The Last of Us Part 1 PC Review - Een gebrekkig juweeltje

maandag, 10 april 2023 om 17:00
the last of us part 1 remakef1672920524
Het eerste deel van The Last of Us is al op drie verschillende PlayStation-systemen verschenen, maar nu is het eindelijk tijd voor PC. Kan het avontuur van Joel en Ellie ook dat platform overtuigen? Dat lees je nu in onze The Last of Us Part 1 review.
2023 is een groot jaar voor The Last of Us. Het is namelijk het tienjarige jubileum van de geprezen game, die destijds voor de PlayStation 3 verscheen. Om de mijlpaal te vieren is er een ijzersterke The Last of Us serie verschenen op HBO Max, komt Naughty Dog met een multiplayer game in hetzelfde universum en PC-spelers kunnen ook eindelijk met The Last of Us Part 1 aan de slag.

Een meesterlijk verhaal

Aan het verhaal van The Last of Us is natuurlijk niet gesleuteld met de verhuizing naar PC. Nog steeds stappen spelers in de schoenen van Joel, die zijn dagen vult als smokkelaar in een post-apocalyptische wereld. Twintig jaar geleden is er een schimmel geëvolueerd die zich kan nestelen in de hersenen van mensen en ze op die manier kunnen aansturen als een soort zombie. De restjes mensen die er nog over zijn leven in Quarantaine Zones, die met ijzeren vuist worden geregeerd door het fascistische FEDRA.
De dagelijkse gang van zaken wordt voor Joel flink op de kop gezet wanneer hij de opdracht krijgt om een ander soort ‘cargo’ te smokkelen: een 14-jarig meisje genaamd Ellie. Voor de rebellengroep The Fireflies is het essentieel dat Ellie naar het centrum van Boston wordt gebracht, naar een andere groep Fireflies. Eén probleem: Boston is overlopen door Infected en de lokale groep Fireflies is bijna uitgeroeid door FEDRA. Het is dus aan Joel en zijn partner Tess om Ellie veilig naar de plaats van bestemming te brengen.
Wat volgt is een avontuur van ongeveer 15 uur dat je niet snel zal vergeten. De storytelling van Naughty Dog wordt vaak geprezen en The Last of Us is één van de hoofdredenen daarvoor. Al binnen de kortste keren leef je met personages mee, die allen verre van perfect zijn. Ze voelen dan ook aan als echte mensen, waardoor het des te pijnlijker is wanneer je afscheid van ze moet nemen.
the last of us part 1 joel en ellief1681036178

Hoge verwachtingen voor PC port

Toen de port naar PC werd aangekondigd, was dan ook voor velen een reden voor een feestje. Eindelijk zou namelijk een nieuwe groep aan spelers in aanraking kunnen komen met het avontuur van Joel en Ellie. Sony heeft bovendien weinig steken laten vallen met de ports naar PC, sinds de uitgever daarmee is begonnen in 2020. Ports als God of War, Marvel’s Spider-Man Remastered en Days Gone lopen allemaal als een zonnetje op PC.
De verwachtingen zijn alleen maar hoger geworden toen bekend werd dat Naughty Dog ook zelf heeft meegewerkt aan de PC-port, samen met Iron Galaxy, en dat er veel speciale opties voor het platform zijn toegevoegd.
De hoeveelheid opties op PC zijn dan ook zeer te prijzen. Zo kan je gebruik maken van Ray-Tracing, Nvidia’s DLSS en AMD’s FSR, naast een enorme lijst aan andere instellingen om aan te sleutelen. En dan zijn er ook nog verschillende mogelijkheden voor de controls, van muis en toetsenbord tot aan volledige ondersteuning voor de DualSense controller - inclusief haptic feedback en adaptive triggers.
Het is wel duidelijk dat er bij de ontwikkelaars meer ervaring is op het gebied van controllers, want we raden het zeer aan om de key bindings op het toetsenbord aan te passen. Er lijkt namelijk een functie aan zo’n beetje elke toets gebonden te zijn, dat niet altijd even intuïtief werkt. Als je zaklamp tijdens een spannend moment begint te haperen, dan wil je niet op zoek gaan naar de ‘J’ op je toetsenbord.
the last of us part 1 buildingf1681036245

Frustrerende prestaties

Het moge duidelijk zijn dat er veel aandacht is besteed aan de PC-versie van The Last of Us Part 1, maar ondanks alles vallen de prestaties alleen enorm tegen. De port zit vol met technische problemen, van zeer vervelende crashes tot aan soms hilarische bugs. Naughty Dog is al gekomen met meerdere hotfixes en updates om problemen op te lossen, dat op een zekere hoogte is gelukt.
Sindsdien hebben wij niet zoveel last meer gehad van bugs, maar een groot probleem is nog steeds de performance. Het is niet zozeer dat de prestaties over de gehele linie slecht zijn, maar meer dat er geen lijn op te trekken valt en je dus ook constant voor verrassingen komt te staan.
We hebben momenten gehad waarop we van prachtige vergezichten konden genieten, inclusief een ondergaande zon, met een hoge en soepele framerate. Maar wanneer we vervolgens door de gangen lopen van een verlaten en donker kantoorgebouw, een situatie waarbij de hardware van een PC in theorie veel minder hard hoeft te werken, krijgen we te maken met een opvallend lage framerate en framedrops. Die inconsistentie maakt het spelen van The Last of Us op PC zeer frustrerend, omdat de game bewijst dat een goede performance mogelijk is, maar vaak gewoon besluit om je te trakteren op een belabberde ervaring.
the last of us part 1 infectedf1681036339

The Last of Us Part 1 PC Review - Gemiste kans

De port van The Last of Us Part 1 was misschien één van de meest geanticipeerde ports van een PlayStation game. Helaas hebben Iron Galaxy en Naughty Dog niet de port afgeleverd waar fans op hadden gehoopt en dat is enorm zonde.
De potentie is er zeker, met veel instellingen op PC, uitgebreide opties voor controls en natuurlijk het geweldige avontuur dat The Last of Us Part 1 levert. Het is te hopen dat er de komende tijd nog hard verder wordt gesleuteld aan de PC-versie en dat de game uiteindelijk in goede staat te spelen is, maar voorlopig kunnen wij de port nog niet aanraden.