The UnderGarden Review

maandag, 21 maart 2011 om 16:00
Gamen is voor veel mensen een manier om te ontspannen. Toch zien we maar al te vaak agressieve mensen voorbij komen op het internet omdat zij bijvoorbeeld niet kunnen winnen of niet tegen hun verlies kunnen. Voor deze mensen is een, zo blijkt, perfecte game ontwikkeld, namelijk The UnderGarden. Hierin valt niet te verliezen of te winnen, je kunt er zelfs niet in dood gaan. De perfecte game… of toch niet?
Uitgever Atari plaatst de game The UnderGarden onder het genre puzzels. Hoewel er inderdaad puzzels in voorkomen, staan deze niet centraal in de game. Het is namelijk de bedoeling om bloemen te laten groeien door middel van stuifmeel.
Bloemen bestuiven, gezellig!
Dit doe je met behulp van een wezentje in een onderwaterwereld die uit meerdere grotten bestaat. Deze grotten zijn in eerste instantie behoorlijk sfeerloos, maar dat is in enkele seconden verleden tijd. Door met het wezentje op een groene bloem te springen, verliest deze bloem zijn stuifmeel. Door vervolgens met het stuifmeel langs de nog niet uitgekomen bloemen te zweven, zullen de bloemen in no-time groeien.
Geen echte puzzelgame
Dit is niet alleen mooi voor het oog, het brengt je ook verder in de game. Met behulp van bijvoorbeeld bonen die naar de bodem zakken, of bonen die juist naar het oppervlakte proberen te komen, zal je puzzels moeten oplossen, waarbij oplossen misschien een te groot woord is.
Elk level die je namelijk opent vanuit de hub heeft een begin en een eind, die in elk level onderbroken wordt door een hindernis. Zo heb je dus hindernissen waarbij je bonen op een steen moet leggen waardoor een andere steen de weg voor je vrijmaakt. Ook kom je bloemen tegen die een soort van bom fabriceren, hiermee kunnen dan weer grote blokken steen weggeblazen worden.
Lekkere beats
Tijdens het doorlopen van levels zal je regelmatig 'muzikantjes' tegenkomen. Dit zijn kort gezegd stenen objecten die muziek maken. Door deze muzikantjes met je mee te nemen, heb je de kans om planten te ontdekken die je anders niet zou vinden.
Het leuke van deze muzikantjes is dat ze elk een aparte beat maken, waardoor, als je er meerdere naast elkaar zet, je een erg aangenaam muziekje voorgeschoteld krijgt. Ook zonder deze muzikantjes is de muziek overigens erg rustgevend, maar een extra beat is altijd leuker.
Rustgevende gameplay met een sprankje spanning
De gameplay is net zo rustgevend, er zit namelijk geen druk achter waardoor je alle tijd van de wereld kunt nemen om een level te voltooien. In het ergste geval kom je ergens vast te zitten, maar ook hierbij ben je binnen enkele seconden weer zo vrij als een vogel.
Om er dan toch een klein beetje spanning in te houden, zitten er witte bolletjes in de game verwerkt waar je wel een klein beetje rekening mee moet houden. Stel dat je een bom met je meedraagt en je komt met die bom tegen een witte bol aan, dan zal deze bom tot ontploffing worden gebracht. Je moet dan weer terug om een nieuwe bom te halen en het opnieuw proberen.
Ontspannende game met lekkere beats
Het uiteindelijke doel van elk level is om verstopte kristallen te vinden, alle bloemen te laten bloeien en de muzikantjes te verzamelen waarna ze samen een leuk muziekje maken. Doe je dit liever niet alleen, dan kan dit ook met z'n tweeën. Onder het genot van grafische hoogstandjes en de prettige muziek zweef je zowel letterlijk als figuurlijk door de levels heen. Als je eens geen actie wilt, maar echt wilt ontspannen, dan is The UnderGarden de aangewezen game.