The Flash Seizoen 2 Review (Blu-Ray) - Visueel spektakel

zaterdag, 26 november 2016 om 12:00
Het tweede seizoen van The Flash is inmiddels uit op DVD en Blu-Ray. In dit seizoen moeten Barry en co wederom de handen ineenslaan om Central City veilig te houden. Of dit deel ons weet te vermaken, lees je in onze The Flash seizoen 2 review.
Zes maanden na de gebeurtenissen uit seizoen 1 krijgen Barry en co bezoek van Jay Garrick. Deze mysterieuze man is naar STAR Labs gekomen om het team te vertellen dat hun wereld in gevaar is. Jay is namelijk niet zomaar iemand, maar hij is The Flash op een parallele wereld (aangeduid als Earth-2), waar hij in gevecht verwikkeld raakte met een kwaadaardige speedster onder de naam Zoom. Deze Zoom heeft kwade plannen voor Earth-1 en het is aan Barry en co om hem te stoppen.

Wie is het?!

Het grote mysterie van dit seizoen ligt natuurlijk rond Zoom: wie is deze speedster en wat wil hij bereiken? Seizoen twee houdt de spanningsboog goed hoog vanwege de vele mysteries rond de nieuwe antagonist. Daarnaast is deze nieuwe slechterik gewoon enorm badass en één ding is duidelijk: hij is in elk opzicht vele malen krachtiger dan Barry. Slecht nieuws voor Earth-1 dus...
De toevoeging van parallele werelden opent daarnaast veel nieuwe mogelijkheden voor de verhaallijn. Karakters uit het voorgaande seizoen maken weer een terugkeer dankzij het bestaan van hun dubbelgangers op Earth-2: zo keert Harrison Wells al vroeg in het seizoen weer 'terug' naar STAR Labs en neemt hij wederom een vrij prominente rol op zich, iets wat de dynamiek van het team zeker ten goede komt.
the flash seizoen 2 review

Toffe actie en special effects

Zoals we na seizoen 1 wel mogen verwachten, zit ook seizoen 2 van The Flash weer vol met toffe actie. We zien een uitgebreid scala aan nieuwe en toffe metahumans langskomen, zoals bijvoorbeeld King Shark: een monsterlijke en gigantische mens-achtige haai. We komen niet alleen maar met nieuwe metahumans in aanraking, maar ook een aantal oude bekenden keren terug: denk hierbij aan de gorilla Grodd of de Snart-familie.
Al die actiescènes moeten er natuurlijk wel goed uitzien. Gelukkig zijn de special effects ook in seizoen 2 van hoog niveau, zodat deze scènes goed tot hun recht komen: op visueel vlak vormt seizoen 2 van The Flash dan ook een feest voor het oog.
the flash seizoen 2 review

Gaat dieper in op personages

Wat seizoen 2 verder goed doet, is dat het meer achtergrond biedt bij de personages. De personages worden op deze manier uitgediept en ze komen levendiger over. Zo wordt er bijvoorbeeld een stuk meer aandacht besteed aan Cisco en zijn recent ontdekte krachten. Ook de Earth-2 alter egos van reeds bestaande personages zijn interessant en goed uitgevoerd: zo zie je opeens een geheel andere kant van een bepaald karakter, bijvoorbeeld de normaal vrij lieve Caitlin Snow als koelbloedige Killer Frost of detective Joe West die op Earth-2 een jazz zanger is die een enorme hekel aan Barry heeft.
Soms slaat dit seizoen hier echter in door en wordt er te diep op de personages ingegaan, voornamelijk op het gebied van familiebanden. Het matige familiedrama dat in seizoen 1 al aanwezig was, voert in seizoen 2 namelijk net iets te veel de boventoon. Hier hadden we juist liever minder van gezien.
Voornamelijk de West-familie is het slachtoffer van een hele hoop drama. Matige nieuwe karakters en onderlinge banden waar je eigenlijk niet zo veel om geeft krijgen te veel aandacht, waardoor het gemiddelde niveau van de serie naar beneden gaat: de toffe gevechten tussen metahumans zijn veel vermakelijker om naar te kijken dan het gezeur dat zich binnen de West-familie afspeelt.
the flash seizoen 2 review

Bevat weinig originaliteit

Waar het eerste seizoen van The Flash een frisse wind in het televisielandschap vormde, laat seizoen twee op het gebied van originaliteit veel punten liggen. Zo is de verhaallijn van seizoen twee namelijk erg gelijk aan wat we in het vorige seizoen al gezien hebben. De gebeurtenissen op zich verschillen wel, maar de overkoepelende verhaallijn voelt weinig origineel aan.
Sommige nieuwe personages zijn daarbij ook nog eens bijna één op één te vergelijken met karakters uit het eerste seizoen. Dit geldt zeker voor de antagonist Zoom. Deze slechterik is op vele vlakken enorm vergelijkbaar met die uit het eerste seizoen en je kan dan ook zeker vraagtekens zetten bij de creativiteit van de schrijvers. Dit is jammer, zeker aangezien het eerste deel zo origineel aanvoelde.
the flash seizoen 2 review

Blu-ray versie bevat leuke extra's

De Blu-ray versie van seizoen 2 bevat aardig wat bonusmateriaal, waarmee je in totaal 4 uur langer zoet bent. Denk hierbij aan Behind The Scenes VFX, panels van Comic Con, verwijderde scènes, bloopers en een Arrow crossover. Hierdoor krijgt de Blu-ray versie nog net even wat meer waarde.
Juist, net als in het vorige seizoen zijn ook weer crossovers met de televisieserie Arrow aanwezig. Deze crossovers voegen voornamelijk waarde toe wanneer je beide series kijkt, aangezien op deze manier er net wat extra diepte wordt gecreëerd in het verhaal. De crossovers in seizoen 2 van The Flash vormen bovendien een achterdeur naar een nieuwe DC-serie, genaamd Legends Of Tomorrow.
the flash seizoen 2 review

The Flash seizoen 2 review - Feest voor het oog

Het tweede seizoen van The Flash is wederom een visueel spektakel. De sterke punten liggen dan ook voornamelijk in de knallende actie en de mooie visuele effecten. Slechterik Zoom is enorm badass en personages krijgen meer diepte, zeker door middel van de toevoeging van parallele werelden.
Helaas slaat het uitdiepen van de personages soms wat door, waardoor er net wat te veel aandacht besteed wordt aan familiedrama. Daarnaast komt de verhaallijn te veel overeen met die van het vorige seizoen en laat The Flash dus op originaliteit echt wat punten vallen. Toch is de serie over het algemeen zeker vermakelijk en voor fans zeker aan te raden.