The Stanley Parable Review

zondag, 17 november 2013 om 17:00
Als gamers nemen we bepaalde zaken voor lief. Als we met Call of Duty een straat inlopen, weten we dat er aan het einde van die weg een checkpoint op ons ligt te wachten. The Stanley Parable zet heel dit principe op zijn kop en laat je nadenken over de basisregels van videogames.
Alles draait in The Stanley Parable om het vertellen van een verhaal. Zoals de naam al doet vermoeden speelt Stanley de hoofdrol, maar wat er met hem gebeurt bepaal jij. Voordat we in de huid van deze knul kruipen krijgen we eerst wat korte informatie. Stanley verdient zijn geld door op werkdagen knoppen in te drukken. Waarom dat van belang is weet hij niet, hij weet alleen dat hij gek is op het indrukken van knoppen. Als hij op een dag achter zijn computer vrolijk zit te tikken, stopt de stroom aan opdrachten ineens. Dit heeft Stanley nog nooit meegemaakt.

Stem in je hoofd

Al deze informatie krijgen we tot ons via een charmante verteller, die geheel in Bastion-stijl alle acties die je uitvoert uitlegt en beoordeelt. Deze beste man is dol op het vertellen van verhalen, maar heeft wel graag dat dit op zijn manier gaat. Toch zijn er genoeg manieren om het verhaal compleet uit zijn verband te rukken en dat is waar The Stanley Parable om draait. Het houdt de game-industrie een spiegel voor wat gameverhalen betreft, en dat is heel komisch.
Zodra je namelijk weet dat het dwarszitten van het verhaal zo grappig is, grijp je iedere kans aan om niet het bedoelde pad te bewandelen. Er zijn dan ook tal van mogelijkheden ingebouwd om aan te rommelen met de loop van het verhaal, zodat je bij één van de tientallen verschillende eindes terechtkomt.

Niet traditioneel

Let wel op, dit is geen traditionele game. Er is geen duidelijk doel, puzzels zijn nauwelijks aanwezig en er is ook geen eindbaas die op je wacht aan het einde van de game. Zie The Stanley Parable vooral als een parodie, maar wel een verdomd goede die je gegarandeerd meerdere malen aan het lachen krijgt. Het liefst verklappen we zo min mogelijk, maar ga er maar vanuit dat voor bijna alles wat je doet, de verteller zijn mening klaar heeft. Zelfs als je te lang stil blijft staan begint hij ongeduldig te worden en begint hij te omschrijven hoe interessant Stanley de kamer vindt waar hij op dat moment staat.

Hetzelfde gangetje

Juist omdat dit een game zonder duidelijk doel is, is het ook lastig om te bepalen of dit een game voor jou is. Als je veel met games bezig bent, en je ook veel verhalen in games gevolgd hebt door de jaren heen, kun je ervan uitgaan dat je ook de kleine verwijzingen naar populaire games wel snapt. Weet echter wel waar je aan begint, want om echt waar voor je geld te krijgen zul je de game keer op keer uit moeten spelen.
Er zijn namelijk genoeg zijpaadjes te vinden, maar pas als je weer helemaal van voor af aan begint krijg je de mogelijkheid om juist linksaf te gaan waar je eerst rechtsaf ging. Het is dus onoverkombaar dat je meerdere malen dezelfde tekst te horen krijgt en door dezelfde ruimte loopt, maar dit maakt het des te leuker als je weer een nieuwe gang ontdekt naar een nieuw einde van je avontuur.

Unieke spelervaring

The Stanley Parable is een aparte game, maar zeker eentje die je een avondje gespeeld moet hebben als je een hardcore gamer bent. Misschien zorgt die verteller er zelfs voor dat je voortaan anders gaat kijken naar het verhaal dat je volgt in games. Als bovenstaande trailer je ook maar een beetje nieuwsgierig maakt, wacht dan niet langer met het spelen van deze unieke game.