Wat kan de Walkman WS620 Sony allemaal? [Review]

zondag, 23 juli 2017 om 9:39
Zoek jij een water- en stofbestendige walkman? Dan ben je bij Sony aan het goede adres. Wat kan de Walkman WS620 Sony allemaal? In dit artikel lees je dat; in ieder geval sporten en zwemmen en op een zeer chille manier.

Wat is het?

Vroeger had je Walkmans, Discmans, toen kwamen er iPods en MP3-spelers en tegenwoordig heb je een mobiele telefoon. Veel mensen luisteren gewoon op die manier muziek via bijvoorbeeld Spotify. Maar wat nou als je wilt zwemmen en muziek wilt luisteren? Of wat nou als je een uitgebreide workout houdt, indoor, of outdoor? Hoeveel oortjes vallen niet uit of zitten simpelweg niet comfortabel? Om nog maar te zwijgen over of gekke oortjes die vaak uit je oren vallen?
We kennen het allemaal: je bent aan het hardlopen en plots valt je opzwepende muziek niet meer te luisteren. Dan is de motivatie meteen weg, want een goed muziekje vormt al het halve werk om gemotiveerd door te sporten. Sony komt nu met de NW-WS623 en de NW-WS625, waarbij we de laatste onder de loep hebben genomen. Het verschil is het geheugen, daarmee ook de prijs.
De 623 heeft vier gigabyte en is bij bijvoorbeeld bol.com al te koop voor 149.99. Bij de 625 tel je 50 euro bij de verkoopprijs op en dan krijg je zestien gigabyte. Ons advies: voor die paar tientjes, ga dan vooral voor meer geheugen. Zonde om achteraf spijt te krijgen in een toch al prijzige investering. Maar je krijgt dan wel een mooi stukje techniek: draadloze bluetooth technologie en ditto afstandsbediening.

Bestand tegen?

Dan vraag je je af: wat krijg ik dan? Simpel: min of meer een draadloze MP3-speler die ingebouwd zit in twee oortjes. Zo kun je het beschouwen. Zodra je de verpakking opent, valt op dat het grote oortjes zijn, veel groter dan gemiddeld. Maar dat komt dus omdat daar de MP3-speler al in zit gebouwd. Dus het is even schrikken voor een paar seconden om daarna eigenlijk compleet weggeblazen te worden door een stukje innoverende hardware!
En eerlijk is eerlijk: de muziekspeler oogt niet als een simpel plastic ding van een paar tientjes. Het is zoals Sony zelf zegt ‘robuust en duurzaam’, en dat is zeker waar. Daarnaast heeft de muziekspeler een paar indrukwekkende kenmerken: je kan het gebruiken bij extreme weersomstandigheden (tussen de -5 en 45 graden). Dus wil jij een workout doen in de brandende zon op Venice Beach? Het kan.
Verder kun je met de Walkman zwemmen en het apparaat is bestand tegen zout water. Zwemmen in de zee terwijl je op vakantie bent? Check, het kan. Het enige waar je om moet denken is dat je wisselt van de juiste oordopjes. Gelukkig worden daar genoeg van bijgeleverd. Het schijnt zelfs mogelijk te zijn om 30 minuten lang twee meter onder water te zijn. Het enige wat je in de gaten moet houden is dat de feature omgevingsgeluid niet geactiveerd is als je gaat zwemmen.

Verschillende audioprofielen in te stellen

Als je de muziekspeler niet gebruikt tijden het zwemmen, maar bijvoorbeeld tijden het sporten, dan heb je drie filters om in te stellen hoe je het geluid wilt ontvangen. En één optie is om het omgevingsgeluid te horen. Een zeer handige feature als je bijvoorbeeld aan het hardlopen bent, maar toch het verkeer om je heen wilt horen! Tijdens het zwemmen kan dit dus niet.
Wat je overigens ook mist is een noice-cancellation, dus dat je in normale stand juist je omgevingsgeluid kan dempen. Dat heeft de Walkman niet en daarmee was het plaatje pas echt perfect geweest. De bass van de Walkman is wel van prima kwaliteit. Ook is de WS620 stofbestendig. We hebben de proef op de som genomen en het apparaatje wordt inderdaad niet snel stoffig. Ideaal dus. En daardoor ook geschikt voor mensen die buiten werken in de rommel, om maar een dwarsstraat te noemen.

Voor wie?

Dan komen we aan bij de vraag voor wie de Walkman geschikt is, behalve mensen met een dikke portemonnee. Samengevat: actieve mensen. De Sony Walkman is dus bestendig tegen, zout, water, zand en stof. Daarmee is het apparaatje ideaal voor mensen die lange sessies willen houden in de sportschool, buiten bootcampen of een andere outdoor sport doen en mensen die willen zwemmen (in de zee of in een zwembad). Ook is de Walkman WS620 Sony geschikt voor mensen die veel buiten aan het werk zijn in een stoffige of warme omgeving.
De vraag die jij jezelf moet stellen is eigenlijk: ben ik regelmatig iets aan het doen waarbij ik mijn handen vrij wil hebben, muziek wil luisteren en oortjes in wil hebben die krachtig aanvoelen en niet alsof ze er binnen een paar bewegingen uitvallen? Want als dat is waar je naar op zoek bent, dan is de Walkman WS620 Sony wat voor jou. De band die langs je nek loopt, zorgt er bovendien voor dat alles goed blijft zitten.

Wat nog meer?

De vraag is alleen wel of de Walkman comfortabel zit. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er andere oortjes op de markt zijn die fijner aanvoelen en zitten. Maar dan heb je niet altijd zo'n compleet pakket. En de speler doet absoluut zijn werk 100 procent goed. Zwemmen en sporten is comfortabel. Na een uurtje voel je de oortjes niet zitten, daarna wel. Dus een intensieve training van een uur is geen probleem.
Overigens is muziek erop zetten een fluitje van een cent, aansluiten op je pc en slepen maar. Er is ondersteuning voor MP3, WMA, AAC-LC en L-PCM bestanden. Een kind kan de was doen. En via Bluetooth kun je zo overschakelen naar je mobiel en streamen. Via de NFC One Touch koppeling is streamen een fluitje van een cent. De batterij kan bovendien tot 12 uur mee en als je snel wilt opladen is dat ook geen probleem. Als je drie minuten via micro-usb oplaadt, kun je er weer een uur tegenaan.
En volledig opladen neemt ook maar 1,5 uur in beslag. De Walkman van Sony is dan ook een indrukwekkend apparaat. Het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat je even moet wennen aan de knopjes. Want zodra het apparaatje in je oren op je hoofd zit, weet je niet meer waar de knop zit om de shuffle of repeat te vinden bijvoorbeeld. Maar hier geldt vooral de regel: oefening baart kunst. Het is even wennen, maar al snel weet je waar de knoppen zitten en wil je voor wat sport betreft zeker niets anders meer!
.