The LEGO Movie 2 review - Is de LEGO en DUPLO mix ook awesome?

vrijdag, 01 februari 2019 om 11:50
"Everything is awesome", een zin die na het kijken van de eerste film nog steeds door je kop galmt. De eerste LEGO The Movie wist ontzettend veel harten van LEGO-fans te stelen. Het succes werd weer herhaald met LEGO Batman The Movie. In de The LEGO Movie 2 review kijken we of deze film ook 'awesome' is.
Ook deze keer probeert hoofdrolspeler Emmeth het prachtige leventjes te leiden wat het eerste deel voor hem zo 'awesome' maakte. Maar het leven wordt voor hem en zijn LEGO-vrienden ontzettend lastig gemaakt, als blijkt dat ze niet langer het enige speelgoed in de speelruimte zijn. De ruimte moet worden gedeeld met DUPLO, het schattige en tevens kinderlijke speelgoed dat er liever uitziet dan het eigenlijk is. DUPLO lijkt wel duivels.

Pas op voor DUPLO!

Voordat je ook maar enigszins in het verhaal bent gekomen, word je in een vrij plotuitleg gegooid waarin DUPLO de macht overneemt en alles verwoest wat maar los en vast staat. Wanneer je de eerste film niet hebt gezien wordt het lastig om enige connectie met de grote hoeveelheid personages te voelen. Schattige DUPLO-hartje proberen je hart weg te laten smelten als ze met een meisjesstem je gedag zeggen, als ze al ontploffen voordat je als nieuwe kijker alle plastic figuurtjes echt hebt leren kennen.
In de eerste minuten van de film wordt snel duidelijk dat DUPLO op geen enkele manier te vertrouwen valt. Maar dan trappen de makers van de film op de rem en is er ruimte om het verhaal toch wat rustiger te benaderen. Er blijkt een oplossing te zijn om DUPLO en LEGO met elkaar te laten verzoenen. De koningin van DUPLO wil in het huwelijksbootje treden met de leider van de LEGO-figuren. En wie is nu de meest geschikte kandidaat?
The LEGO Movie 2 review

Batman gaat trouwen!

Juist, Batman! Hier komt de humor van de film echt naar boven. Deze leider is Batman en voor hem is er geen denken aan dat hij ooit met iemand zal trouwen. Maar sowieso ondergaat Batman in deze film een enorme metamorfose. Zijn zwarte pak wordt dan ook eventjes ingeruild voor een glitterpakje. Het is net alsof Batman net een nieuw lid van de toppers is geworden. Dat zou voor de vier zangers geen verkeerde zaak geweest als de zware stem van Batman even zou worden gematcht met de hoge noot van Gerard Joling.
Batman toont heel veel verzet tegen het opgedrongen huwelijk, maar dan speelt de koningin een heel slimme truc. Door hard to get te spelen, begint Batman opeens naar haar te verlangen. Batman kan het niet verdragen dat ze zogenaamd verliefd is op zijn eeuwige rivaal Superman en voor de vleermuis ook maar na heeft kunnen denken valt hij op zijn knieën om de vrouw van zijn dromen een LEGO-ring aan te bieden. Dit (en andere scènes) zijn ontzettend grappig ingesproken en geanimeerd. Je komt niet bij van het lachen!
The LEGO Movie 2 review

Dit blijft in je hoofd hangen!

De humor zit ook in hoe deze film zichzelf niet al te serieus neemt. Waar in het eerste deel 'Everything is Awesome' de film lichtelijk in een musical veranderde, wordt er ook deze keer weer flink gezongen. Er is één nummer dat je echt niet meer uit je hoofd kunt krijgen: 'The Song That Will Get Stuck Inside Your Head'. Letterlijk, dat is bijna de enige zin die het hele nummer wordt gezongen! Je krijgt het irritante zinnetje niet meer uit je hoofd. Gelukkig wetende makers zelf ook dat het nummer irritant is. Ze drijven er zelfs de spot mee.
In de hele film zitten sowieso meerdere nieuwe nummers die toch wel je aandacht weten te trekken. Zo krijgt de koningin van de DUPLO een heel liedje om duidelijk te maken dat ze niet kwaadaardig is. Batman begint zelfs een stukje te rappen. Wanneer het einde van de LEGO-wereld nabij komt wordt er zelfs een grappige parodie gemaakt op Everything is Awesome. Niets is geweldig, alles gaat naar de knoppen, tijd om depressief te zijn!
The LEGO Movie 2 review

Voorspelbare plottwists

Als kijker is er daarentegen geen enkel moment waarin je je neergeslagen hoeft te voelen. Dit prachtige geanimeerde LEGO-werk weet je van begin tot einde te boeien. Daardoor kun je het iets zwakkere plot wel vergeven. Zo zijn er veel momenten waarbij dingen gewoon lijken te gebeuren omdat er op dat moment iets moet gebeuren. Zo is er een moment dat Emmeth even lijkt te sterven, maar dan wordt hij door een mysterieuze Hercules-achtige kerel gered. Ondanks dat het later wordt uitgelegd, lijkt het uit de lucht te vallen.
Er zijn trouwens wel meer plotmomenten waarbij het lijkt alsof dingen uit de lucht vallen en alleen daar zijn om het plot vooruit te helpen. Uiteindelijk is het verhaal van de film misschien wel het zwakste deel van de film en leunt deze film erg op de humor. Dit komt voornamelijk door het ADHD-gehalte van de film. (Eerdere The LEGO Movie maakten zich hier ook schuldig aan) Alles gebeurt in sneltreinvaart en daardoor voelt het plot hier en daar wat wankel aan. Als er dan ook nog plottwists zijn die je van mijlenver zag aankomen, is toch wel duidelijk dat er nog wat meer aandacht had mogen worden gegeven aan storytelling.
The LEGO Movie 2 review

THE LEGO Movie 2 review - Everything is Awesome?

Maar dat het plot wat minder sterk is, hoeft de pret niet te bederven. Uiteindelijk komen al je favoriete LEGO-figuren weer terug en worden ze aangesterkt door flink wat grappige DUPLO-figuren. Aan humor ontbreekt het niet wanneer een DUPLO-banaan de meest maffe stunts uithaalt. Opnieuw wordt hier een film gebracht die leuk is voor jong en oud. En ondanks dat niet alles geweldig is, blijft deze film nog wel even in je hoofd hangen!