The Walking Dead Season 2: Episode 1 - All That Remains Review

zaterdag, 04 januari 2014 om 16:00
Met het eerste seizoen van The Walking Dead zette ontwikkelaar Telltale Games zich in één klap op de kaart als één van de beste verhalenvertellers in het videogamegenre. Wereldwijd vielen zombieliefhebbers als een blok voor Lee en Clementine, die aan de hand van jouw keuzes de zombie-apocalyps probeerden te overleven. Nu seizoen 2 eindelijk begint, nemen we controle over Clementine, maar kan Telltale Games het immense succes van deel 1 evenaren?
Vanaf het moment dat je weer herenigt bent met Clementine, is meteen goed te merken hoe anders de game wordt als je haar bestuurt. De keuzes die jij maakt zijn voor Clementine belangrijk, maar veel volwassenen luisteren simpelweg niet naar een jong meisje als het om beslissingen gaat die er echt toe doen. Dit betekent overigens niet dat Telltale Games je langs een lineair pad stuurt, maar dat je als speler andere manieren moet vinden om jouw zin door te drammen. Dit geeft een verrassend frisse kijk op het universum van The Walking Dead, waar het voor volwassenen al lastig genoeg is om in leven te blijven, laat staan voor een klein meisje.
The Walking Dead Season 2

Niet zachtaardig

Gelukkig maar dat de Clementine die we in seizoen 2 tegenkomen een stuk harder en zelfstandiger is geworden. Omdat er een flink gat tussen de twee seizoenen zit, heeft ze de tijd gehad om te leren overleven, en die technieken blijken al snel geen overbodige luxe te zijn. Natuurlijk zullen we zo min mogelijk spoilen in deze recensie, aangezien je deze game puur en alleen voor het verhaal speelt, maar geloof ons maar als we zeggen dat Telltale Games niet bepaald zachtaardig is geworden, omdat we nu met een klein meisje spelen.

Doorzoek de omgeving

Het besturen van Clementine gaat nog steeds zoals we dat van deze serie gewend zijn. Na een cutscène, waarin jij kiest wat Clementine zegt, kom je in een scène terecht waarin verschillende objecten aangeklikt kunnen worden. Soms is het slechts een voorwerp waar Clementine iets over te zeggen heeft, maar er liggen altijd wel een paar dingen tussen die het verhaal verder laten gaan. Als grote fans van de serie betekent dit voor ons dat we alle mogelijke opties afgaan, om zoveel mogelijk monologen van Clementine te horen. Je weet immers nooit wat ze te vertellen heeft als je naar een frisbee kijkt die op de grond ligt.
Al de interactieve objecten werken mee om wat extra informatie over de hoofdpersoon te geven. De spannende momenten kom je tegen in de hoofdverhaallijn, maar juist de kleine bijverhaaltjes geven Clementine dat karakter waar Lee in seizoen 1 ook zo geliefd om werd.
The Walking Dead Season 2

Walkers wachten niet op laadschermen

Wat je misschien niet meteen zal opvallen, is de verbeterde grafische stijl. De kenmerkende cartoony look is nog steeds aanwezig, maar zeker als je teruggaat naar het eerste seizoen, kun je goed zien dat het tweede seizoen er een heel stuk beter uitziet. Dit is vooral goed te zien in de lichteffecten van de game. Er zijn wat minder harde lijnen aanwezig in de gezichten van de personages en ook de animaties zijn vloeiender.
De lange laadtijden tussen de verschillende scènes zijn er alleen nog wel in overvloed, wat op sommige momenten flink de vaart uit de game haalt. Ook als een Walker je bij je been grijpt, duurt het net een paar seconden te lang voordat je weer controle over Clementine krijgt, zeker als je schijnbaar maar weinig tijd hebt om in leven te blijven.

Nieuwe gezichten

Ondanks dat er dus genoeg bloedstollende momenten in deze eerste aflevering zitten, doet All That Remains ook een prima taak om weer een hele lijst aan potentiële nieuwe verhaallijnen op te zetten. Veel van de nieuwe personages die je tegenkomt hebben hun eigen opvallende kenmerken die ongetwijfeld verder worden uitgediept naarmate het seizoen verder gaat. Het is lastig om nu al te zeggen of er wederom nieuwe klassiekers als Kenny tussen zitten, maar vooralsnog lijkt Telltale Games een interessante nieuwe mix aan personages te hebben.
Het feit dat Clementine net zo weinig weet over deze overlevenden als de speler versterkt niet alleen de band met haar, maar maakt ook de gesprekken een stuk spannender. Je hebt immers geen idee wie te vertrouwen is en omdat je ineens met een grote groep nieuwe gezichten kennismaakt, is het soms lastig om het overzicht te bewaren. Wij hebben echter ons lijstje met onbetrouwbare personen al voorzichtig ingevuld.

Het begin van iets moois

Als je ook maar een beetje genoten hebt van het eerste seizoen, dan hoeven wij jou niet te vertellen dat je ook seizoen 2 met een gerust hart in huis kunt halen. Het emotionele en indrukwekkende verhaal wordt moeiteloos voortgezet en met Clementine in de hoofdrol krijgen we een nieuwe kijk op de vergane wereld van The Walking Dead. Mocht je nog nooit een aflevering gespeeld hebben, dan raden we het je toch aan om eerst het (overigens geweldige) eerste seizoen te spelen. De band die je daar met Clementine opbouwt is nu al enorm belangrijk, en wij kunnen je haast verzekeren dat dit in de toekomstige afleveringen alleen nog maar belangrijker gaat worden. Laten we hopen dat we snel aan aflevering twee kunnen beginnen.