Dit is waarom jij moet knokken tijdens de Mortal Kombat 11 beta

    NetherRealm Studios brengt ons binnenkort weer een heleboel knokpartijen met het nodige bloedvergieten en rondvliegende ingewanden. Mortal Kombat 11 komt eraan, maar eerst komt er een bêta. Deze bêta is niet alleen een test, maar helpt jou aan een voorsprong op andere vechterbazen. Wij vertellen alles wat je moet weten over de Mortal Kombat 11 beta.

    Niet voor iedereen

    Laten we deze special aftrappen met het feit dat de bêta niet voor iedereen is. Alleen de mensen die de game vooruit besteld hebben kunnen meedoen met het vroegtijdige geweld. De bêta zal alleen beschikbaar zijn op PlayStation 4 en Xbox One. PC- en Switch-spelers zullen moeten wachten tot de releasedatum om het strijdveld te betreden.

    Dit betekent dat PlayStation 4- en Xbox-bezitters met een pre-order een voorsprong kunnen nemen op de rest van de vechters. Dat jij eerder aan de slag kunt en dat de bêta niet voor iedereen is, geeft jou het eerste grote voordeel. De Mortal Kombat 11 bêta duurt niet slechts één dag, maar loopt van 28 maart tot en met 31 maart. Dat zijn vier dagen van oefeningen met de nieuwe moves, combo’s en natuurlijk de nieuwe karakters die NetherRealm Studios je voorschotelt. Spelen in de bêta is dus een ideale manier om te kijken hoe jij je vijanden het snelst van hun leven kunt beroven!

    ‘Knowledge is power’

    Zoals Mortal Kombat 3 ons al mooi vertelde, is kennis kracht. Dit ging al op voor dat deel, maar geldt nog meer voor Mortal Kombat 11. Ieder karakter kent, zoals ook in andere vechtgames, zijn eigen moves en speciale bewegingen en voegt weer een waslijst aan manieren toe om je tegenstander tot pulp te slaan. Het blijft dit keer niet bij nieuwe moves, maar je mag ook nog eens aan de slag met verschillende vechtstijlen.

    De trailer die de game onthulde liet ons al zien dat we in de game met wapens aan de slag mogen, naast de klassieke manier van vechten. Dit betekent dat er talloze nieuwe moves en tactieken uit de kast gehaald moeten worden tijdens gevechten. De heetgebakerde strijder Scorpion is bijvoorbeeld weer afgereisd uit de hel met zijn iconische speer. Deze staat als vanouds garant voor de nodige keren de kreet 'Get over here!' tijdens een gevecht. Scorpion zal naast zijn speer dit keer ook twee zwaarden hebben en hij schuwt er niet voor om deze door je maag of ribbenkast te rammen. Niet alleen Scorpion heeft nieuwe moves en vechtstijlen, iedere vechtersbaas is voorzien van de nodige nieuwe aanvallen.

    De bêtaperiode van de game is ideaal om alvast met dit systeem en de nieuwe moves van ieder karakter aan de bak te gaan. Als je met de Mortal Kombat 11 bêta aan de slag gaat, kunt je vier dagen kunt wennen aan het nieuwe vechtsysteem in de game voordat de rest dat kan. Dit is een flinke voorsprong als het gaat om kont schoppen.

    Aan de slag met nieuw vechtsysteem

    Terwijl je de nieuwe moves en vechtstijlen aan het leren bent, kun je ook meteen aan de slag met de nieuwe opties die de game je voor zal schotelen. Mortal Kombat stond in het tiende deel nog bekend om de X-Ray aanvallen. Het woord zegt het al "röntgen": bij de aanvallen werden altijd botten blootgesteld en werden schedels, ribbenkasten en andere ledematen flink toegetakeld tijdens een gevecht. Deze aanvallen zijn niet meer terug te vinden in de elfde telg van de franchise.

    Mortal Kombat zou Mortal Kombat niet zijn als daar niet iets bloederigs voor in de plaats kwam. MK11 kent een mooie vervanger voor de X-Ray aanvallen die minstens net zo veel botten zullen breken en spelers zullen laten gruwelen bij de aanblik ervan. Deze vervanger is de Fatal Blow aanval die je in kunt zetten om een gevecht in jouw voordeel te buigen. Deze aanval is bruut en neemt, als je deze succesvol inzet, een flinke hap uit de levensmeter van je tegenstander. Voorwaarde om deze 'supermove' in te kunnen zetten is wel dat jouw levensmeter onder de 30% zit.

    Daarnaast heeft MK11 een Perfect Block systeem. Als jij een aanval op het perfecte moment afweert, is je tegenstander even weerloos zodat jij een flink pak slaag kunt uitdelen. Het andere nieuwe element in de game van NetherRealm is de Crushing Blow aanval die met een meter werkt. Als die meter vol is, kun je een verwoestende aanval inzetten die je tegenstander nog lang zal heugen. Dit alleen al maakt het spelen van de bêta nuttig om die voorsprong op je tegenstander te krijgen.

    Maar er is meer. Mortal Kombat 11 kent namelijk ook nog een hele voorraad nieuwe fatalities. Het is geweldig als je je tegenstander flink in elkaar kunt slaan en uiteindelijk als laatste overeind blijft staan, maar als je hem of haar vervolgens niet op de meest gruwelijke manier om zeep kunt helpen, voelt dit als een holle zege. Het afslachten van andere spelers en een lijk in een plas bloed achterlaten is tenslotte waar Mortal Kombat 11 om draait.

    De nieuwe vechtersbazen in de game

    Misschien is het een teleurstelling voor je, maar in de bêtaperiode zal je waarschijnlijk niet met iedereen aan de slag kunnen. Mortal Kombat 11 kent namelijk nogal wat karakters waarmee je uiteindelijk kunt gaan knokken en er moet bij de release natuurlijk nog wel iets nieuws overblijven om je bloeddorst te bevredigen.

    Er is al een heel aantal Mortal Kombat 11 karakters onthuld waaronder de bekende gezichten Baraka, Sonya Blade, Raiden, Sub-Zero en Johnny Cage. Los van de bekenden zal Mortal Kombat wat nieuwe vechtersbazen kennen zoals Geras. Wat deze spierbonk zo uniek maakt is dat hij het zand van de tijd kan manipuleren om zijn tegenstander razendsnel uit te schakelen. Zo kan Geras zijn vijand bijvoorbeeld op zijn plek bevriezen. Daarnaast kan hij het zand fysiek inzetten door er wapens van te vormen of een plas drijfzand onder de tegenstander te gooien.

    Al deze vechters zijn al onthuld als speelbare karakters en verder zijn er nog wat andere karakters opgedoken die vermoedelijk onder je knoppen komen, zoals Kronika, de nieuwe antagonist. Hoeveel karakters de bêta zal hebben (en in welke levels je kan vechten) is nog onbekend. Met welk karakter wil jij het strijdtoneel betreden? Het maakt niet zoveel uit, want de bêtaperiode is het moment om te beginnen met oefenen en hierachter te komen! Hoe beter je ingespeeld bent op je karakter, hoe meer rake klappen je uit zult delen.

    Aanpassingen naar aanleiding van de Mortal Kombat 11 beta

    NetherRealm Studios heeft de Mortal Kombat 11 bêta in het leven geroepen in de game te testen op bugs en glitches in de game en dat is niet het enige. Talloze vechters zullen elkaar te lijf gaan en de beschikbare karakters aan een grondige test onderwerpen, alsook het vechtsysteem, de moves en de nieuwe elementen in de game. Hoewel het ideaal is om op deze manier een voorsprong op het strijdtoneel te krijgen, moet je er wel rekening mee houden dat NetherRealm ook op dit gebied de game aan het testen is.

    Nu zal het niet zo zijn dat Mortal Kombat 11 straks ineens met compleet andere moves uit komt, maar het kan zomaar zijn dat een combo uit de bêta ineens niet meer werkt zoals jij dat in die vier dagen geleerd hebt of dat een bepaalde move ineens wat minder schade doet. NetherRealm zal namelijk ook naar de bewegingen van karakters kijken en bepalen of karakters overpowered zijn of juist te zwak ten opzichte van de rest. Wat er aan de hand van de bêta aangepast zal worden is maar afwachten, maar klamp je niet vast aan die ene ijzersterke combo of move van Scorpion of een ander karakter.

    Mortal Kombat 11 komt op 23 april uit voor Xbox One, pc en PlayStation 4 en zal op 9 mei ook naar Nintendo Switch komen. De bêtaperiode van de game loopt van 28 tot en met 31 maart en zal alleen beschikbaar zijn voor de PlayStation 4 en Xbox One.

    Morgen maak je kans in de reageer & win op codes voor de beta!

    Mortal Kombat 11

    Verkijgbaar vanaf 23 april 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.