Wonder Boy: Asha in Monster World Review - Wonderlijke remake

zaterdag, 26 juni 2021 om 15:00
wonder boyf1624356782
Recentelijk is de officiële remake van Wonder Boy IV versie uit 1994 uitgekomen in een geheel nieuwe stijl met de naam Wonder Boy: Asha in Monster World voor de Nintendo Switch en PlayStation 4. De nieuwe game laat je ronddwalen in een nieuw, kleurrijk avontuur waar je samen met een blauwe Pepelogoo grote vijanden moet verslaan en alle vier de spirits moet zien te bevrijden.
De geüpgradete remake start met Asha, die diep vanbinnen hoort dat zij de wereld moet redden van het duister en de spirits moet zien te redden uit de klauwen van haar vijanden. Al snel verlaat zij haar thuisbasis en haar familie, om op reis te gaan naar Rapadagna om de koninklijke hoogheid te ontmoeten. Zij stuurt Asha op missie om de spirits te bevrijden van de sluwe vijanden die het leven van de gehele bevolking zuur maakt. Vanaf daar start het avontuur, met allerlei puzzels, vijanden, vrienden en gevechten.

Rapadagna

Rapadagna is de basis waar je nieuwe wapens kan scoren, je hartjes weer op kan vullen en verschillende kamers in kan lopen om nieuwe items te vinden. Alhoewel hier niet veel spannends te beleven valt (gezien de echte actie begint als je op zoek gaat naar de spirits) waan je je door een mooie, kleurrijke omgeving waar je kan praten met NPC’s, diverse items kan vinden, het verhaal van Wonder Boy: Asha in Monster World in dit gebied kan beleven en langzaamaan erachter komt wat er achter het duister schuilt.
Toch kan dit gebied soms ietwat gelimiteerd aanvoelen, gezien je alleen op bepaalde punten af kan slaan en soms een eind terug moet lopen om een ander pad te bewandelen. Ook hebben de items (zoals zwaarden, schilden en ringen) een pittig prijskaartje. Hierdoor lukt het vaak om maar één item te kopen wanneer je een wereld voltooid hebt.
Toch voelt Rapadagna als een mooi en kleurrijk gebied, die een mooie upgrade heeft gehad ten opzichte van Wonder Boy IV. Deze upgrade geldt overigens voor alle delen van de game. Zo behoudt de game toch de goede aspecten van de versie uit 1994, maar vervangt ook de nodige onderdelen zodat het speelplezier alleen maar vergroot wordt. Alhoewel de graphics van de game niet next-gen waardig zijn, is het voor een Nintendo Switch of PS4 een lust voor het oog.

Gevaarlijke werelden

Met behulp van een geest in een lamp lukt het om via Rapadagna maar liefst vier ‘werelden’ te ontdekken, waar je alles uit moet kammen en de vijanden moet verslaan om alle spirits te bevrijden en het kwaad te verdrijven.
Alle vier de werelden hebben verschillende soorten thema’s, waardoor het gebied waarin je speelt niet eentonig aanvoelt. Overigens zijn de verschillende gebieden aardig groot, waardoor je er uren in kan besteden en soms lastige puzzels moet zien op te lossen.
De vijanden die je tegenkomt verschillen erg van elkaar, waardoor je steeds opnieuw uitgedaagd wordt. Aan het eind van elk gebied staat je een eindbaas te wachten, die over het algemeen vrij makkelijk te verslaan zijn. Maar dit kan je gelukkig zelf bepalen door de moeilijkheidsgraad zelf aan te passen. Toch kan het ingewikkeld zijn om te bekijken hoe je zo’n eindbaas kan verslaan, gezien het niet al te duidelijk aangegeven wordt of zelf te ontdekken is. Maar als je het eenmaal ontdekt hebt, dan is het makkelijk te verslaan en bevrijd je zo een spirit uit de klauwen van de eindbaas.

Pepelogoo

In de verschillende werelde speel je als Asha, die met behulp van de Pepelogoo zo de verschillende werelden trotseert. Toch voel je hoe gelimiteerd je soms bent als de Pepelogoo niet meewerkt (voornamelijk in de derde wereld). Zo is het niet mogelijk om zelf een double-jump te doen, omdat dit alleen te behalen valt met de blauwe kameraad. Als je kijkt naar andere, soortgelijk games is een double-jump vanzelfsprekend. Ook zijn de gevechtsstijlen ietwat eenvoudig. Zo kan je slaan, omhoog/omlaag slaan, met je schild verdedigen en een speciale aanval uitoefenen. Veel variatie in combat is er dus niet. Toch is dit niet echt nodig, gezien de vijanden met deze gevechtsstijlen goed te verslaan zijn.
De Pepelogoo is eigenlijk de sleutel tot het trotseren van alle vier de werelden, om uiteindelijk de spirits te bevrijden. Toch kan het wezentje ook soms als een blok aan het been voelen. Zo groeit de Pepelogoo na elke wereld die je bezocht hebt, wat uiteindelijk ook voor enkele complicaties kan zorgen zoals dat het wezentje te zwaar wordt. Alhoewel dit voor korte duur is, heb je er voor een bepaalde tijd last van en heb je niet zo veel bewegingsvrijheid als wanneer de Pepelogoo nog zo licht als een veertje was.
wonder boy 2f1624357747

Wonder Boy: Asha in Monster World is een wonderlijke remake

Wonder Boy: Asha in Monster World is een waardige remake van de versie uit 1994, met degelijke graphics voor de Switch en PS4. Ook ontdek je samen met de Pepelogoo verschillende, kleurrijke werelden met ietwat gelimiteerde gevechtsstijlen, waar je uitdagende, soms gecompliceerde, eindbazen moet verslaan. Toch kan je de moeilijkheid hiervan zelf bepalen. Ook zijn de gevechtsstijlen degelijk genoeg om slechteriken te verslaan. Hiervoor heb je dus niet een uitgebreid pakket aan stijlen nodig.
Alhoewel de bewegingsvrijheid gelimiteerd is in Rapadagna en niet veel kan doen zonder de Pepelogoo, kun je enorm veel ontdekken in zowel hier als de vijandige werelden, waar de variatie in vijanden enorm groot is, elke keer een nieuwe uitdaging jou te wachten staat en de diverse puzzels je elke keer aan het denken laat zetten.