Wasteland 3 Review - De postapocalytische kou in

    Het eerste deel in de Wasteland serie stamt al uit 1988. Inmiddels heeft ontwikkelaar InXile de smaak te pakken en volgt na het tweede deel uit 2014 nu al deel drie. Is de serie nog steeds de moeite waard of laat de game je in de kou staan? Reis mee naar het koude Colorado.

    Het originele Wasteland was een klassieker in de vorige eeuw. De game was niet alleen origineel in zijn gameplay en setting, het leidde ook tot de inmiddels fameuze spellenserie Fallout, die veel van de gameplay en setting geleend heeft. In 2014 pakte InXile de handschoen op om een volwaardig vervolg te maken en Wasteland 3 borduurt vrolijk voort op dat tweede deel.

    Ook in Wasteland 3 staan de Rangers centraal. Zij hebben het zwaar en aan het begin van het verhaal trekken ze naar het Noorden om te antwoorden op een noodoproep. Niet uit naastenliefde, maar uit pure noodzaak. Het gaat slecht met de Rangers. Uitgehongerd en aan het einde van hun latijn zien ze in de noodoproep een uitweg.

    Dat valt vies tegen, Team November loopt in een sneeuwbui in een hinderlaag en wordt vrijwel geheel uitgemoord. Jij bent de enige overlevende en wordt meteen in de dieperik gegooid: zie maar te overleven tegen een overmacht. Gelukkig komt een onbekende je te hulp, waarna Wasteland 3 pas echt van start gaat. Als eerste mag je je eigen persoonlijkheid kiezen. Dat niet alleen, je kiest meteen ook de onbekende die je uit de brand helpt. Je hebt een ruime keuze uit personages, elk met hun eigen karaktereigenschappen en dynamiek.

    Direct opvallend is dat die karaktereigenschappen (en de wapens die ze bezitten) enorm van invloed zijn op de speelstijl. Elk type wapen speelt anders. Het ene wapen kan veel schade aanrichten, mits die persoon geen schild heeft, het andere wapen is juist goed in het verbrijzelen van een dergelijk schild maar doet verder weinig schade. Dat wordt dus een kwestie van goed balanceren!

    Keuzes die er toe doen

    Dat geldt eigenlijk voor het hele spel. Veel games pretenderen dat je keuzes invloed hebben, maar uiteindelijk is die invloed vrijwel nihil. In Wasteland is dat echt anders. Niet alleen bepaalt de keuze van wapens je strategie en hoe lastig confrontaties zijn, ook je keuzes in gesprekken en je acties zowel binnen als buiten de gevechten hebben invloed

    Een voorbeeld: In een van de eerste plaatsjes die je aandoet wordt van je verwacht dat je je basis van de juiste experts voorziet. Een van die experts is voor het laatst gezien in het lokale casino, Little Vegas. Dit casino wordt gerund door een locale maffia-baas. Nu kan je het met hem op een akkoordje gooien. Jij helpt hem, hij helpt jou. Voordeel is dat je basis van extra mensen voorzien wordt en dat je in een mogelijk gevecht in het casino bijgestaan wordt door 'friendlies', casino-medewerkers die het voor jou opnemen tijdens het gevecht.

    Sluit je dat akkoord niet, dan zie je diezelfde medewerkers ineens aan de andere kant van het gevecht opduiken en jou onder vuur nemen! Maar de gevolgen reiken gaan verder. Door me de maffia-baas in zee te gaan jaag je de lokale sheriff tegen je in het harnas. En haar heb je eigenlijk hard nodig. Een aantal andere missies worden daardoor een stuk lastiger, of zelf onbereikbaar.

    Hetzelfde geldt voor de wapens die je gebruikt. Val je een vijand aan met een shotgun of vlammenwerper, dan is de kans aanwezig dat een onschuldige hierdoor geraakt wordt, of erger. Heb je een teamgenoot die rechtvaardigheid hoog in het vaandel heeft, dan kan het zomaar zijn dat die persoon onmiddellijk je team verlaat of zelfs spontaan vijandig wordt! Elke actie heeft zo direct en wezenlijk impact op het verloop van het verhaal.

    Een verhaal overigens met een behoorlijke omvang. Verwacht dat je zeker 50 uur bezig bent met het doorspelen van Wasteland 3, als het niet het dubbele is. Daarbij is de missie-structuur soms wel wat verwarrend. Zo heb je regelmatig missies die elkaar overlappen, interrumperen of moet je meerdere missies éérst uitvoeren voordat je een andere missie kan volbrengen. Soms weet je zelfs niet wat je volgende missie zou moeten zijn en loop je maar wat doelloos rond. Dat had wel iets strakker gekund.

    Team based RTS met een flinke dosis XCom

    De speler heeft in Wasteland 3 behoorlijke vrijheid om op diverse locaties vrji rond te lopen. Steden als Colorado Springs zijn vrij toegankelijk, hoewel sommige bewoners de deur stijf gesloten houden tot ze je nodig hebben. In de stad lopen tal van bewoners rond die ieder hun eigen ding doen. Sommige bemensen een winkeltje, waar jij natuurlijk ook je voorraden aan kan vullen, anderen zijn in een innige omhelzing verstrengeld en weer een ander verkoopt kranten met jouw meest heroïsche (or minder heroïsche) daden op de voorpagina.

    Sommige locaties zijn direct binnen te lopen, andere locaties vergen eerst een laadscherm. Die laatste zijn irritant, zeker als je voor een missie van hot naar her gestuurd wordt. Zeker omdat die laadtijden behoorlijk lang zijn, hoewel een patch die rond deze tijd beschikbaar komt daar verbetering in zou moeten aanbrengen.

    Raak je betrokken in gevecht, dan schakelt de game moeiteloos over naar een XCom-achtige turnbased modus waarbij actiepunten de dienst uitmaken en de speler en vijand om de beurt hun teamleden als pionnen over de locatie kunnen bewegen. Deze gevechten zijn vrijwel nooit eenvoudig en ook hier heb je vaak diverse keuzes en loop je tegen vreemde vijanden aan met nog vreemdere wapens. Zo kom je in gevecht met een stel klonen van een gekke professor die een verkleiningswapen hebben. Bijzonder irritant.

    Ook staat er regelmatig een turret in het speelveld. Ben je goed in hacking, dan kan je proberen de aansturing van die turret te bereiken om hem uit te schakelen. Ook de eerder al genoemde wapens kunnen bepalend zijn of een aanval succesvol gaat zijn of niet. Veel strategische keuzes dus!

    Wasteland 3: Een echte RPG met spelbepalende keuzes

    Wasteland 3 is een uitstekende RPG game die het beste van het origineel behoudt maar goed leentjebuur gespeeld heeft bij XCom. Dat is zeker niet erg, de game staat als een huis en kent meer dan genoeg eigen elementen om op zichzelf te staan. de game zit vol sfeer en moeilijke keuzes die er echt toe doen. Dat is een verademing, ondanks dat je regelmatig met spijt van je keuze ziet dat een personage boos je team verlaat of een NPC niet meer met je wil praten.

    Wel jammer is dat je voor een aantal missies van hot naar her moet lopen zonder veel te doen en dan ook nog eens met ellenlange wachttijden geconfronteerd wordt. Een patch zou dit drastisch moeten inkorten maar die hebben we nog niet kunnen testen. Grafisch is Wasteland 3 adequaat, maar niet extreem bijzonder. Het verhaal maakt dat grotendeels goed, evenals de soms brute actie. Wasteland 3 is een aanrader voor wie niet vies is van een stevige game met humor, een goed verhaal en een rauw randje.

    8.5

    De plus- en minpunten

    • keuzes
    • gevarieerd en goed uitgewerkt vechtsysteem
    • laadtijden
    • onduidelijke missiestructuur

    Wasteland 3

    Verkijgbaar vanaf 28 august 2020

    Meer over deze game
    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.