The Danish Girl Review - Pure fictie in een mooi jasje

zondag, 05 juni 2016 om 11:04
Productiemaatschappij Universal had ook dit jaar verschillende deelnemers. Maar de grote winnaar bleek toch echt Met het beeldje voor is het Alicia Vikander die de film lift. Maar is dit verdient? Lees het in The Danish Girl Review!
Met titels zoals The King's Speech de verfilming van hit-musical Les Miserables heeft Tom Hooper bewezen thuis te horen in uitmuntende cinematografische stukken. The Danish Girl doet zich daar ook zeker niet voor onder. Helaas is er een groot nadeel aan op boek gebaseerde films; jij als publiek kent het verhaal al. En zo ook de afloop, wat vaak resulteert in weinig spanning of vragen. Toch wijkt The Danish Girl losjes af van het boek, maar niet iedereen zal dit kunnen waarderen.

The Danish Girl Review

The Danish Girl volgt het verhaal van Einar Wegener (Eddie Redmayne) en Gerda Wegener (Alicia Vikander), twee beroemde Deense schilders en hun liefde en vriendschap, maar voornamelijk hun zware weg naar vrijheid. Einar Magnas Andreas Wegener, heeft een compleet leven bestaande uit zijn prachtige vrouw en een succesvolle schilderscarrière. Ook Gerda is hard op weg haarzelf bekend te maken in de schilderwereld, maar heeft daarnaast alles over voor haar man. En ook Einar heeft alles over voor zijn vrouw.
Dit begint wanneer Gerda een model nodig heeft voor haar ballerina Ulla (Amber Heard). Ze wil graag haar schilderij af maken, maar het model is te laat. Gewoon het zien van een schoen, been en panty zou al genoeg zijn. Maar wanneer Einar vrijwillig poseert voor dit vrouwelijke portret komt er een onzeker verlangen naar boven.
the danish girl review 1

Dubbele persoonlijkheid

Wat allemaal begon als een onschuldig spelletje, een grapje om te zien of Einar geloofwaardig zou zijn als vrouw op een netwerk borrel, leidde naar iets groters. Einar besefte dat zijn onzekere verlangen hunkerde naar make-up, vrouwelijk haar en mooie jurken. Op dat moment transformeerde Einar Wegener naar Lili Elbe, in ieder geval van binnen. Wat resulteerde in een grote druk op het huwelijk tussen Gerda en Lili.
Oude bekende Hans Axgill (Matthias Schoenaerts) is de helpende hand die Lili en Gerda voorstelt aan Dr. Kurt Warnekros (Sebastian Koch). Deze dokter was bereid de eerste transseksuele operatie ooit uit te voeren, waar Lili volmondig mee toestemde, ongeacht de risico’s. Het was die beslissing die Gerda haar man deed leren begrijpen en accepteren. En eentje die het publiek hopelijk meer begrip voor transgenders doet brengen.

Pure fictie

Wellicht handig om te vermelden dat als je het verhaal nog niet kent: laat dat zo. The Danish Girl is gebaseerd op het boek van David Ebershoff, wat meer in de buurt komt van fictie dan een waargebeurd verhaal. Ebershoff heeft namelijk meerdere karakters veranderd om het verhaal een ontdekkingsreis te laten lijken. Lili stond altijd bekend om haar open houding en Gerda als een schilder gespecialiseerd in erotische schilderijen met biseksuele voorkeuren, dit keert niet terug in de film.
Het personage dat wordt vertolkt door Vlaamse ster Matthias Schoenaerts is er compleet bij verzonnen. En ook de verhoudingen tussen Lili en Gerda, zowel tijdens als na de operatie, waren niet zo goed als de film doet laten lijken. Ondanks de beste intenties die The Danish Girl heeft, komt dit niet altijd lekker uit de verf wanneer de makers afwijken van het echte verhaal waardoor de geloofwaardigheid snel verdwijnt.
the danish girl review 2

Schitterend acteerwerk

Eddie Redmayne en Alicia Vikander schitteren op het doek. Het koppel is ongelofelijk sterk in het vertolken van hun rol en verdienen zeker de gekregen Oscar nominaties. Redmayne bewijst na The Theory of Everything opnieuw dat hij een acteur is die kan transformeren tot elk karakter zowel fysiek als emotioneel. En Vikander laat zien dat ze thuis hoort tussen de A-sterren met haar krachtige optreden. Ook de bijkarakters zorgen voor een geloofwaardig verhaal en het zal niet lang duren voordat Schoenaerts opduikt in andere grote films.
Naast het bijzondere acteerwerk is het Hooper gelukt om opnieuw een staaltje kunst neer te zetten. De cinematografie is prachtig en draagt ook zeker bij aan het totaal plaatje. Het is dan ook onnodig te zeggen dat het decor en de kostuums de kers op de spreekwoordelijke taart zijn. Dit gezegd hebbende, zal menig publiek zich daarom nauwelijks tot niet storen aan het op fictie gebaseerde verhaal en zich vergapen aan de gelikte scenes.

The Danish Girl Review - Schitterend maar slap

The Danish Girl is een prachtig stuk gebaseerd op het transgender onderwerp dat op dit moment erg speelt. Hooper heeft duidelijk de beste intenties voor dit bijzondere verhaal, maar lijkt vooral voor de veilige weg te kiezen. Wellicht valt hem dit niet kwalijk te nemen juist doordat het zo gevoelig ligt en niemand wil afvallen. Maar het slappe verhaal valt bijna in het niet wanneer je dit vergelijkt met het geweldige acteerwerk en de prachtige cinematografie.