Westworld Seizoen 1 Review - Cowboys, paarden, saloons én androïden

zondag, 19 november 2017 om 13:02
Stel je voor dat je nu oog in oog zou staan met een cowboy, je een pistool kan trekken en zomaar iemand voor een saloon het hiernamaals in kan knallen. Dat lijkt verleden tijd, maar niets is minder waar in Westworld, waarin het Wilde Westen gecombineerd wordt met fictie. Lees er alles over in deze Westworld seizoen 1 review.
Anno 2017 hebben wij mensen steeds meer de neiging om alles naar eigen hand te zetten. En met technologische ontwikkelingen lijkt het onmogelijke altijd mogelijk, behalve ons milieuprobleem dan. In de tv-serie Westworld (die overigens op zijn beurt gebaseerd is op de gelijknamige film uit 1972) heeft Robert Ford (Anthony Hopkins) het in zijn bol gekregen. Wat nou als ik een pretpark maak voor volwassenen? Maar dan pret op een extreme manier en bijzondere ‘attracties’.

Robotseks

Samen met Bernard Lowe (Jeffrey Wright) richt Ford Westworld op: een themapark voor volwassenen waarin het thema ‘western’ naar het heden wordt gebracht. Op een enorm aantal hectare grond zijn complete landschappen en typische western-elementen nagebouwd. Mensen kunnen vervolgens hier naartoe reizen en hun stoutste dromen waarmaken. Seks met tig prostituees? Check. Op de vuist gaan in een saloon met een cowboy? Ergens op de trein in een verlaten zandvlakte rijden of een tijdlang op paarden rijden terwijl de zon ondergaat? De stoutste dromen kunnen uitkomen in Westworld.
Bij aflevering één (in totaal zijn er tien) valt alleen direct op dat er ook ‘ongewone’ mensen rondlopen in Westworld. Want lang niet iedereen kan dood. Wat blijkt? De makers hebben ervoor gekozen om het hele themapark vol te proppen met androïden: nagemaakte mensen. Ze hebben het uiterlijk van een mens en kunnen praten en zijn nauwelijks van ‘echt’ te onderscheiden. Al bestaan ze niet uit vlees en bloed, maar zijn ze simpelweg gebouwd en dus technisch in elkaar gezet. Niet het resultaat dus van menselijke voortplanting.
Westworld Seizoen 1 Review afbeelding 1

Lesje leren

Op een dag besluiten ook Logan (Ben Barnes) en diens maat William (Jimmi Simpson) een absurd bedrag neer te leggen om van al het moois in het park te kunnen genieten, onder het mom van zichzelf ontdekken. Logan kijkt ernaar uit en heeft geen angsten, want bezoekers weten één ding van tevoren: de androïden kunnen kapot en de mensen kunnen niet dood. Die garantie is gegeven.
Maar wat gebeurt er als de kunstmatige intelligentie van de robots steeds verder ontwikkeld lijkt te worden? Elke androïde die overhoop wordt geknald, wordt neergestoken of wat dan ook, wordt in een speciaal centrum in het echte leven opgeknapt. Kapotte onderdelen worden vervangen alsof een fiets een nieuw bandje krijgt. Klaar om weer de straat op te gaan. Op een dag komt ook Maeve (Thandie Newton) voor de zoveelste keer terug om opgelapt te worden. De makers schrikken zich alleen dood als de robot willekeurig haar ogen opent. Hoe kan dat? Ze was toch in slaapstand?
Westworld Seizoen 1 Review afbeelding 2

Grote namen

Is er wellicht iets meer aan de hand dan waar de mensen weet van hebben? Robots beschikken toch niet over een geheugen, of toch wel? Eén ding is zeker en dat is dat Westworld reuze spannend is. Continu vraag je je af hoe ver de androïden gaan en wat ze wel of niet weten én vooral wat ze kunnen. Is het wel waar dat de mensen 100 procent veilig zijn in het park?
Ondertussen staat seizoen één bol van een cast met namen waar je ‘U’ tegen zegt. James Marsden speelt een grote rol en ook die van Ed Harris is doorslaggevend voor het verhaal. De meeste credits gaan overigens uit naar Evan Rachel Wood die de androïde Dolores speelt. Zij kan het ene moment kijken als de onschuld zelve om binnen één seconde een blik op te zetten waarvan je bijna denkt dat die dodelijk is. Voor haar is een grote rol weggelegd in Westworld en veel personages zijn met haar verbonden.
Westworld Seizoen 1 Review afbeelding 3

Top visuals

Al die verhaallijnen met haar personage zijn tof om te volgen. Als je de Blu-ray koopt, loont het zeker om de extra’s te kijken waarin je een kijkje achter de schermen kijkt. En wat ook nog het vermelden waard is, is dat Westworld de eerste tv-serie is die verkrijgbaar is op 4K UHD! Dus heb je een 4K tv en speler, dan wordt al het moois dat Westworld jou biedt in mooie resoluties naar je huiskamer gebracht. De serie is prachtig gemaakt en alleen al op visueel vlak een pareltje.
Het enige wat een beetje ontbreekt is een soundtrack om je vingers bij af te likken. De serie moet het vooral hebben van het verhaal en de personages, maar het geheel had beter ondersteund kunnen worden met muziek zoals de cowboyfilms van vroeger dat wel deden. Toch bederft dat de pret niet.
Westworld Seizoen 1 Review afbeelding 4

Westworld Seizoen 1 Review - Schot in de roos

Westworld is zonder twijfel een serie die je gezien moet hebben. Alleen als je niet houdt van sciencefictionelementen is de serie niet voor jou weggelegd, maar anders is het een serie die niet in je kast mag ontbreken. De tv-serie zit waanzinnig goed in elkaar en is niet voor niets genomineerd voor vier Golden Globes en 22 Emmy Awards.