This is Us Review - Vindingrijk!

zondag, 19 november 2017 om 12:38
Herinner je Crazy, Stupid, Love nog? Van deze schrijver is nu een nieuwe tv-serie verschenen: This is Us. Een serie waarin dialogen je laten huilen, glimlachen en allerlei emoties losmaken. Gesprekken zo scherp als een mes of situaties waarvan je pijn in je buik krijgt, zijn geen uitzondering zoals je zult lezen in deze This is Us Review.
De hoofdrollen van deze tv-serie worden vertolkt door Mandy Moore en Milo Ventimiglia. Zij kruipen in de huid van Rebecca en Jack Pearson. Een getrouwd stel met kids. Hoewel de twee stapelgek zijn op elkaar, zijn er genoeg beslommeringen die de twee bezighouden, wat de serie voor veel mensen herkenbaar maakt. Een huwelijk is soms hard werken, zo ervaren de twee.
This is Us Review afbeelding 1

Herkenbare dilemma's

En ook in het dagelijkse leven van andere mensen moet er geknokt worden. Vechten om overgewicht kwijt te raken, een goede positie op de arbeidsmarkt krijgen of om geliefd te worden in die ene specifieke relatie. Naast het leven van de twee Pearsons, die letterlijk in het verleden leven, krijgen we als kijker continu sprongen naar het heden. Een tijd waarin drie mensen leven die geheel verschillend zijn. Zo ontmoeten we Randall (Sterling K. Brown), een gekleurde jongeman die zijn hele leven al op zoek is naar zijn biologische vader. Hij is geslaagd op de werkvloer, maar voelt zich nooit compleet begrepen en overal geaccepteerd.
Als tweede maken we kennis met de ‘good looking’ Kevin (Justin Hartley), een acteur die is doorgebroken op tv en het vooral moet hebben van zijn goede looks. Hij heeft een goede kop, een afgetraind lijf, en beduidend minder hersencapaciteit dan Randall. Ondertussen ligt hij met meerdere meisjes in bed, wanhopig op zoek naar degene bij wie hij zich goed voelt.
This is Us Review afbeelding 2

Humoristische drama

En tot slot leert de kijker Kate (Chrissy Metz) kennen, een dame die duidelijk te veel kilo’s telt en wanhopig wil afslanken. Randall, Kevin en Kate lijken compleet andere personen en dat zijn ze ook. Toch is er een duidelijke overeenkomst: ze hebben een familieband, want ze zijn elkaars broers en zussen! Een hartverwarmende band is het, want ondanks al hun eigen problemen steunen ze elkaar door dik en dun en dat is prachtig om te zien.
Hoewel je nu wellicht een hele dramatische tv-serie verwacht is dat zeker niet het geval. This is Us voelt ‘echt’ doordat veel situaties in het dagelijkse leven plaatsgevonden zouden kunnen hebben. En het dagelijkse leven is er ook niet een van enkel problemen, althans bij de meesten niet. Naast tranen is er vaak genoeg tijd voor een lach of een absurd moment. Die onhandige en domme momenten is This is Us ook rijk en daardoor valt er genoeg te lachen.
This is Us Review afbeelding 3

Puik acteerwerk

Waarin de serie duidelijk uitblinkt is de manier waarop alle verhaallijnen met elkaar verwezen zijn en, na achttien afleveringen, samenkomen. Alles klopt en zonder de clou weg te geven zit je achttien afleveringen gekluisterd aan de buis. Wat dat betreft is het een serie waard om te bingewatchen. De gehele tijd worden flashbacks gegeven naar het verleden waarin de Pearsons leefden om zo te kijken hoe het in het heden de situatie is.
Daarbij gaan grote complimenten uit naar alle acteurs die de serie rijk is. Het acteerwerk is van uiterst hoog niveau. Elke dialoog is raak en met ieder personage bouw je wel een band op. Moore heeft daarbij trouwens een prachtige rol van zowel de jonge als de oude Rebecca en doet dat vol overtuiging. En ook Ventimiglia levert ijzersterk acteerwerk af. Het is ongelooflijk wat deze man kan. Onlangs zou je hem nog gezien kunnen hebben als seriemoordenaar in het eerste seizoen van Gotham, waarin hij kil en gewelddadig overkwam, met het haar strak achterover gekamd.
Nu is het een hartverwarmende man die zielsveel van zijn vrouw houdt en alles doet om het gezin overeind te houden. Af en toe heeft hij wel een borrel nodig omdat hij de problemen niet meer aan kan, maar vervolgens betovert zijn grijns van oor tot oor iedereen weer. Zijn rol is fantastisch én zeer belangrijk voor de verhaalvertelling. Hij speelt min of meer de hoofdrol. Enige nadeel is dat het verhaal ietsjes te langzaam op gang komt, maar daarna is alles raak.
This is Us Review afbeelding 4

This is Us Review - Dikke aanrader

This Is Us heeft een ontzettend pakkend verhaal, waarbij je na achttien afleveringen achter wordt gelaten met een gigantische cliffhanger. Een tweede seizoen is dan ook een feit. Je merkt het: wij zijn wild enthousiast over This is Us. Zoek je een geloofwaardige serie met zeer diverse personages waarbij prachtige dialogen gevoerd worden? Dan is This is Us wat voor jou. Een mooie mix van drama met humor en een dikke aanrader.