The Wizard of Lies Review (DVD) - Investeer maar beter niet

zaterdag, 14 oktober 2017 om 16:15
Bernie Madoff is iemand waar je wel bijna van gehoord moet hebben als je het nieuws de afgelopen jaren een beetje gevolgd hebt. Hij werd in 2008 opgepakt door de FBI wegens grootschalige fraude. Zijn daden zijn nu in een HBO film gegoten. Of deze film je investering waard is lees je in deze The Wizard of Lies review!
De meest bekende investeringsfraudezaak ooit is eindelijk verfilmd. Althans, in filmformaat dan, want eerder al verscheen er een ABC miniserie over deze zaak genaamd ‘Madoff’.
De serie focust voornamelijk op de fraudezaak, maar de twee uur durende The Wizard of Lies is gebaseerd op het boek van Diana B. Henriques en gaat meer in op de persoon Bernie Madoff en de mensen om hem heen. Wat voor persoon was hij en hoe was de relatie tussen hem en anderen, zoals bijvoorbeeld zijn vrouw Ruth (Michelle Pfeiffer)?
The Wizard of Lies Review

Indrukwekkende oplichter

Madoff richtte in 1960 een bedrijf op dat in investeringen handelde. Het was uiteindelijk één van de grootste handelaren op de NASDAQ aandelenbeurs, totdat er in 2008 ineens een enorm schandaal aan het licht kwam. Bernie had al die jaren zijn cliënten opgelicht via een soort piramidespel. Hij verduisterde zo het indrukwekkende bedrag van in totaal ruim 65 miljard dollar.
De beste man liep dus tegen de lamp en verdween uiteindelijk achter tralies voor 150 jaar. Maar hij is zich ‘van geen kwaad bewust’ en heeft al zeker geen idee heeft wat voor effect het bij zijn slachtoffers heeft. Madoffs vrouw leeft bijvoorbeeld een bijzonder luxe leventje, totdat haar man opgepakt wordt en de wereld haar de rug toekeert. En de zoons van Madoff, Mark en Andrew, hadden geen benul van de duistere praktijken van vaderlief.
Maar zij worden ook aan de schandpaal genageld zodra alles aan het licht komt. Het klinkt allemaal bijzonder interessant en verhaaltechnisch doet het zelfs een beetje aan The Wolf of Wall Street denken. Maar hoe het allemaal in beeld is gebracht zorgt ervoor dat je niet het indrukwekkende verhaal voorgeschoteld krijgt wat dit had kunnen zijn.
The Wizard of Lies Review

Verkeerde keuzes

De invalshoek van de hele film is namelijk het interview van schrijfster Diana B. Henriques met de veroordeelde oplichter. Een leuke touch aan het verhaal is dat de schrijfster van het gelijknamige boek als zichzelf in de film voorbij komt en Madoff het vuur aan de schenen legt met haar vragen. Maar hierdoor schakelt de film steeds tussen het verleden en het interview in de bajes, waardoor je niet echt gevoel krijgt bij de situaties. En echt indrukwekkend wordt het verhaal helaas nooit.
Dit komt mede doordat er gekozen is om in de film (als ook in het boek) vooral de focus te leggen op de directe omgeving van Madoff en het verhaal van de oplichter zelf vooral klein te houden. Terwijl het juist interessant is om beide aspecten te belichten van zoiets. Deels is dit gelukt doordat Madoff tijdens de interviews aangeeft dat zijn slachtoffers het aan zichzelf te danken hebben en dat hij juist probeerde zijn gezin te beschermen. Dit, door ze totaal niet bij zijn zaakjes te betrekken.
The Wizard of Lies Review

Hoofdrollen dragen de film

Het regisseerwerk en het acteerwerk maakt nog een hoop goed in The Wizard of Lies, want daarover kan geen moment geklaagd worden. Regisseur Barry Levinson (Rain Man) weet in de film de juiste acteur op de juiste plek te houden en alles dusdanig over te brengen dat het interessant blijft. En de acteurs presteren allemaal prima. Thans, voor zover hun rollen dat toelaten.
Niet ieder personage is namelijk goed uitgewerkt. Madoff wordt enerzijds geniaal neergezet door De Niro als gewetenloze oplichter. Hij heeft alleen met zijn gezin te doen. Pfeiffer presteert in de rol van zijn vrouw van nagenoeg hetzelfde niveau en datzelfde geldt voor zijn zoons.
Ze zijn overtuigende semi slachtoffers van een oplichter. En dit is misschien nog wel het best uitgewerkte element in de film. Hoe dan ook, de acteurs in de hoofdrollen dragen de film en zorgen er ieder moment weer voor dat je geïnteresseerd blijft.
Anderzijds zijn er de personen die daar weer omheen hangen. Neem de kapper van mevrouw Madoff, de treiterende bloggers die de zonen door de mangel halen of de slachtoffers in de rechtbank. Hun karakters zijn flinterdun uitgewerkt en komen totaal niet verder dan het boegeroep van achter de coulissen. En dit is erg jammer, want juist het ontbreken van beter uitgewerkte slachtoffers is er afbreuk aan het verhaal.
Dit komt ook naar voren in de interviews met de cast die als extra feature op de disc meegeleverd is. Hierin komen onder andere Robert De Niro en Michelle Pfeiffer aaan het woord, maar ook de regisseur van de film en de schrijfster van het boek wordt geïnterviewd. De extra feature gaat voornamelijk over de gespeelde karakters. Maar je proeft vooral in het interview met de schrijfster van het boek dat de verhalen van de mensen eromheen een beetje onderbelicht zijn in zowel het boek als deze film.
The Wizard of Lies Review

The Wizard of Lies Review – Niet de beste investering van je tijd

Een verhaal dat minstens net zo interessant en overtuigend had kunnen zijn als The Wolf of Wall Street. Maar dat is het nu simpelweg niet. Je mist een deel van de oplichtingspraktijken van Madoff en hebt steeds het gevoel dat er meer in zat, wat je nu door constant geschakel in de tijdlijn mist.
Het acteerwerk is verder van hoge kwaliteit, maar door de focus op te weinig personen te leggen gaat het ook hier deels mis. Onder aan de streep blijft er een gemiddeld drama over een crimineel met een redelijk interessant verhaal over. En dat is bijzonder jammer.