Xenoblade Chronicles 3D Review - Een groots avontuur voor onderweg

woensdag, 25 maart 2015 om 15:00
De New 3DS is uit. De allereerste exclusive moet bewijzen hoe tof de handheld is, is Xenoblade Chronicles 3D, waarvan we eerder al onze eerste impressie gaven. Kan de game de aanschaf van een New 3DS rechtvaardigen?
Het verhaal van Xenoblade Chronicles 3D is onveranderd; twee titanen zijn in een eeuwenoud conflict verwikkeld, maar op de rug van deze immense wezens zijn beschavingen gesticht en leeft de mensheid – genaamd de Homs – in vrede op de rug van de Bionis-titaan.
Nouja, niet helemaal in vrede, want de Homs liggen onder constant gevaar van de robot-achtige Mechons. Eén jaar voor het verhaal van Xenoblade Chronicles 3D versloeg de soldaat Dunban zo’n beetje eigenhandig de legioenen van de Mechon met de Monado – een mysterieus en zeer machtig zwaard – en verdween daarna.
Xenoblade Chronicles 3D <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201503/t/xenoblade-chronicles-3d.jpg" />

Een verhaal van honderden uren

Precies een jaar later maken we kennis met de jonge onderzoeker Shulk, die samen met zijn maatje Reyn de groene grasvelden van Bionis afstruint naar bruikbaar materiaal. Zoals je waarschijnlijk wel verwacht duurt het niet lang voordat de Mechons weer van zich laten horen en is het de taak aan Shulk om met Reyn en andere party-leden de robots een halt toe te roepen. Uiteraard speelt ook de Monado een belangrijke rol in het verhaal en heb je echt het idee dat het een enorm machtig wapen is.
Het verhaal van Xenoblade Chronicles 3D is zeer groots en brengt je van het ene gebied naar het andere. Dat is zeker geen straf, want het is heerlijk om over de uitgestrekte wereld te rennen. Onderweg kom je monsters tegen, liggen overal voorwerpen verspreid en kom je in verschillende steden en dorpen terecht, waar elke NPC wel iets interessants te vertellen heeft. Het verhaal doorloop je dan ook niet eventjes, plan maar alvast honderden uren in die de game te bieden heeft.
Xenoblade Chronicles 3D review

Questen en vechten

Om al die uren vol te maken zul je in groten getale quests moeten voltooien, die je belonen met geld, ervaring en soms waardevolle nieuwe wapens of bepantsering. Helaas zijn er ook veel quests die last hebben van het MMO-virus – versla X aantal vijanden, verzamel X aantal voorwerpen -, maar er is voor gezorgd dat het een stuk sneller gaat dan normaal. Ben je namelijk klaar met een quests, dan voltooi je die gewoon waar je staat, zodat je niet weer helemaal terug moet lopen naar het personage waar je de quest van gekregen hebt.
Zo’n beetje het meest verslavende aan Xenoblade Chronicles 3D zijn de zeer intense gevechten, die steeds uitdagender en spannender worden hoe verder je in het verhaal komt. Heb je aan het begin nog maar een paar vaardigheden om uit te kiezen en vertrouw je voornamelijk op je auto-attack – de combat van Xenoblade is volledig real-time -, daar sta je twintig uur later verschillende vaardigheden af te vuren op jouw vijanden. Die overigens ook flink hun mannetje staan en harde klappen uitdelen. Het is dan ook zeer belangrijk om een gebalanceerde party samen te stellen die elke situatie de baas kan zijn.
Xenoblade Chronicles 3D review

Krachtigere hardware staat zijn mannetje

Dit alles gebeurt zeer soepel op het scherm van de New 3DS en het is zeer indrukwekkend wat ontwikkelaar Monster Games heeft neergezet op een handheld, het is dan ook duidelijk dat dit niet mogelijk was op de oude 3DS. Toch zijn er wel wat kanttekeningen bij te zetten: zo is Xenoblade Chronicles 3D nou niet bepaald haarscherp te noemen. Wij speelden de game op een New 3DS XL en dat kan ermee te maken hebben, maar op sommige plekken viel de lage resolutie wel erg op. Terwijl andere 3DS-games er scherper uitzien op hetzelfde 420p-scherm.
Toch nemen we dat voor lief als we kijken naar de hoge frames per seconde en gebrek aan erge haperingen. In zeldzame gevallen stotterde het beeld een beetje, waar de processor zwaar onder druk gezet werd met veel special effects en explosies, maar over het algemeen loopt de game soepel en dat is met een real-time gevechtssysteem betrekkelijk belangrijk.
Xenoblade Chronicles 3D review

Is Xenoblade Chronicles 3D het waard?

Omdat er in essentie niks aan de game is veranderd, moet je jezelf afvragen of de game het waard is om te kopen. Als je de Wii-game al hebt gespeeld is het de vraag of je de game nogmaals wilt spelen, maar dan onderweg in 3D. Heb je de game echter nog nooit gespeeld, dan is dit het ideale moment om het avontuur van Shulk en de Monado te beleven. Voor die mensen is de game dan ook zeker een perfecte reden om een New 3DS aan te schaffen.
Houd er overigens wel rekening mee als je Xenoblade Chronicles 3D downloadt, dat het spel niet past op de SD-kaart die in je New 3DS zit en je dus een grotere SD-kaart nodig hebt. Al zullen de meesten de game gewoon in de winkel kopen.