The Nun Review (Blu-Ray) - nog een Conjuring spin-off?

zaterdag, 26 januari 2019 om 10:01
the nun review blu ray nog een conjuring spin off 145562 1
Het universum van The Conjuring is al twee keer uitgebreid met een spin-off, maar is afgelopen jaar nog een keer uitgebreid. De kwaadaardige poppen hebben Warner Bros. Pictures even terug in de kast gezet en in plaats daarvan hebben ze nu een kwaadaardige non tevoorschijn getoverd. Is deze duivelse non net zo vermakelijk als een kwaadaardige pop? Je leest het in onze review van de blu-ray van The Nun.

Geen cola tijdens deze film, maar heilig water

Tijdens deze film kun je de cola beter weglaten en beter wat heilig water gaan drinken. Dit verhaal is namelijk alles behalve heilig en bevordert nou niet per se je geloof in God. In The Nun speelt het verhaal zich af in een klooster in Roemenië. Hier neemt een jonge non uit een geheimzinnig klooster haar eigen leven.
Deze zelfdoding prikkelt de aandacht van een aantal hogere pipo’s, het Vaticaan. Deze besluiten een priester en een jonge leerling, die op het punt staat haar laatste geloften af te leggen, naar dit klooster te sturen. Ze komen een kwaadaardige kracht tegen die al eerder is verschenen in The Conjuring 2. Een Duivelse non, die zorgt voor een slagveld tussen het leven en de dood.
Wat dat betreft zou de film een aanwinst kunnen zijn voor het universum waarin The Conjuring zich afspeelt. Is het uiteindelijk niet genoeg met het aantal films dat de serie ondertussen al heeft? Zeker niet, want dit jaar komt er nog een Annabelle en volgend jaar komt er nog een Conjuring. Nog een deel van The Nun zit er ook dik in, aangezien dat bij alle films binnen het universum van The Conjuring wel gebeurt.
Foto met het klooster en hoofdpersonen.

Bijzonder idee, maar ook bijzondere uitwerking?

Het is moeilijk om na zo veel horrorfilms die te maken hebben gehad met demonen nog met nieuwe ideeën te komen. Een bezeten non is iets nieuws en bijzonders en als je dit goed weet uit te werken kan dit goed uitpakken. Dan ben je namelijk anders bezig dan andere horrorfilms en is het mogelijk om het horrorfilmcliché te doorbreken.
Helaas kan zelfs The Nun niet het horrorfilmcliché doorbreken. Er waren genoeg momenten die al duizend keer waren gebruikt in films. Denk bijvoorbeeld aan alleen door bespookte gangen lopen. Ieder weldenkend mens kan zich bedenken dat wanneer je door zo’n gang loopt, vooral als het een bespookt klooster is, dat je dan eventueel wel eens in aanraking zou kunnen komen met die duivelse non waar iedereen het over heeft.
In onze review van Annabelle kun je lezen dat dit hier ook al gebeurde. Misschien dat in de volgende spin-off van The Conjuring-serie de makers eindelijk een film maken die gebruikt maakt van een bijzonder idee zonder clichés.
Door de gangen wandelende chick

Visuele effecten sloegen soms net even mis

Naast horrorclichés maakt Warner Bros. Pictures ook gebruik van goede visuele effecten. Als je kijkt naar het gezicht van die duivelse non, dan kun je duidelijk zien dat de make-up fantastisch gedaan. Je walgt namelijk zodra haar hoofd in beeld komt. Helaas zijn niet alle visuele effecten even goed. Op een aantal momenten is het namelijk overduidelijk dat iets nep is.
Wanneer bijvoorbeeld bloed van een lijk wordt aangeraakt om te kijken of het vers is zie je dat het geen echt bloed is. In vergelijking met echt bloed is het namelijk veel te helder. Het is een beetje vergelijkbaar met nepbloed van Ben Nye. Het is jammer dat als gewone kijker (dus niet iemand die gespecialiseerd is in make-up) dit al direct te zien is, want dat verpest wel een beetje de sfeer van de film.
Duivelse non

Acteerwerk overtuigender dan make-up duivelse non

Het acteerwerk is in tegenstelling tot de make-up van de duivelse non wel zeer indrukwekkend en overtuigend. De acteurs en actrices zijn zowaar namelijk goed. Je hebt soms dat de spelers in een film namelijk net zo slecht zijn als het horrorverhaal, maar in The Nun zijn deze beter. Neem bijvoorbeeld Taissa Farmiga die de hoofdrol speelt in de spin-off. Ze heeft al eerder in het horrorgenre gespeeld.
Farmiga is namelijk al bekend van American Horror Story. De serie American Horror Story zit boordevol bizarre karakters waarvan zij er meerdere keren eentje heeft gespeeld. Farmiga weet in iedere rol op te gaan en een overtuigend karakter neer te zetten. Zij is dus zeker een van de hoogtepunten in The Nun. Ook al speelt ze een andere rol dan dat we van haar gewend zijn.
Naast Farmiga schittert Demián Bichir als de pastoor. Ook deze man zet een overtuigende en goede rol neer. Hij speelt een pastoor met een heftig verleden en veel spijt van de dingen die zijn gebeurt. Farmiga en Bichir versterken elkaar door de hele film heen met hun acteerwerk en zetten samen al een uitmuntend stukje acteerwerk neer.
Verder speelt ook Bonnie Aarons een belangrijke rol in The Nun. Zij speelt namelijk niemand minder dan de kwaadaardige non. Haar acteerwerk is prima, maar Aarons moet dan ook alleen een beetje kwaadaardig doen en walgelijk schreeuwen in de camera. Ze heeft misschien twee zinnen gezegd in de hele film.
Helaas verpesten de zinnen die ze moet zeggen in de film wel een beetje de sfeer. Hoe meer Aarons in beeld komt en een persoonlijkheid krijgt, hoe minder geloofwaardig alles wordt. Na een tijdje is de make-up van de duivelse non zelfs minder eng omdat je haar hoofd elke keer zo duidelijk in beeld ziet verschijnen. Als de omgeving ietwat donkerder is en de kwaadaardige non doorgaat met boos gegrom is het allemaal net wat overtuigender.
hsdbtjehrt

Bonusmateriaal

Het grommen van de duivelse non was natuurlijk heel diepzinnig en zorgt voor veel toegevoegde waarde. Zie het sarcasme. Het grommen heeft wel meer toegevoegde waarde dan het bonusmateriaal. Niet iedereen heeft interesse in nog extra beelden die uit de film zijn gehaald. Er zitten geen extra jumpscares in of spannende onderdelen, dus veel interessanter wordt het niet als je de tijd zal gaan nemen om het extra materiaal te kijken. Wel moeten we nageven dat als je de extra beelden kijkt dat je de karakters wat beter leert kennen.
Je leert meer over de achtergrondverhalen van de karakters uit The Nun en dit kan leuk zijn al heb je ook meer interesse in het universum van The Conjuring. Verder zullen de extra beelden helaas niet je leven verbeteren en is het gewoon wat extra moeite om te kijken.

The Nun Review - Warner Bros. Pictures sloeg soms net even de plank mis

Over het algemeen is The Nun best een goede horrorfilm. De visuele effecten zijn mooi gedaan, maar dan is het soms net iets te duidelijk nep. Het idee van een kwaadaardige non is vernieuwend, maar toch gooit Warner Bros. Pictures soms net even een horrorfilm clichétje erin wat ervoor zorgt dat The Nun het net niet is.
Toch is The Nun wel degelijk een leuke film om te kijken al ben je fan van de The Conjuring films. Dan is het ook zeker een aanrader. Als je toch moet wachten op de volgende Conjuring film kun je namelijk net zo goed deze film gaan kijken, maar verwacht er niet te veel van. The Conjuring is namelijk duidelijk beter.