Deadfall Adventures Review

maandag, 18 november 2013 om 15:00
Er komen regelmatig games uit die het shooter genre combineren met het actie avonturen genre. Tussen al deze goede en minder goede games is nu Deadfall Adventures te vinden, een game die hier en daar wat pikt, maar ook zijn eigen ding probeert te doen. Wij ontdekten Deadfall Adventures voor jullie, maar de vraag is natuurlijk: Ontdekten wij een juweeltje of vonden wij iets wat beter achter had kunnen blijven?
Deadfall Adventures speelt zich af in 1938, waar de antiheld James Lee Quatermain, die wel wat weg heeft van Indiana Jones, een dame met veel te grote ballonnen moet escorteren om een artefact uit een tempel te halen. Hijzelf gelooft niet in alle verhalen rondom de eeuwenoude tempels, met zombies en vloeken, maar daar gaat verandering in komen.

Geen A-kwaliteit

Laten we maar direct met de deur in huis vallen bij dit geval. Deadfall Adventures geeft om de zoveel tijd een teleurstelling die je moet verwerken. Het is een game die probeert iets leuks neer te zetten, maar daarin niet verder komt dan een matige probeersel. Dat begint al bij het opstarten van de game. Als je Deadfall Adventures voor het eerst opstart, zal deze namelijk in de standaard resolutie starten. Daar komt ook direct het eerste nadeel de hoek om.
Als je de resolutie wil veranderen, loopt de game eerst een aantal keren vast en moet je deze opnieuw opstarten. Na een paar keer proberen is de resolutie dan toch oké en loopt de game door. Het duurt even, maar dan heb je ook wat, zeg maar. De game oogt na het veranderen van de instellingen direct een stuk beter en zelfs een beetje indrukwekkend.
De omgevingen zien er lekker uit en er is niet echt iets op aan te merken, behalve dan dat het af en toe wel erg kunstmatig overkomt. Dat laatste zit hem vooral in de bewegingen van dingen en de animaties over het algemeen. Alles, en dan met name de karakters in de game en de filmpjes, beweegt enorm nep. Je zou er bijna van willen gaan huilen als je de animaties van de karakters af en toe ziet. Hetzelfde geldt voor de personages op zich. Ze zijn er wel, maar komen allemaal nogal cliché over. Dat geeft meteen een hele verkeerde draai aan de sfeer die de game met zich meebrengt en doet het spel eigenlijk alleen maar schade toe. Natuurlijk kom je in andere games ook genoeg van die typetjes tegen die met one-liners gooien alsof het niks is, maar dat zijn dan één of twee karakters. Deadfall Adventures zit vol met dit soort gasten en dat is simpelweg niet goed.

Niet echt slimme vijanden

Waar de game de plank ook redelijk misslaat, is de intelligentie van de vijand. Als je op een groepje vijanden afloopt - de Nazi's in deze game - kun je ze eigenlijk zomaar doodschieten. Ze lopen maar wat rond en schieten zo nu en dan een keer terug, maar echt slim komen ze niet over. Natuurlijk zitten er wel wat spannende momenten in de game, maar deze hangen vaak niet af van de menselijke vijanden. Dit komt dan door de andere tegenstanders, zoals de mummies. Voor weer andere vijanden heb je speciale manieren nodig om ze te verslaan, zoals je zaklamp. Deze maakt bepaalde vijanden kwetsbaar zodat je ze dood kunt schieten. Een leuk element, maar dat hebben we al eerder gezien en dan wel in Alan Wake.
Ook de overige elementen, zoals de wapens, getuigen niet van originaliteit. Het spel speelt zich natuurlijk af in 1938, maar dan nog hadden de wapens meer kunnen zijn dan revolvertjes en semi-automatische Nazi wapens. Wat dan weer wel leuk is, is dat je kunt dual-wielden.
Gelukkig is de game niet alleen maar schieten. Het is ook een avonturen game en dat betekent dat je ook dingen uit zult moeten zoeken en van het standaard pad af moet wijken. Als je dit doet, loop je regelmatig verborgen schatten tegen het lijf die je sterker maken. De puzzels in de game zijn vermakelijk, maar zo nu en dan zitten er ook vallen in een dergelijke puzzel verwerkt die dan wel weer frustrerend kunnen zijn. Zo stort er wel eens een vloer in of moet je in een bepaalde volgorde platen activeren. Maak je hierin één fout, dan kun je opnieuw beginnen bij het vorige checkpoint.

Deadfall

Al met al is Deadfall Adventures niet een hele slechte game, maar het is ook niet te zeggen dat het een nou een denderend succes is. Het spel slaat op bijna alle vlakken wel ergens de plank mis. Grafisch is het leuk, maar de animaties zijn tergend slecht. De personages zijn ook niet echt top en de clichés gutsen van je scherm op alle vlakken. Dan ontbreekt er de originaliteitsprijs bij de wapens en komt het stukje jatwerk uit Alan Wake ook nog om de hoek kijken. Nee, Deadfall Adventures had eigenlijk beter in een donkere grot kunnen blijven zitten.
Cijfer: 5