The Girl in the Spider's Web Review (4K Blu-Ray) - De koek is op

vrijdag, 15 maart 2019 om 11:02
the girl in the spiders web review 4k blu ray de koek is op 148389
Wat gebeurt er als actrice Claire Foy haar haren afknipt, een neuspiercing in doet en een gigantische tattoo op haar rug zet? Dan transformeert ‘The Queen’ uit de hitserie The Crown opeens in Lisbeth Salander, hoofdpersonage in de Millennium-serie. Hoe dat uitpakt? Je leest het in The Girl in the Spider's Web Review.
De Millennium-trilogie was een aantal jaren geleden een gigantisch succes. De boeken van Zweeds auteur Stieg Larsson gingen als warme broodjes over de toonbank én daarna kwamen er boekverfilmingen, zowel in eigen land als ook in de Verenigde Staten. Maar helaas overleed de auteur, waardoor zijn erfgoed even niet kon worden voortgezet. Gelukkig, voor de fans, was er goed nieuws toen schrijver David Lagercrantz doorging met de serie. In 2016 verscheen het boek The Girl in the Spider’s Web. En daar is nu een film van uitgebracht, die inmiddels verkrijgbaar is, waaronder op 4K Blu-ray.
Wie Sex Education op Netflix kijkt weet dat er een klusjesman flink loopt te flirten met Otis’ moeder. Een rol die gespeeld wordt door Mikael Persbrandt. Een man die geregeld gecast is als slechterik en het is precies dit pak dat hij aantrekt in The Girl in the Spider’s Web. Hij is door en door slecht en in één van de eerste shots zien we hem, samen met zijn twee dochters (Lisbeth Salander en Camilia Salander- gespeeld door onze eigen Sylvia Hoeks). Al is het echte eerste shot té flauw: een spin die in beeld gebracht. Symboliek die duidelijk te krampachtig is aangebracht.
Hoofdrolspeelster in kostuum

Interessant verhaal en mooie omgevingen

Waar het om gaat is dat er ‘Spiders’ zijn die bezig zijn met het bemachtigen van een kernwapenprogramma. En Lisbeth, die al een tijdje geen contact meer heeft gehad met Mikael Blomkvist, probeert daar een stokje voor te steken. Mikael zelf kan wel weer eens een goed verhaal gebruiken. De regie is in handen van Fede Alvarez, die duidelijk weet hoe hij een visueel spektakel naar ieders huiskamer kan brengen. In 4K spat de film van je beeldscherm: prachtige omgevingen en fantastische smaakvolle actiescènes passeren de revue en daardoor doet Alvarez absoluut goede zaken.
Ook interessant is de verhaalvertelling. Als kijker weet je dat er meer aan de hand is tussen de twee zussen. Gaandeweg blijkt dat Hoeks niet meer het lieve zusje is van vroeger, maar duidelijk wat psychopathische trekken van vaderlief heeft overgenomen. Dat levert een spannend gegeven op, want wat gebeurt er als de twee bloedverwanten, zijn en Lisbeth, oog in oog met elkaar staan? De flashbacks naar het verleden voegen wat toe aan de beleving van het verhaal, al is het jammer dat de échte climax uitblijft.
Anders dan de vorige Millennium-films is deze film niet rauw genoeg. Misschien is het omdat het boek geschreven is door een andere auteur, misschien is het omdat er een andere man aan het roer staat van de film. Maar ergens denk je continu als fan van het eerste uur: ‘er klopt iets niet’. Iets wat overigens niets te maken heeft met Foy en Hoeks, want zij spelen allebei overtuigend goed.
4K blu-ray foto

The Girl in the Spider's Web Review (4K Blu-Ray) - Waar ligt het aan?

Het probleem zit waarschijnlijk in het script. Het verhaal is niet overtuigend genoeg en lijkt nergens meer naadloos te passen in de overige verhalen. Was de kern van de serie niet bedoeld als ‘vrouwen die mannen haten?’ Daar blijft weinig van over in deze film, die meer doet denken aan een actiefilm zoals we wel vaker hebben gezien. Aan de andere kant is het begrijpelijk, want hoe zet je een succesvolle serie voort? Je kan niet eeuwig doorgaan op seksueel misbruik.
En dat is de conclusie die dan nu ook getrokken kan worden: de koek is op. Er zijn nog meer boekdelen geschreven, maar het lijkt op dit moment haast ondenkbaar dat verfilmingen daarvan wél goed uit de verf gaan komen. De serie heeft zijn beste tijd gehad, qua boeken en ook qua films. De plotwendingen zijn te ver gezocht en soms kun je er dan maar beter voor kiezen om te stoppen en fans beter laten hunkeren naar meer, dan ze kwijt te raken omdat het steeds minder wordt.
Cijfer: 6