The Revenant Review (Blu-ray) - Bijna een documentaire

zondag, 10 juli 2016 om 14:27
Leonardo DiCaprio heeft het gevoel eerder bezig geweest te zijn met een documentaire dan een film, zo belangrijk was de natuur in The Revenant. En hij, hij sprak zelden. De formule bleek goud, want DiCaprio won zijn eerste Oscar. The Revenant is inmiddels uit op Blu-ray.
The Revenant vertelt een prachtig verhaal, één die onze Ralph al uit de doeken deed toen hij naar de filmvoorstelling ging. De reactie onderaan dat artikel is overigens geheel ongegrond. Want The Revenant is helemaal geen onwaarschijnlijk verhaal met een typische Amerikaanse held.
The Revenant <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201607/t/the-revenant.jpg" />

Een stukje volkskunde

Daarom is het goed dat nog te benadrukken: The Revenant is gebaseerd op een waargebeurd verhaal van een man die boven zichzelf uitstak onder extreme weersomstandigheden. Eigenlijk kun je The Revenant ook wel beschouwen als een stukje volkskunde, wat onderdeel uitmaakt van de Amerikaanse geschiedenis. En DiCaprio vertolkt alleen maar de opdracht die hij heeft gekregen en is er dus totaal niet op uit om een held te spelen.
Zie je hem daarmee te koop lopen? Nee, helemaal niet. Wat je wel ziet is een man worstelen met diverse dilemma’s. De rode draad is de relatie tussen vader en zoon, een thema dat in elke film van regisseur Alejandro Gonzalez Inarritu terugkeert. Hugh Class (DiCaprio) dealt met extreme weersomstandigheden en dealt met de ‘problemen’ tussen bevolkingsgroepen. Zelf is hij blank, maar heeft een kind van een Indiaanse moeder; iets wat totaal niet begrepen wordt door de (blanke!) mensen om hem heen.
Zo heeft DiCaprio steeds problemen met John Fitzgerald, een rol die voortreffelijk door Tom Hardy neer wordt gezet. Pas als je de extra’s op de Blu-ray bekijkt van The Revevant heb je eigenlijk in de gaten van de regisseur heeft proberen te doen: het neerzetten van een verhaal met diepere lagen. Zo zegt hij in een interview dat racisten niet per definitie slechte mensen zijn, maar eerder door onwetendheid mensen een hoop schade en pijn kunnen aanrichten. Met die gedachtegang heeft hij Fritgerald neer willen zetten. Niet als een ultieme slechterik, maar iemand die domme dingen doet omdat hij van bepaalde zaken niets begrijpt.
Een interessante gedachte. Minstens zo boeiend is de natuur die continu op de voorgrond treedt. Soms denk je dat je DiCaprio ziet acteren, maar met zoveel graden onder nul in het ijs zakken, is het geen peulenschil om te acteren. Dan voelt een acteur écht de pijn. Niet dat de Oscar-prestatie minder is, in het geheel niet. Want besef je wel: DiCaprio heeft ver moeten gaan voor zijn rol. Als een vegetariër bizonlever opeten moet geen pretje geweest zijn bijvoorbeeld!
The Revenant review

Uitblinker

Hij blinkt dus zeker uit. Al is dat zeker de verdienste van de cast om hem heen én de regisseur. Wie The Revenant goed bestudeert, ziet in dat dit niet zomaar een film is. De prachtige landschappen lijken regelrecht uit een documentaire te komen. Een resultaat waarvoor de gehele crew na 5 weken filmen nog moest veranderen van locatie omdat er niet voldoende sneeuw was (klimaatverandering!). Canada werd verruild voor Argentinië.
En wat je ziet als kijker is hoe een man, Glass, omgaat met de problemen van die natuur. Alejandro zegt heel terecht ergens op de extra’s dat mensen tegenwoordig continu bezig zijn met de wereld aan te passen naar hun eigen wensen. Terwijl als je de wilde natuur instapt, geen andere keuze hebt dan je aanpassen aan die wereld. Een omgekeerde wereld dus, waar maar weinig mensen bij stil staan.
The Revenant review

Chapeau!

Alles bij elkaar zorgt ervoor dat The Revenant niet alleen en goede film is met een puike prestatie van DiCaprio, die na tig nominaties eerder eindelijk nu wél die Oscar heeft. Maar de film is meer dan dat: het buitengewone verhaal van een man die vocht voor wat hij waard was. Dat heroïsche, doch waargebeurde verhaal, wordt op fraaie en poëtische manier vormgegeven voor Alejandro.
Mocht je de film gemist hebben in de bios, is de Blu-ray een aanschaf waard. Maar ook als je hem al wel gezien hebt, wil je de 45 minuten durende documentaire die erop staat niet missen. Want daardoor zie je film pas echt in het juiste daglicht en kun je ‘m eigenlijk nóg meer waarderen dan je al deed. Chapeau!