Wind River Review (Blu-ray) - Proef de mysterieuze sfeer

zaterdag, 17 februari 2018 om 16:45
De koude rillingen lopen over je rug tijdens het eerste shot van de film. Een meisje, rennend en gillend door de sneeuw. Voor wie rent ze weg? Wat is hier aan de hand? Vanaf de eerste scène is de film aangrijpend, mysterieus en onheilspellend. Lees in onze Wind River review of wij dit mysterie aanraden.
Cory (Jeremy Renner) leeft in de buurt van indianenreservaat Wind River. Als jager wordt hij vaak ingehuurd om een eind te maken aan gevaarlijke wilde dieren die in de omgeving leven. Cory is ingeschakeld om poema's uit de weg te ruimen, maar wanneer hij een half bevroren lijk tegenkomt verandert alles plotseling.
Wind River Review

Sterke opzet

Zoals in de intro beschreven staat bevat Wind River een krachtige openingsscène. Vanaf het eerste moment ben je geïnteresseerd, niet wetende waar dit verhaal heengaat. Vanwege de onvoorspelbaarheid van het verhaal daagt Wind River de kijker uit om samen met de hoofdpersonages mee te denken en de puzzelstukjes samen te voegen.
We praten in meervoud -hoofdpersonages- want Cory zal niet alleen dit mysterie proberen te ontrafelen. Het komt als geen verrassing dat de FBI wordt ingeschakeld bij het vinden van een lijk. Vrouwelijke FBI-agent Jane Banner (Elizabeth Olsen) is redelijk onervaren, maar zonder enige hulp van andere agenten neemt zij de verantwoordelijkheid om te ontdekken wat er precies is gebeurd. Cory zal haar assisteren vanwege zijn kennis van het indianenreservaat en zijn ervaring met jagen (sporen natrekken, etc).

Sherlock Holmes spelen

Wind River maakt jou, de kijker, de derde agent die samen met Cory en Jane gaat zoeken naar aanwijzingen. Stukje voor stukje zullen nieuwe details aan het licht worden gebracht. Zodra iets nieuws wordt onthuld beginnen je hersens mee te denken en probeer je al te speculeren hoe het verhaal verder gaat. Wind River zorgt ervoor dat de kijker volledig betrokken raakt in dit mysterie. Hierdoor wordt de film een aangrijpende en uitdagende ervaring.
Wind River Review

Harde realiteit

Uitdagend kun je op verschillende manieren opvatten. De film is uitdagend in zijn manier van vertellen, maar ook op de manier hoe gebeurtenissen in beeld worden gebracht. Wind River is daarom niet voor iedereen weggelegd. Dit is namelijk een realistische film die niet bang is om wat gruwelijke scènes voor te schotelen. Deze scènes kunnen aanstootgevend zijn voor sommige mensen waarbij bepaalde thema's gevoelig liggen.
Het zijn voornamelijk de scènes die betrekking hebben tot de waarheid achter het mysterie. Zonder iets weg te geven: de realiteit achter het mysterie laat je gechoqueerd achter. Kwaad, verdrietig en verward aanschouw je wat er werkelijk is gebeurd. Dat laatste, verwardheid, komt door de onmenselijkheid van de situatie. Het is moeilijk in te denken dat dit soort gebeurtenissen zich ook in het echte leven afspelen.

Hier en daar een dip

De waarheid achter het mysterie is fascinerend, maar de weg ernaar toe bevat soms een dipje. Saai? Absoluut niet. De film betrekt de kijker in het mysterie en is daarom nooit saai. Desondanks kunnen sommige scènes iets te lang doorgaan, waardoor de aandacht een beetje afdwaalt.
Terugkijkend op de film zijn niet alle scènes een grote toevoeging aan het hoofdverhaal dat betrekking heeft op het mysterie. De toevoeging van de zoon van Cory heeft weinig invloed op het verhaal en hier en daar hadden enkele stukjes getrimd kunnen worden. Dit had de film iets bondiger gemaakt en had er misschien voor gezorgd dat de spanning nog zorgvuldiger werd opgebouwd.
Wind River Review

Wind River Review - Jaagt op een goed cijfer

Had de film iets bondiger gemogen? Ja, maar dat neemt niet weg dat Wind River een film is die staat als een huis. Als een soort Sherlock Holmes wordt de kijker betrokken in het mysterie en probeer je samen met de hoofdpersonages mee te denken. Hiernaast laten de gedurfde scènes een diepe impact achter, maar zijn deze dankzij de aanstootgevende aard niet voor iedereen weggelegd.
Het acteerwerk is van hoog niveau en de verrassingen die Wind River in petto heeft mogen niet onderschat worden. Het einde van de film laat je al juichend voor de tv zitten. De film is in drie belangrijke woorden te omschrijven: realistisch, choquerend en memorabel. Wind River weet nog een lange tijd in je gedachten rond te dwalen.