The Revenant Review - Schittert op elk vlak

woensdag, 20 januari 2016 om 11:28
Regisseur Alejandro Inarritu verbaasde vorig jaar vriend en vijand met zijn film Birdman. Misschien wel het meest spraakmakende aspect was het camerawerk van Emmanuel Lubezki, waardoor het leek alsof de film opgenomen was in één shot. Kunnen Inarritu en Lubezki weer dezelfde kwaliteit afleveren met The Revenant?
De film begint verradelijk kalm, met een kabbelend beekje door een bos vol met eeuwenoude bomen. Die serene rust wordt al snel verstoord wanneer Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) de trekker overhaalt van zijn jachtgeweer en in één schot een enorme elk van zijn leven beroofd. Glass is onderdeel van een groep pelsjagers en hij heeft de taak om de groep te leiden door het verwilderde landschap van de Amerikaanse frontier in 1820.
The Revenant <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201601/t/the-revenant-review.jpg" />

Vluchten voor de indianen

Vlak voordat de groep klaar is om te vertrekken naar de enigszins bewoonde wereld, worden ze aangevallen door indianen van de Ree-stam. Van de ruim dertig jagers is al snel nog maar een handjevol over, die weten te ontsnappen, maar die tevens weten dat snelheid de sleutel is als het gaat om het ontsnappen aan de Ree. Het helpt dan niet mee dat Glass bij een verkennende tocht wordt aangevallen door een beer en een haartje verwijderd is van de dood.
De leider van de overlevende jagers, Kapitein Andrew Henry (Domhnall Gleeson), heeft niet veel keuze als hij Glass moet achterlaten, samen met Glass zijn zoon Hawk (Forrest Goodluck), de jonge Bridger (Will Poulter) en de verradelijke John Fitzgerald (Tom Hardy). Met de Ree op hun hielen duurt het niet lang voordat de chaos is toegeslagen en Glass aan zichzelf is overgelaten om zijn weg terug te vinden naar veiligheid en om zijn dorst naar wraak te lessen.
The Revenant review

Overleven in de wildernis

Tijdens de slopende tocht van Glass vraag je je al snel af wat het grootste gevaar is: de natuur, de indianen of toch de tijd? Het landschap van The Revenant bestaat voornamelijk uit sneeuw, ijs, kolkende rivieren en een snijdende wind. Het kost dan ook niet veel inlevingsvermogen om te begrijpen dat de omstandigheden bijna ondraagbaar zijn en wij hebben ook geregeld de koude rillingen ervaren.
De barre omstandigheden komen nog meer tot leven dankzij Leonardo DiCaprio, die weer een geweldige rol neerzet en perfect de achtbaan van emoties, die Glass zal moeten ervaren, op het witte doek tovert. Maar niet alleen DiCaprio zit lekker in zijn rol in The Revenant, ook de rest van de jagers komt over als rauwe mannen die alles doen om te overleven, met name Tom Hardy laat weer zien hoeveel diversiteit aan rollen hij bezit. Het is dan ook zeker geen verrassing dat DiCaprio en Hardy beide zijn genomineerd voor een Oscar.
The Revenant review

Oscarwaardig camerawerk

Maar niet alleen de acteurs zijn genomineerd, ook regisseur Inarritu en cameraman Lubezki zijn in de race voor een Oscar en dat is zeker verdiend. The Revenant is niet opgenomen in ‘één shot’, maar Lubezki weet nog steeds prachtige, lange shots neer te zetten en die komen helemaal tot hun recht tijdens heftige actiescenes. De lens beslaat ook meerdere keren door de adem van DiCaprio, waardoor je pas doorhebt hoe dicht de cameraman op de acteurs heeft gezeten.
Inarritu laat in The Revenant niet alleen de acteurs tot hun recht komen, maar ook de omgeving. The Revenant zit vol met hemelsbrede shots van een landschap dat zo mooi, maar oh zo dodelijk is. Zijn beslissing om de film chronologisch - wat een zeldzame manier is bij het maken van films – in de natuur op te nemen over een periode van tachtig dagen is een geweldige geweest. Het moet de acteurs tot het uiterste hebben gedreven, maar gezien het eindresultaat was dat het zeker waard.
Het enige wat aan The Revenant en Inarritu is op te merken is dat op een gegeven moment de film wat focus verliest. Het lijkt alsof Inarritu iets teveel aan het focussen was op de natuur en daardoor de film soms uit het oog heeft verloren. Gelukkig pakt The Revenant de draad daarna snel weer op en trakteert ons op een enorm spannende finale, waarbij wij achteraf even onze billen van elkaar moesten scheiden.
The Revenant review

The Revenant is een meesterwerk op elk gebied

Inarritu heeft met The Revenant bewezen dat Birdman niet een eensdagsvlieg was. De film schittert op elk vlak, van cameravoering, acteerwerk en locaties tot een toepasselijke soundtrack. The Revenant laat op bijna geen enkel moment de kijker ontspannen en tweeënhalf uur lang in spanning zitten. Het zal ons zeker niet verbazen als The Revenant de grote winaar wordt bij de Oscars en wat ons betreft mag er eindelijk eentje naar Leonardo DiCaprio gaan.