Warhammer End Times Vermintide Review - Op rattenjacht

dinsdag, 08 november 2016 om 10:25
Het is de nachtmerrie voor iedereen met een rattenfobie: ratten zo ver het oog reikt. In Warhammer End Times Vermintide is dit scenario werkelijkheid geworden. De wereld is overspoeld met tot de tand bewapende ratten en jij moet de held uithangen. De Warhammer End Times Vermintide review vertelt je of dit wat voor jou is.
Warhammer End Times Vermintide is een first-person actiegame die je co-op speelt. Samen met drie andere karakters loop je een van de dertien levels door om zo een einde te brengen aan de rattenplaag. Samenwerking is essentieel in de game, want als je dit niet doet maak je geen schijn van kans. Zelfs op de laagste moeilijkheidsgraden.

Niet voor de poes

Warhammer End Times Vermintide is geen appeltje-eitje-game, mocht je die indruk hebben gekregen. Zeker, in essentie ben je je een weg aan het hakken en schieten door enorme hordes ratten en dat klinkt makkelijk. Maar niks is minder waar, want omdat de focus zo erg ligt op samenwerking is het onmogelijk om in je eentje als een halve Rambo door een level te sjezen. Je hebt elkaar echt nodig om het einde van het level te bereiken.
Als je de game zou moeten vergelijken met een andere game, moet je denken aan Left 4 Dead van Valve. In deze game is samenwerking ook essentieel en komt de game ook het beste tot z’n recht. Ook zijn er de speciale monsters, zoals dat bij Left 4 Dead het geval is. Zo heb je een Packmaster die een karakter ontvoert en die dan alleen bevrijd kan worden door een andere speler. Verder heb je ook nog een rat die gif verspreidt, ratten in harnas en een enorme uit de kluiten gewassen rat die alles behalve makkelijk is om neer te halen.
Samenwerking is ook in Vermintide van levensbelang en de game is het leukst met z’n vieren. Op die manier kun je effectief communiceren en samenwerken door behendig gebruik te maken van de verschillende karakters.
Warhammer End Times Vermintide Review

Van tovenaar tot dwerg

Je hebt de keuze uit vijf verschillende karakters: de Witch Hunter, Bright Wizard, Dwarf Ranger, Waywatcher en de Empire Soldier. De karakters onderscheiden zich door de verschillende wapens die ze kunnen gebruiken. Zo kunnen de Dwarf Ranger en de Empire Soldier een schild dragen om de rest van de groep te beschermen, terwijl de Waywatcher vooral met een boog wil spelen en de Bright Wizard de ratten in de hens wil zetten. Je wapen bepaalt je speelstijl, en je wapen kun je dan ook aanpassen aan het begin van een level of in je thuisbasis.
Ieder karakter is uitgerust met een mêlee-wapen en een afstandswapen. Vechten en blokkeren/richten doe je met de schouderknoppen. De afstandswapens gebruiken bijna allemaal ammunitie, dus je moet er redelijk spaarzaam mee omgaan. Ammunitie is namelijk schaars en kan soms alleen opgepakt worden door één speler.
In de levels kun je naast ammunitie ook healthpacks vinden om je gezondheid aan te vullen en bommen. De bommen kunnen makkelijk vijf ratten of meer doodmaken, maar zijn nog zeldzamer dan ammunitie. Wie pakt de bommen en wie de ammunitie? Het zijn allemaal dingen waar je over moet nadenken en voor moet overleggen met je medespelers tijdens het spelen.
Warhammer End Times Vermintide Review

‘Echte’ spelers zijn essentieel

De game speel je dus met vier karakters, waarvan jij er eentje bestuurt. De andere karakters worden bestuurd door andere spelers, als het meezit. Zit het tegen, dan bestuurt de computer de overige karakters. En juist dat wil je niet, want de AI van de bots laat nogal te wensen over.
Heel veel heb je niet aan de bots, afgezien van die ene sporadische keer dat de computer je health geeft door zijn eigen potion te gebruiken. Behalve deze momenten zijn ze nogal een sta-in-de-weg. Juist omdat je de andere karakters nodig hebt om te overleven, heb je soms het idee één of meerdere karakters te missen als je met bots speelt omdat de AI vrij knullig is. En dat kan nog weleens een snel einde van de missie betekenen.
Ga je dood, dan loop je meteen tegen een ander irritatiepuntje aan: er zijn geen savepoints. Je kunt je missie niet tussendoor opslaan en er is ook geen autosave-functie. Doodgaan betekent dan ook dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen. En als je daarvoor net 30 minuten door een level hebt gelopen, is dat behoorlijk frustrerend.
Warhammer End Times Vermintide Review

Waar zijn we in godsnaam beland?

Een feature die nog meer ergernis oproept, is het ontbreken van een map of enige richting aanwijzingen. De kans is groot dat je soms verdwaald raakt en als een kip zonder kop maar wat rondloopt. Juist omdat er niet veel te ontdekken valt in de levels, is ronddwalen niet erg leuk. Een kaart of een richting aanwijzing was dan ook een warm welkom geweest in de game.
Uiteindelijk vind je de weg wel en speel je een missie uit. Omdat dat meestal niet zonder slag of stoot gaat, wil je wel een beloning hebben voor je zwoegen. Beloningen krijg je achteraf via het bijzondere lootsysteem.
Je gooit met meerdere dobbelstenen door op een willekeurige toets te drukken. Het aantal figuurtjes op de dobbelstenen bepaalt wat voor wapen je krijgt. De kans is hiermee groot dat je geen wapen krijgt voor je favoriete karakter, maar voor een ander. Het lootsysteem is puur geluk, en dat maakt het verzamelen van een specifiek wapen net zo lastig als de staatsloterij winnen.
Heb je veel overbodige wapens, dan kan je deze om laten smelten tot een nieuw wapen. Voor vijf oude wapens kun je in je thuisbasis een nieuw wapen maken. Dit klinkt wel handig natuurlijk, maar ook dit is gebaseerd op geluk want je kan niet kiezen wat voor wapen of voor welk karakter je een wapen wil maken. Het krijgen en maken van wapens en andere dingen voor je uitrusting is dus puur geluk en dat zou niet moeten.
Warhammer End Times Vermintide Review

Toch de moeite waard?

Het gebrek aan een fatsoenlijk en eerlijk lootsysteem, het rondlopen als een blinde in de missies en het ontbreken van savepoints of autosave zijn duidelijke minpunten. Toch is de game zeer vermakelijk. Speel je met drie bekenden, dan staat de game garant voor dikke pret en uitdaging. Want er zijn maar liefst vijf moeilijkheidsgraden die op je wachten, waar je je tanden in kan zetten als je dat wil.
Met bots in je team is de game minder leuk, dus ga vooral op zoek naar echte mensen! Gelukkig ligt de game niet voor de volle mep in de winkel. Voor 37,99 euro haal je de game al in huis. Zoek je een vermakelijke co-op game voor jou en je vrienden, dan is deze game voor jou.
Warhammer End Times Vermintide Review

Vermakelijk, maar dan wel met z’n vieren

Warhammer End Times Vermintide is een leuke co-op game die het beste tot z’n recht komt met drie andere spelers. Omdat de AI van de bots tegenvalt en samenwerking zo belangrijk is doet een speelsessie met bots af aan de spelervaring. Ook het ontbreken van een save-functie, een goed werkend lootsysteem en een vorm van navigatie maken de game minder goed dan hij had kunnen zijn.
Desondanks kunnen co-op liefhebbers zich prima vermaken met deze game. Omdat de game niet voor de volle prijs in de schappen ligt, is de game een aanschaf waardig voor iedereen die van co-op houdt. Maar koop er dan wel twee of drie bij voor je vrienden, want met bots wil je deze game liever niet spelen.