Bordspel: Jishaku Review

zondag, 20 maart 2011 om 17:00
In het land van de rijzende zon houden ze er soms aparte denkbeelden op na. Dat zoiets kan leiden naar creativiteit bewijst Jishaku maar weer, een spel waarin magneten centraal staan. Maar trekt het jouw aandacht ook?
Jishaku is Japans voor magneet. Dat is een goed gekozen naam want in Jishaku draait alles om 18 magnetische stenen. Kun jij deze op een speelbord leggen zonder daarbij andere stenen te raken bijvoorbeeld? En hoe zenuwbestendig ben je dan?
Jishaku
Type: bordspel
Aantal spelers: 2 spelers
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Duur: ca. 20 min.
Uitgever: Identity Games
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: € 20,-
Meteen beginnen
Jishaku is een ontzettend origineel spel. We kennen allemaal wel magnetische voorwerpen, maar waarschijnlijk niet in spelverband. Bovendien heeft Jishaku als groot voordeel dat je binnen een paar minuten de handleiding hebt gelezen waarna je meteen al kunt beginnen met spelen. Dit doe je overigens met twee spelers.
Drie spelvarianten
Er zijn drie speelvarianten die nu stuk voor stuk besproken zullen worden. Alle drie draait het er in ieder geval om dat je de magnetische stenen in jouw voordeel moet zien te gebruiken.
Spel 1
Spel is 1 is meteen de leukste speelvariant die Jishaku kent. In dit spel moeten spelers om de beurt een magnetische steen (ieder krijgt er in totaal 9 vooraf) neerlegggen in het speelbord. Het doel is om als eerste speler alle negen stenen kwijt te raken. Maar uiteraard is dit varkentje niet zomaar gewassen, want al snel zullen één of meer magnetische stenen aan elkaar klikken. Zodra dit gebeurt moet die speler deze rij stenen uit het speelbord nemen en deze in latere ronden weer zien kwijt te raken. Deze spelvariant is vrij ingewikkeld waarin de kracht ligt in zelf het hoofd koel houden en de tegenstander fouten laten maken. Dat is namelijk de enige manier om goed te kunnen winnen, erg leuk!
Spel 2
In spel 2 moet er pen en papier bij de hand komen, want nu gaat het erom zo weinig mogelijk strafpunten te scoren. Net zoals in spel 1 krijgt iedere speler 9 stenen en de bedoeling is wederom om ze in het speelbord te plaatsen. Maar zodra er nu stenen aan elkaar gaan klikken, betekent dit strafpunten: één voor elke 'geklikte' steen. Het spel is afgelopen zodra een van de spelers alle magneten geplaatst heeft in het speelbord, degene met de minste strafpunten wint dan.
Spel 3
Hoewel het leuk is dat Jishaku drie spelvarianten kent, is spel 3 wel de minst leuke variant om te doen. In deze variant moet er eerst een startpositie gecreëerd worden, voordat er echt gespeeld kan worden. Die startpositie wordt gecreëerd doordat spelers om de beurt een willekeurige steen plaatsen in het speelbord. Als er 1 of meer stenen aan elkaar klikken, moeten deze uit het speelbord worden gehaald. Zodra tien stenen op het bord liggen, begint het spel.
Waar in spel 1 en 2 het niet de bedoeling is om magneten aan elkaar te laten klikken, is dit juist wel de bedoeling in spel 3. Iedere speler moet om de beurt een steen plaatsen en de bedoelig is dat zoveel mogelijk magneten hieraan gaan klikken. Hiermee verdien je punten, degene die als eerste 12 punten scoort, wint!
Leuk, voor even
Jishaku is een spannend spelletje. Je zult merken dat het vrij lastig is om zomaar even de magneten op het bord te leggen, want de magneten zijn zwaar, maar dan ook zwaar magnetisch. De uitdagingsfactor ligt dan ook hoog! Wel is het zo dat de drie speelvarianten zo gespeeld zijn en dieper dan dit gaat het niet. Dat maakt Jishaku een leuk en simpel spelletje waaraan je zo kunt beginnen, maar een die niet geslaagd is om uren achter elkaar te doen.
Pluspunten:
+ origineel
+ 3 spelvarianten