The House of the Dead: Overkill Review

Review
dinsdag, 17 februari 2009 om 17:00
xgn google image
The House of the Dead: Overkill wist helaas vorige week vrijdag de dertiende de winkelschappen niet te halen. Wordt de game desondanks toch een aanschaf waard?
Het aanbod op de Wii is enorm en veel huishoudens in Nederland hebben de console van Nintendo dan ook in de huiskamer staan, maar lang niet al die mensen zijn hardcore gamers. Nintendo richt zich meer dan Sony en Microsoft op casual gamers, maar daardoor kan de 'echte' gamer niet goed uit de voeten met de Wii. The House of The Dead: Overkill ligt aanstaande vrijdag in de winkels met en heeft een 18+ markering. Is dit dan eindelijk een titel waar Wii eigenaren op hoopten?

Gloednieuwe game
Wat HotD: Overkill meteen al goed doet is het komen met een gloednieuwe game. Bijna een jaar geleden was er voor de Wii The House of the Dead 2 & 3 Return maar dit was niets anders dan een port. Overkill levert je daarentegen een gloednieuw verhaal waarbij je in de huid kruipt van Agent G en samen met detective Isaac Washington de strijd aan gaat om mutanten een kopje kleiner te maken.
The House of the Dead: Overkill Screenshot 86189 The House of the Dead: Overkill Screenshot 86188 The House of the Dead: Overkill Screenshot 86187
Sfeer om te smullen
De sfeer van de game is a la grindhouse voorstellingen. En als jij van Tarentino houdt, zul je deze game ook zeker kunnen waarderen. Alles is over the top en kernwoorden zijn: brute actie, veel geweld, grof taalgebruik (waarbij f*ck met regelmaat de revue passeert), en zwarte duistere humor. Het sfeertje is in ieder geval om te smullen! Dit komt ook door goede voice-overs en typische grindhouse muziek wat naadloos aansluit de bij de game. Grafisch mag de Wii ook echt niet klagen met deze titel!

On rails shooter
De game is een on rails shooter, zoals we uit de arcade hallen kennen. Dit houdt dus in dat je overal automatisch naartoe wordt vervoerd, je hoeft niet te lopen, jouw enige taak is: schieten. En dit moet je op een zo snel mogelijke manier doen, want je zult bestormd worden door hordes mutanten, wees echter wel accuraat. Daarbij zijn head shots het meest effectief. Je kunt twee wapens bij je dragen waartussen je kunt wisselen, wat dus al een verbetering is met het vorige HotD-deel.
The House of the Dead: Overkill Screenshot 81912 The House of the Dead: Overkill Screenshot 81911 The House of the Dead: Overkill Screenshot 81908
Diverse mutanten
Maar het spel kent in vergelijking met het vorige deel meer verbeteringen en veranderingen. Een aantal gelijke of soortgelijke zombies uit het vorige deel zul je tegenkomen, maar ook een hoop nieuwe zombies zul je zien en het is fijn dat hier een goede aandacht aan is besteed. Zo zul je mutanten zien in clown pakjes, American Football kleding, in zuster kleding etc. De variatie is enorm en dat is zeer prettig.

En diversie locaties
In House of the Dead 3 had je op bepaalde gedeeltes in het spel te maken met een keuze die je kon maken voor het volgende level. Uiteindelijk deed het er niet heel veel toe, want elk level zou toch wel de revue passeren. In HotD: Overkill is dit weggelaten, zo speel je gewoon level na level, zeven in totaal. De locaties zijn allemaal afwisselend en kennen hun eigen thema's, vandaar ook de diveristeit van de zombies. Zo zul je in een trein de actie ervaren, in een gevangenis, op de kermis en ga zo maar door. Wat pas echt tof is, is het kermis level waarbij je een spookhuis in moet om dáár binnen ook nog weer eens zombies neer te schieten. Dat is dubbelop griezelen en genieten!
The House of the Dead: Overkill Screenshot 81907 The House of the Dead: Overkill Screenshot 80873 The House of the Dead: Overkill Screenshot 81910
Geld en wapens
Wat ook fijn is, dat je tussentijds de game op kunt slaan, en ieder level kun je dus later gewoon weer herspelen. Bij deel drie was dat niet het geval, je moest door en alles in een keer halen. En als je dood ging, had je pech, dan mocht je gewoon doodleuk weer opnieuw beginnen. Gelukkig is dat hier niet het geval en je kunt niet eens doodgaan maar zo vaak verder gaan al je zelf wilt. Dit betekent niet dat je er met de pet naar moet gooien!

Waar je in deel 3 te maken had met een ranking aan het einde van een level, zul je nu moeten strijd voor geld. Hoe accurater je bent, hoe meer punten, hoe meer objecten je in de levels vindt, hoe meer punten. Dit alles wordt aan het eind omgezet in geld en van dat geld kun jij weer shoppen in de gunshop. Dit is een leuk nieuw element.

Hoewel de moeilijkheidsgraad van de game laagt ligt (en dus is er een instapdrempel voor een ieder), is het wel leuk om gedurende de levels te switchten van wapens. Je hebt de keuze, mits je het dus kunt betalen, uit een magnum, twee shotguns (een automatische), een SMG en een assault rifle. Overigens kun je ook nog granaten in de levels vinden, iets wat we ook nog niet eerder zagen.
The House of the Dead: Overkill Screenshot 80876 The House of the Dead: Overkill Screenshot 80875 The House of the Dead: Overkill Screenshot 80874
Belangrijke vernieuwingen
Maar HotD: Overkill kent nog een paar belangrijke vernieuwingen waaronder slow mo-fo mode. Dit heeft alles te doen met een groen object en zodra je hier op schiet in een level wordt een slow motion modus geactiveerd. Op je dooie gemak kun je zombies afknallen en dus je score maximaliseren. Een ander leuke toevoeging is de combo meter. Deze heeft vijf niveaus en de bedoeling is dan ook dit te halen, zodra je een keer verkeerd schiet, staat de meter weer op nul. Gezien het grote aantal vijanden, is dit misschien nog wel de grootste uitdaging in de game.

Korte speelduur, grote replaywaarde
En uitdaging blijft er, ook na het uitspelen ervan. Hoewel on rails shooters bekend staan om de korte speelduur, moet gezegd worden dat Hotd: Overkill met zeven levels nog best uitgebreid is. Toch heb je dit na minder dan 3,5 uur al uitgespeeld maar voor de echte on rails liefhebbers is er goed nieuws. Na het uitspelen hiervan unlock je namelijk de director's cut en kun je de levels opnieuw doen, ditmaal wordt de moeilijkheidsgraad iets lastiger en valt er meer te doen. Zelfs na twee keer uitspelen is er nóg een uitdaging, want dan unlock je de mogelijkheid tot dual wield, ofwel met twee pistolen gelijktijdig kunnen schieten. En mocht je dit gezien hebben, dan heb je nog de keuze over een drietal minigames.
The House of the Dead: Overkill Screenshot 86181 The House of the Dead: Overkill Screenshot 86186 The House of the Dead: Overkill Screenshot 83860
Ondersteuning Wii Zapper en co-op functie
Hoewel dit meer een game voor erbij is, zal de liefhebber dit spel toch regelmatig uit de kast kunnen pakken, omdat het juist het leukste is om co-op de slachtpartij aan te gaan en dan kan gelukkig. Daarbij ondersteunt de game ook het gebruik van de Wii Zapper wat ook erg prettig is. Zapper, of geen zapper, gezegd moet worden dat de bediening in beide gevallen subliem is uitgewerkt, foutjes tijdens het schieten of het op tijd reageren zijn er niet.

Minpunten
Tot nu toe is het bijna niets anders dan lof over deze game, hoewel minpuntjes er wel zijn. De korte speelduur kan meegerekend worden en het gemak waarmee je de levels voltooit. Anderzijds is er dus wel degelijk nagedacht over 'wat te doen als men het al uitspeeld heeft?' Een ander minpunt is dat er qua moelijkheid geen opbouw in de game zit. Je doet continu hetzelfde en zo wordt elk level met een eindbaas voltooid. Maar bij al deze eindbazen doe je hetzelfde trucje, welke niet moeilijk is. Een anti-climax is dat de eindbaas in het laatste level ook een peuleschilletje is, iets wat bij deel drie toch moeizamer ging. Hoewel dat ook te maken zou kunnen hebben met het beperkte aantal levens wat je toen had. Tot slot betreffende de kritiek, het bloed vloeit rood en is niet meer aan te passen naar groen wat misschien voor sommigen jammer zal zijn.
Tarentino fans opgelet
Al met al is The House of the Dead: Overkill absoluut een aanschaf waard en is dit toch wel een game die is weggelegd voor Wii eigenaren die iets anders willen dan de casual games. Als je van grindhouse of Tarentino houdt, zul je deze game zeker kunnen waarderen. Het is een on rails shooter die je leuk met twee man kunt doen en waarbij je niet teveel hoeft na te denken. Let er wel op dat het echt een spelletje is die je erbij hoort te hebben, want na 3,5 uur heb je de game uitgespeeld. Gelukkig wordt de speelduur daarna nog wel verlengd met een aantal opties.
Cijfer: 7.8

Populair Nieuws