daar is aan gedacht. Yoshi kan nu vliegen, maar komt nooit hoger komen dan hij komt met springen, hij kan namelijk alleen naar links en rechts vliegen, niet naar boven. Wanneer je in een gat valt, kom je dus alsnog niet naar boven en kun je toch nog afgaan.
Een andere manier om de game wat gemakkelijker te maken zijn de krachtbadges. Deze geven je een hulpmiddel in het level. Het is wel zo dat niet elk hulpmiddel goed bruikbaar is in alle levels, het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je een power-up koopt waarin de gooibare bolletjes extra groot zijn en dan kom je erachter dat je in het level bijna geen bolletjes hoeft te gooien. Het is dus verstandiger om een badge te kiezen die altijd bruikbaar is, bijvoorbeeld minder schade oplopen, of de badge pas te activeren wanneer je aan het level begonnen bent.
yoshi's woolly world review

Samen spelen

Net zoals de meeste Nintendo games is Yoshi’s Woolly World een ideale game om samen te spelen. Aan de ene kant is het heel handig: als je bolletjes op zijn, kun je altijd elkaar nog gebruiken. En aan de andere kant is het vooral ook heel leuk. Het is een game die je met vrijwel iedereen kunt spelen dankzij de mogelijkheid om het je wat gemakkelijker te maken.
Maar let wel op! Doordat je samen de levels doorloopt wordt het - zoals we van Nintendo gewend zijn - soms wel weer een chaos. Twee zien meer dan één, en willen ook meer kanten op springen. Zo kun je elkaar lekker in de weg zitten en ga je soms af doordat de andere speler net iets verkeerd doet. Dat kan erg grappig zijn, maar daadwerkelijke voordelen en extra's zitten er verder niet aan de co-op, zoals bijvoorbeeld in LittleBigPlanet wel het geval is.
Yoshi's Woolly World review

Yoshi's Woolly World erg verslavend

Yoshi’s Woolly World is een leuke game om samen te spelen, waarbij je weet dat elk level wel weer iets nieuws bevat. Samen kun je deze game uren spelen en ervoor zorgen dat je alle Yoshi's verzameld, want dit is toch wel heel erg verslavend. Yoshi's Woolly World is dan ook de leukste, meest kleurrijke verslaving die je ooit zult krijgen!