Thelma Review - Bovennatuurllijke krachten, bovennatuurlijk leuk?

maandag, 11 december 2017 om 15:59
Er zijn al een hoop films waarin er wordt gespeeld met bovennatuurlijke krachten. Ook Thelma kan bovennatuurlijke krachten gebruiken in haar film. Of dat een film bovennatuurlijk leuk maakt, lees je in deze Thelma review!
De film Thelma begint erg mooi doordat er gelijk een mooie door sneeuw bedekte omgeving wordt getoond. We zien een prachtige ijsvlakte en vissen die onder het water door zwemmen. Alles lijkt erg onschuldig. Maar er zijn toch duistere gebeurtenissen op komst.
Thelma en haar vader zijn samen op jacht en lopen over het ijs, terwijl je onder dit ijs wat vissen ziet zwemmen. Daarna vervolgen ze de jacht om een hertje tegen te komen. Terwijl de dochter naar het hert kijkt, pakt de vader zijn jachtgeweer erbij. Hij kijkt wat twijfelend wanneer hij zijn geweer plots op zijn eigen dochtertje richt.
Thelma Review

Een hoop vragen

Waarom hebben we naar deze scène gekeken? Waarom wil een vader zijn geweer op zijn dochter richten? Die vraag wekt het intro van Thelma erg sterk op, maar het antwoord hierop zal toch nog een flinke tijd uitblijven. Al snel slaat het verhaal over naar het leven van Thelma. Dit verhaal gaat niet over rozengeur en maneschijn, want er gaat van alles mis.
Met deze start wordt al snel duidelijk dat Thelma een goede opbouw kent die je als kijker nieuwsgierig zal maken. Zo heeft Thelma in de eerste dertig minuten al twee malen stuiptrekkingen waarbij ze volledig onbeheerst op de grond trilt alsof ze een epileptische aanval heeft. Het duurt het een lange tijd voor de film beantwoordt wat er nu eigenlijk allemaal gaande is. Ondertussen zit jij wel op het puntje van je stoel.
Thelma Review

Het bovennatuurlijke

Langzaam wordt het duidelijk dat er onnatuurlijke krachten in het spel zijn. Het bovennatuurlijke van Thelma drukt zich niet enkel uit in dingen laten bewegen. Het gaat verder, zo laat ze zelfs mensen verdwijnen en op andere plekken weer verschijnen. En dan hebben we het nog niet gehad over de mogelijkheid om mensen plots volledig in lichte laaie te zetten zonder ook maar in de buurt van die persoon te zijn.
Thelma Review

Haar lesbische kant

Het bovennatuurlijke komt sterk naar voren, maar is niet het enige. Naast dit bovennatuurlijke speelt er in een film een mooi liefdesthema tussen Thelma en een vriendin. Er ontstaat een lesbische relatie, die zeker voor de nodige opschudding zal zorgen.
Het maakt Thelma een erg interessant personage dat ze hierbij een christelijke achtergrond heeft. Haar ouders geloven en zien graag dat zij dat ook doet. Haar liefde staat hier lijnrecht tegenover. Zeker daar het geloof zo hevig is dat vader ooit haar hand boven een kaars hield met daarbij de boodschap: “in de hel zal het altijd zo branden.” Die gelovige achtergrond van de vader zorgt voor een interessante laag aan het verhaal, later in het verhaal.
Thelma Review

Veel totaalshots

Opvallend voor de film is dat er gebruik wordt gemaakt van langere shots. Zo start de film ook al met een shot waar heel langzaam van bovenaf op de hoofdpersoon wordt ingezoomd. Wanneer de zoom vergenoeg is, volgt de camera de hoofdpersoon terwijl deze wegloopt. Dit zorgt voor een heel rustige montage waarbij je veel bij het verhaal betrokken wordt.
Er wordt veelal gebruik gemaakt van totaalshots. Zo nu en dan zien we close ups als het hoofdpersonage bijvoorbeeld in een trein zit, maar dit wordt maar heel beperkt ingezet. Deze stijl wordt zowel aan het begin als einde van de film op dezelfde typische manier ingezet. Zo zien we meermalen vanuit vogelperspectief hoe de camera op een menigte inzoomt.
Thelma Review

Wat weinig antwoorden

Nu we het toch over het einde hebben, toen de film eindigde voelde Thelma nog niet helemaal af. Het hele avontuur zijn er vragen opgewekt, maar niet alle vragen zijn beantwoord. Zo zal je de film afsluiten met een gevoel naar meer. Het einde voelt dan ook wat gek, alsof er nog meer gebeurde wat ons als kijkers uiteindelijk niet meer wordt verteld.

Pyschodrama

Thelma is een interessante film die je tot het einde boeit. Voornamelijk omdat je wilt weten wat er nu eigenlijk allemaal gebeurt. De film laat je na het kijken met enkele vragen zitten: is Thelma daadwerkelijk bezeten, of speelt er meer? Hoe dan ook is Thelma een zeer interessant psychodrama met een flinke dosis mysterie.
Thelma draait vanaf deze maand in de bioscoop. Benieuwd wat er nog meer draait, bekijk dan eens onze lijst met filmsuggesties voor deze maand. Geen tijd om weg te gaan, op Netflix staan ook een hoop thrillers!