Legends of Tomorrow Seizoen 2 Review - Alleen voor de echte DC geeks

zaterdag, 24 maart 2018 om 12:04
legends of tomorrow seizoen 2 review 128334 1
Superhelden zijn hot. Al willen de personages uit Legends of Tomorrow liever geen superhelden genoemd worden. Zij zijn ‘legends’. Is dat cooler? Geen idee. In ieder geval is het tweede seizoen nu fysiek in de winkelschappen beland en in deze Legends of Tomorrow Seizoen 2 review lees je alles over de legendes van DC.
Het is alweer een jaar geleden dat we op de proppen kwamen met het eerste seizoen van The Legends of Tomorrow. Een seizoen dat we beoordeelden met een 7.5. Nu mogen we in zeventien afleveringen (van zo’n 40 minuten per keer) verder in een vervolgseizoen. Dit keer wacht een nieuwe missie voor onze oude vrienden.
Jawel, de bekende koppen uit seizoen 1 zijn weer van de partij. Denk aan Sara Lance, Atom, Heat Wave, Dr. Martin Stein, Rip Hunter en Firestorm. Seizoen 2 krijgt daarnaast versterking van een paar nieuwe koppen, waarvan één meteen van invloed is op het verhaal.
Zo is daar de historicus Nate Heywood, ook wel bekend als Steel. Hij wordt gespeeld door Nick Zano. De wetenschapper ontdekt dat er iets geks aan de hand is. Er wordt flink gesjoemeld met de tijd. Legends of Tomorrow zou Legends of Tomorrow niet zijn als er veel tijdreizen gemaakt moeten worden! Het tweede nieuwe gezicht dit seizoen is Amaya Jiye, beter bekend als Vixen. Zij is lid van de Society of America.
Kort gezegd moeten onze helden vechten om de chaos in tijd te herstellen, omdat slechteriken een loopje nemen met de tijd. Dit zijn Malcolm Merlyn, Damien Darkh, Captain Cold en Reverse Flash. Iets uitgebreider komt het er op neer dat iedereen op zoek is naar de Spear of Destiny, omdat dankzij die speer de tijd voorgoed gemanipuleerd én aangepast kan worden. De bad guys willen dit. En onze DC helden willen juist de tijd beschermen.
The Legends of tomorrow seizoen 2 review

Gemixte spanning

Hoewel het hoofdverhaal an sich niet zo heel spannend is, geldt dat wél voor de manier waarop er omgegaan wordt met het tijdreizen. Want door diverse tijdsprongen is er ruimte voor een hoop fantasie. Kijk bijvoorbeeld niet vreemd op als onze DC-helden opeens in het verleden oog in oog staan met een kersverse George Lucas. Wie? De bedenker van natuurlijk Star Wars! Het levert een hoop hilariteit op als deze Lucas in Legends of Tomorrow seizoen 2 bijvoorbeeld niet zo goed weet wat hij in zijn studentenjaren moet. En onze helden blijven maar pushen: je moet filmmaker worden, dat is je bestemming!
Je moet wel wat kennis hebben van andere dingen om de verwijzingen allemaal te begrijpen, maar als je dat hebt is Legends of Tomorrow seizoen 2 om te genieten. Het is duidelijk een serie die het twee van beste werelden combineert: actievolle gevechten met een flinke dosis humor. Daarbij komt de humor een stuk beter uit de verf dan sommige actiescènes.
Sommige gevechten zijn ronduit suf en allesbehalve geloofwaardig. Je zit soms te kijken naar scènes waarbij je het gevoel hebt dat de lokale carnivalshop is leeggeroofd om nog even snel een ‘ridder’-outfit te bemachtigen, zodat een middeleeuwse scène opgenomen kon worden. De uitvoering van sommige shots en de montage zijn ronduit slecht. Misschien is het de bedoeling om het nep te laten lijken zodat het komisch is, maar wat ons betreft wordt op zulke momenten de plank toch wel erg misgeslagen.

Verbeteringen

De humor daarentegen is een stuk beter. Zo zit er een hilarische scène in met Dr. Martin Stein die opeens gaat zingen. Zonder verder weg te geven waarom hij dit doet: ga het kijken, het is té grappig. En verder is het vooral fijn om te kijken naar het acteerwerk van Dominic Purcell. De slechterik uit seizoen 1 is niet langer meer een simpele crimineel, maar wil heldendaden verrichten met zijn DC-vriendjes.
Tenminste, dat zou je denken. Wat gebeurt er als hij hallucinaties krijgt van zijn oude partner Leonard Snart? En is Snart wel zo morsdood? Het levert in ieder geval leuke situaties op en Purcell speelt zijn rol heerlijk. Hij is de ‘domme’ crimineel die er domme dingen uitfloept, maar toch ook wel aandoenlijke momenten kent.
Wat ook goed is aan Legends of tomorrow seizoen 2 is dat The Flash nu wél aan bod komt. We kijken natuurlijk naar een spin-off van The Flash en Arrow en in seizoen 1 zat The Flash er niet in. Nu gelukkig wel. Voor kijkers geldt dat het handig is om andere DC-series gekeken te hebben, anders mis je simpelweg wat verwijzingen en uitstapjes.

Legends of Tomorrow Seizoen 2 review - Feest voor de fans

En dat is dan ook precies wat Legends of Tomorrow seizoen 2 is; een fanservice voor DC-fans, voor zij die series volgen als Supergirl, The Flash en Arrow. Voor hen is het leuk en vooral een feest van herkenning. Maar voor andere mensen is de serie niet aan te raden.
Voor de rest is seizoen 2 degelijk en een die eigenlijk niet onder doet voor seizoen één. Maar het is wel typisch een serie waarvan je over een half jaar denkt: wat gebeurde er ook alweer allemaal? Simpelweg omdat het niet heel veel impact allemaal achterlaat. Verhaaltechnisch gebeurt er eigenlijk te weinig – je verwacht bij een tweede seizoen meer - waardoor je alles al snel vergeten zult zijn.